یکی از گلایه‌های دست‌اندرکاران نشر کتاب همواره این بوده است که اگرچه در زمینه تولید این کالای فرهنگی فعالیت‌های درخوری انجام شده است اما در زمینه پخش و ویترین چه در تهران و چه در دیگر نقاط کشور ضعف‌های فراوانی وجود دارد، به قول حداد عادل «فروشگاه‌های لباس و مد را از غرب گرفته‌ایم اما فروشگاه‌های فرهنگی که در غرب بسیار است را وارد کشور نکرده‌‌ایم.»
کد خبر: ۷۲۸۳۸۵
افتتاح بزرگ‌ترین کتابفروشی کشور

نکته‌ای که رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی آن را در مراسم گشایش بزرگ‌ترین کتابفروشی ایران در خیابان شریعتی تهران مطرح کرد.

به گزارش جام‌جم، مراسم افتتاح فروشگاه «ترنجستان بهشت» که بزرگ‌ترین کتابفروشی کشور محسوب می‌شود، عصر روز پنجشنبه با حضور چهره‌هایی مانند غلامعلی حدادعادل، حسین یکتا، علیرضا مختارپور، میثم نیلی، علی‌اکبر اشعری، محمد حمزه‌زاده، جواد محقق، سیدمجید حسینی و جمعی از ناشران، فعالان فرهنگی و اعضای مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی اظهار کرد:‌ از این‌که شاهد افتتاح چنین مجموعه‌ای در این نقطه از شهر هستم برایم بسیار دلچسب است. ارزیابی من از این اقدام در یک چشم‌انداز وسیع‌تری صورت می‌گیرد. با این نگاه که انقلاب اسلامی اندک‌‌اندک پا به چهل‌سالگی می‌گذارد و نسلی که انقلاب کرده کم‌کم جای خود را به جوانترها خواهد داد. سؤال این است که آیا دستاوردهای انقلاب توسط نسل جوان و آینده حفظ خواهد شد و اصلاً نباید انتظار داشت که پسران و دختران ما مانند آن نسلی باشند که انقلاب کرده است، زیرا ایشان در آن دوره زندگی نکرده‌اند و اگر خودمان محافظت نکنیم احتمالا آن دستاوردها را از دست خواهیم داد. اگر برنامه‌ای برای این موضوع نداشته باشیم اتفاقات مثبتی نخواهد افتاد زیرا اگر کسی دلبستگی به انقلاب داشته باشد ولی فرزندش را رها کند و برنامه‌ریزی نکند احتمال دارد که آن فرزند به گرایش پدرش نباشد.

حدادعادل افزود:‌ تمام عمرم را با کتاب و فرهنگ گذرانده‌ام و اگر سراغ سیاست رفته‌ام به این خاطر بوده‌ که بتوانم به فرهنگ کمک کرده باشم. همین کتابفروشی از برکات انقلاب اسلامی است. ما در دوران کودکی چه کتاب‌هایی می‌خواندیم؟ امیرارسلان، چهل طوطی و... کتاب‌های سالم دوره ما بوده، اما امروز می‌بینیم که جامعه متدین به چه جایگاهی رسیده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از آرزوهایی که ده سال است که در دل می‌پرورانم این است که بتوانم در نقاط مختلف تهران شاهد راه‌اندازی بازارچه‌های کالاهای فرهنگی باشم. هزاران کالاهای فرهنگی را می‌توان به بازار عرضه کرد و از خدا می‌خواستم که اگر امکان مالی پیدا کنم بتوانم در این کار سرمایه‌گذاری کنم و به دوستانی که مسئولیت داشتند هم توصیه می‌کنم که از فضاهای تحت مسئولیت برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها بخشی را اختصاص دهند. در خارج از کشور این بازارها وجود دارد. در پاریس، لندن، نیویورک و... این بازارها دیده می‌شود. ما فروشگاه‌های لباس و مد را از غرب گرفته‌ایم اما فروشگاه‌های فرهنگی که در غرب بسیار است را وارد کشور نکرده‌‌ایم.

حدادعادل با اشاره به موقعیت مکانی «ترنجستان بهشت» در خیابان شریعتی تهران، گفت:‌ این محله را به خاطر این‌که 40 سال پدرم در اینجا ساکن است می‌شناسم و مادر بنده دیوار به دیوار این فروشگاه زندگی می‌کند. آن زمان که اینجا یک انباری بیشتر نبود همیشه افسوس می‌خوردم که چرا در این نقطه از تهران چنین جایی قرار دارد تا این‌که دیدم این فروشگاه با همت آقای یکتا و دوستانش راه‌اندازی شده است.

رئیس بنیاد سعدی اظهار کرد: اداره این فروشگاه کار بسیار ظریفی است و باید با زبان مردم این محله با آنها صحبت کنیم. باید کسانی که دنبال کتاب‌های معنوی و مذهبی نیستند را جذب کنید و سرمایه‌های جدید را به سوی این فروشگاه بکشید. البته نباید فراموش کرد که باید جذب کنید بدون این‌که مجذوب شوید و تا می‌توانید حسن سلیقه به خرج دهید و نوآوری داشته باشید.

حداد عادل در ادامه سخنان خود پیشنهادهایی هم مطرح کرد و گفت: یکی از کارهایی که برای اینجا باید برنامه‌ریزی کنید این است که دانش‌آموزان را به اینجا بیاورید. دیگر کار این است که اجازه دهید مردم بیایند کتاب بخوانند ولی کتاب نخرند و این هدف ماست، زیرا ما دنبال سرمایه‌‌اندوزی و تجارت نیستیم.

در این مراسم یاسر احمدوند، مدیرعامل شرکت ترنج به ارائه گزارشی از مراحل اجرای پروژه ترنجستان بهشت پرداخت و گفت:‌ حدود دو سال قبل در همین ایام به پایمردی حسین یکتا این مجموعه برای تبدیل شدن به یک کتابفروشی فراهم شد سوله‌ای 700 متری در کنار یک سازه نامستحکم در دسترس بود که در طول یک سال و نیم گروه کثیری از همکاران این بنا را به سرانجام رساندند.

او با اشاره به بخش‌های این فروشگاه بزرگ بیان کرد: کتاب بزرگسال با محوریت کتاب‌های علوم انسانی، کودک، نوجوان، خانواده، نوشت‌افزار، نرم‌افزار و پوشاک اسلامی از جمله بخش‌های این فروشگاه بزرگ است. بیش از 20 هزار عنوان کالا در این فروشگاه قرار دارد که فقط 20 هزار عنوان به کتاب اختصاص یافته است. تأکید بر ارائه محصول سالم در این فروشگاه از جمله محورهای فعالیتی ماست. همچنین تأسیس فروشگاه‌های جامع از جمله اهداف بعدی راه‌اندازی «ترنجستان بهشت» است. برای این فروشگاه که امروز برای من دوساله و برای حضار کودکی تازه‌‌پاست، آرزوی دوران پیری را می‌کنم و امیدوارم با تدبیر مسئولان راه‌اندازی این قبیل فروشگاه‌ها ادامه پیدا کند.

حسین یکتا رئیس بنیاد خاتم‌الاوصیا هم در ادامه این مراسم گفت: یکی از اهدافی که در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی داریم این است که بتوانیم در فاصله کوتاهی راه‌اندازی بازار کتاب مدنظر جناب حدادعادل را داشته باشیم. در بنیاد خاتم‌الاوصیا جایگاه نوکری جبهه فرهنگی انقلاب را برای خود فرض کرده‌ایم تا از امکانات نظام بتوانیم هرچه در توان است به خط کنیم تا این جبهه مردمی جلو برود.

وی افزود: ما در تلاشیم برای هر استان یک فروشگاه راه‌اندازی کنیم و نکته‌ای که جناب حدادعادل هم به آن اشاره کردند مدیریت اینجاست که در نوع خودش کار سختی است و امیدواریم بتوانیم به یک نقطه مثبت برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها