مسئول کمیته همکاری اقتصادی ایران و روسیه با اشاره به جزئیات بندهای توافق شده با روس‌ها گفت: برقراری تعرفه ترجیحی در برخی کالاها، صدور ضمانت‌نامه صادراتی، نحوه انتقال پول و صدور ویزا برای بازرگانان از سرفصل توافق‌های ما با روسیه است.
کد خبر: ۷۲۸۰۱۷

صبح دیروز همایش تجاری ایران و روسیه با حضور قائم‌مقام وزیر صنعت و وزیر جهاد کشاورزی، سفیر روسیه در ایران، رایزنان بازرگانی دو کشور و مسئولان اتاق بازرگانی طرفین و 800 نفر از تجار دو کشور برای بررسی راهکارهای مبادلات تجاری در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت و مسئول کمیته هماهنگی اقتصادی ایران و روسیه به حجم تجارت روسیه و بازار بزرگ وارداتی آن اشاره کرد و گفت: حجم صادرات روسیه در سال 2013 بالای 500 میلیارد دلار بوده و واردات آن چیزی حدود 300 میلیارد دلار است که برای کشورهای اروپایی و آمریکایی بازار بزرگی محسوب می‌شد و اکنون این ظرفیت برای ما هم ایجاد شده است.

خسروتاج به نیازهای روس‌ها برای واردات اشاره کرد و گفت: سالانه 40 میلیارد دلار حجم واردات خودرو به این کشور، 36 میلیارد دلار حجم واردات تجهیزات برقی، 14 میلیارد دلار واردات دارو، 11 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و پلاستیکی، 7/6 میلیارد دلار واردات انواع محصولات پروتئینی، 2/6 میلیارد دلار واردات میوه، 6/4 میلیارد دلار واردات انواع کفش، چهار میلیارد دلار واردات مواد غذایی، تخم‌مرغ و عسل و 6/4 میلیارد دلار واردات مبلمان و کالاهای برقی به این کشور است، بنابراین اگر بخواهیم براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم می‌بینید فاصله زیادی بین ظرفیت بازار روسیه و کارهایی که می‌شود انجام داد، وجود دارد.

خسروتاج در مورد جزئیات توافق با روس‌ها گفت: یک بخش عمده‌ای از مذاکرات در رابطه با سیستم بانکی بود که خدمات لازم را به بنگاه‌های ما بدهد. همین الان یک بانک ژاپنی رابطه‌اش را با ما برقرار کرده و کالای روسی را به ما می‌فروشد و اعتبار اسنادی برای ما باز می‌شود.

مسئول کمیته اقتصادی ایران و روسیه، تعرفه بالای واردات محصولات کشاورزی را در روسیه یکی دیگر از موانع پیش‌رو دانست و گفت: به روس‌ها پیشنهاد برقراری تعرفه ترجیحی بین دو کشور را دادیم که آنها گفتند باید با قزاقستان و بلاروس هم در این زمینه توافق کنیم که در صورت برقراری توافق‌نامه ترجیحی به سمت نظام کاهش تعرفه گمرکی می‌رویم.

وی بند 4 توافق با روس‌ها را صدور ضمانت‌نامه بانکی و ضمانت صادراتی برای شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایرانی عنوان کرد و گفت: صندوق‌های ضمانت صادرات ریسک شرکت‌ها را پوشش می‌دهند که قرار شد یک شرکت روسی با صندوق ضمانت صادرات ایران برای پوشش ضمانت‌های صادراتی توافق‌نامه‌ای را امضا کنند و تا یک میلیارد دلار پوشش در این زمینه برای توسعه روابط تجاری با روس‌ها درنظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها