طی 2 دهه گذشته میزان صید ماهیان خاویاری از 300 تن به 5 تن در سال رسیده است

خزر ماهیان خود را از دست می دهد

رئیس اداره شیلات نوشهر و چالوس، از کاهش میزان صید ماهیان خاویاری دریای خزر خبر داد و گفت: آلودگی دریای خزر از دو دهه گذشته تاکنون میزان صید ماهیان خاویاری را از 300 تن به حدود پنج تن در سال کاهش داده است.
کد خبر: ۷۲۷۵۳۸

علی پاشا زانوسی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با بررسی‌های به عمل آمده و اظهارنظر بسیاری از متخصصان و کارشناسان، افزایش حجم مبادلات تجاری در بنادر، برداشت نفت بدون رعایت موازین زیست‌محیطی، استاندارد نبودن ناوگان حمل و نقل دریایی و دفع پسماندهای صنعتی، سموم کشاورزی و فاضلاب‌های خانگی و غیرخانگی، از علت‌های اساسی آلودگی و از بین رفتن ماهیان خاویاری و دیگر ذخایر آبی دریای خزر بوده است.

وی با بیان این‌که بیشترین حجم آلاینده‌های زیست‌محیطی دریای خزر از سوی کشورهای آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان وارد این دریا می‌شود، گفت: این آلاینده‌های زیست‌محیطی به سمت سواحل ایران هدایت می‌شود.آمارهای موجود نشان می‌دهد که از راهیابی 135 تن انواع آلاینده‌های زیست‌محیطی سالانه به داخل دریای خزر یکصد تن آن مربوط به کشورهای حاشیه آن است.

رئیس اداره شیلات نوشهر و چالوس با اشاره به جاری بودن سه رودخانه مهم دارای ارزش شیلاتی در این شهرستان‌ها، صیدهای غیرمجاز، فعالیت واحدهای تولیدی شن و ماسه، برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها، هدایت فاضلاب خانگی، سموم کشاورزی، صنعتی، زباله و نخاله‌های ساختمانی به داخل این رودخانه‌های منتهی به دریا را از دیگر عوامل آلودگی آن معرفی کرد.

پاشا زانوسی گفت: با وجود آن‌که عملیات تکثیر و رهاسازی انواع بچه ماهیان ازجمله آزاد، سفید و نیز ماهیان مولد برای تخم‌ریزی در داخل این رودخانه‌ها صورت می‌گیرد، اما به دلیل آلودگی‌های زیاد روز به‌روز جمعیت این گونه‌های آبزی کاسته می‌شود.

وی اظهار کرد: امروز شرایط به گونه‌ای است که حتی برخی از این گونه‌ها از جمله کفال و کپور به علت آلودگی دریا مبتلا به بیماری شده‌اند.

رئیس اداره شیلات نوشهر و چالوس تصریح کرد: با وجود آن‌که بارها این موضوع در جلسات مختلف حتی در جلسه مبارزه با قاچاق ارز و کالا مطرح و از مسئولان نهادهای ذی‌ربط خواسته شد تا برای رفع این مشکل و نگرانی تدابیری بیندیشند، متاسفانه این پیگیری نتیجه‌ای نداشته است.

طبق آمار منابع رسمی در استان‌های شمالی، حدود 130 رشته رودخانه جریان دارد که از این مجموع حدود 119 رشته ارزش شیلاتی دارد.خزر، بزرگ‌ترین دریاچه بسته جهان است که از مجموع 6۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی آن، ۷۴۰ کیلومتر در حاشیه سه استان شمالی ایران واقع است.

حدود 116 گونه شناخته شده و 64 زیرگونه در این دریا زیست می‌کنند که از این مجموع حدود 17 گونه آن ارزش تجاری دارد.

افزایش صید ماهی تن

در حالی که صید ماهی خاویاری در دریای خزر کاهش پیدا کرده است، ولی معاون صید اداره شیلات جاسک از افزایش هزار تنی ماهی تن در اقیانوس هند خبر داد.

اکبر حیدری نژاد در این باره گفت: صید ماهیان تن از نوع هوورمسقطی، گیدر خطی و گیدر اقیانوسی از دیروز در آب‌های دور و اقیانوس هند از سوی صیادان جاسک آغاز شد.

وی افزود: 600 ملوان به وسیله 30 فروند لنچ صیادی کار صید ماهیان تن را در اقیانوس هند تا فروردین 94 انجام می‌دهند.وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد ماهیان تن صید شده برای تبدیل به کنسرو به کارخانه‌های کنسروسازی اصفهان، خوزستان و کرمان ارسال می‌شود و 10 درصد دیگر نیز وارد بازارهای ماهی‌فروشی استان خواهد شد.پارسال صیادان جاسکی 4000 ماهی تن ویژه کنسرو صید کردند که پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از 5000 تن برسد.

معاون صید شیلات جاسک گفت: این شهرستان بعد از چابهار در صید ماهی‌های تن کشور رتبه دوم را دارد.

جاسک با 51 هزار نفر جمعیت در 300 کیلومتری بندرعباس، مرکز استان هرمزگان واقع است و دارای 5000 صیاد و 800 فروند لنچ و قایق ویژه صید و صیادی است.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها