اضطراب یا استرس شغلی،‌ بویژه نگرانی درباره از دست دادن شغل،‌ یکی از مشکلاتی است که بسیاری از شاغلان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۷۲۷۴۵۷

این اضطراب زمینه‌ساز مشکلات فراوانی است که از جنبه‌های گوناگون بررسی می‌شود. یکی از این جنبه‌ها تاثیر آن بر سلامت افراد شاغل است. براساس نتایج مطالعه جدیدی که به دست محققان زلاندنویی و اروپایی انجام شده، چنین اضطرابی ممکن است خطر ابتلا به آسم را حتی در افرادی که تاکنون​ مشکل تنفسی نداشته‌اند به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

به گزارش مجله پریونشن،‌ این گروه از محققان با استفاده از داده‌های شغلی و سلامت بیش از 7000 نفر دریافته‌اند​ هرچه نگرانی فرد از اخراج شدن از کار بیشتر باشد، احتمال ابتلا به آسم در او بیشتر خواهد شد. در واقع،‌ افرادی که اعتقاد داشته‌اند احتمال اخراج شدنشان طی دو سال آینده بیش از باقی‌ماندن‌شان بر سر کار بوده،‌ 61 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به آسم قرار داشته‌اند.

این محققان در توضیح این ارتباط به التهابی اشاره می‌کنند که اضطراب را می‌توان اصلی‌ترین مسبب بروزش به شمار آورد. دکتر آدریان لوئربروکز، متخصص همه‌گیر​ ‌شناسی اجتماعی از بیمارستان دانشگاه دوسلدورف آلمان و یکی از محققان این گروه تحقیقاتی، می‌گوید: «اضطراب می‌تواند بر فرآیندهای التهابی که ارتباط تنگاتنگی با بروز آسم دارد، موثر باشد.»

وی توضیح می‌دهد هر فردی ممکن است گاهی گرفتار اضطراب و نگرانی شغلی شود. این امری طبیعی است و مشکلی هم به بار نخواهد آورد. مشکل زمانی آغاز می‌شود که فرد گرفتار استرس‌های طولانی‌مدت شود. به عبارت دیگر، اضطراب هفته‌ها یا ماه‌ها بر زندگی فرد سایه بیفکند. چنین اضطرابی مسلما بر دستگاه ایمنی بدن تاثیر نامطلوبی خواهد گذاشت که از آن میان می‌توان به التهاب مزمن اشاره کرد. همین التهاب مزمن فزاینده است که استرس شغلی را به عاملی برای ابتلا به آسم تبدیل خواهد کرد.

این محقق می‌افزاید احتمال دیگری هم هست و آن این که افرادی که اضطراب بالایی دارند دست به رفتارهای ناسالمی مانند سیگار کشیدن‌ بزنند و از این طریق احتمال ابتلا به آسم را بالا ببرند.

اما شما چگونه می‌توانید از خود مراقبت کنید؟ دکتر لوئربروکز می‌گوید که طبعا فنون مهار اضطراب مانند ورزش می‌تواند از ریه‌های شما مراقبت به عمل آورد. بعلاوه به هر طریقی که بتوانید شرایط شغلی‌تان را بهبود ببخشید، ممکن است شما را از ابتلا به آسم و هر بیماری دیگری که با استرس مرتبط باشد در امان نگه دارد؛ این بهبود می‌تواند از طریق تغییر شغل،‌ تغییر بخش یا واحدی که در آن کار می‌کنید یا از طریق گفت‌وگو با رئیس یا مدیرتان باشد.

مسعود ایثاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها