موسی ابومرزوق از عدم محکومیت رژیم صهیونیستی در کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه انتقاد کرد

سایه ‌سنگین سازش در کنفرانس قاهره

کنفرانس بازسازی غزه در حالی روز یکشنبه در قاهره برگزار شد که محوریت اظهارات سخنرانان در این کنفرانس بیش از آن‌که به بازسازی این سرزمین مربوط باشد به طرف فلسطینی توصیه می کرد با مذاکره برای تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل، سازش را در دستور کار قرار بدهد.
کد خبر: ۷۲۷۱۴۶

به گزارش فارس، در این کنفرانس کسی تجاوز نظامی اسرائیل به غزه را محکوم نکرد و همه خواستار سازش فلسطین با دشمن اسرائیلی شدند.

روز یکشنبه قاهره شاهد برگزاری کنفرانسی تحت عنوان «بازسازی غزه» بود که در آن برای بازسازی غزه معادل 5.4 میلیارد دلار تصویب شد. این درحالی است که دولت فلسطین پیشتر گفته بود برای بازسازی غزه به بیش از چهار میلیارد دلار نیاز است. قطر یک میلیارد دلار، کویت و امارات 400 میلیون دلار و آمریکا 212 میلیون دلار وعده کمک دادند.

با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که کنفرانس غزه در برابر ارائه کمکی به فلسطینی‌ها از آنها سازش بیشتری در قبال اسرائیل طلب می‌کند. به گزارش فارس، کنفرانس قاهره این پیام را به همراه داشت که طرف‌های فلسطینی باید با مذاکره برای تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل، سازش را در دستور کار خود قرار دهند. در این کنفرانس هیچ سخنرانی جنگ اسرائیل علیه غزه را محکوم نکرد و همه خواستار سازش فلسطین با دشمن اسرائیلی شدند. نیروهای اشغالگر اسرائیلی به مدت 50 روز از زمین و هوا مردم بی‌گناه غزه را هدف گلوله‌ها و موشک‌های خود قرار دادند، اما کشورهای شرکت‌کننده در نشست قاهره برای محکومیت تل‌آویو گامی پیش نگذاشتند.

جنبش حماس در واکنش به این کنفرانس از یک سو از آن استقبال کرد و از سوی دیگر بازسازی غزه را نوعی تحمیل غیرمستقیم بر عهده گرفتن مسئولیت تخریب 20 درصد غزه به دست این رژیم توصیف کرد. موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی(حماس) با انتقاد از عدم محکومیت رژیم صهیونیستی در کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه خاطرنشان کرد که تسلیحات آمریکایی عامل اصلی تخریب 20 درصد نوارغزه به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در سخنان خود در کنفرانس قاهره، رژیم صهیونیستی را به مذاکرات سازش و طرح آشتی پیشنهاد شده از طرف اعراب متعلق به سال 2002، تشویق کرد و محمود عباس نیز تاکید کرد عدم التزام رژیم صهیونیستی به توافق‌نامه‌های بین‌المللی و طرح «دو دولت» و نیز حل مساله بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس طرح آشتی عربی ارائه شده در کنفرانس بیروت (2002) باعث افزایش خشونت و درگیری می‌شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز مانند السیسی و محمود عباس خواستار پیشبرد روند سازش شدند. بان کی‌مون، ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بشدت محکوم و بر ضرورت توقف اقدامات تحریک‌آمیز در اماکن مذهبی بیت‌المقدس تاکید کرد. در این میان رامی حمدالله نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین یک روز قبل از تشکیل کنفرانس با انتقاد از سیاست‌های یک بام و دو هوا در برخورد با تروریسم تصریح کرد از همه کشورهای جهان می‌خواهیم برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل تلاش کنند. وی اقدام برای پایان بخشیدن به اشغالگری اسرائیل و نه فقط حل مشکل غزه را خواستار شد و تاکید کرد تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی باید افزایش یابد.

رای نمادین پارلمان انگلیس

پارلمان انگلیس روز گذشته به صورت نمادین به دولت فلسطین رای داد. صرف‌نظر از ماهیت این رای و اهداف پیدا و پنهان انگلیس از آن، باید دید این رای‌گیری نمادین تا چه حد قادر به مهار اشغالگری رژیم صهیونیستی خواهد بود، زیرا دولت انگلیس همواره از حامیان سرسخت و حتی به وجود آورنده این رژیم در تاریخ معاصر بوده است.

رای‌گیری اعضای پارلمان انگلیس به دولت فلسطینی به دنبال طرحی بود که از سوی گراهام موریس، نماینده حزب کارگر انگلیس و از مخالفان دولت دیوید کامرون، نخست‌وزیر فعلی ارائه شده بود. به گزارش بی.بی.سی، رای‌گیری یاد شده به معنای تائید یک دولت فلسطینی نیست و برای دولت دیوید کامرون نیز هیچ‌گونه تعهدی ایجاد نمی‌کند، با این حال می‌تواند در سطح افکار عمومی جهان تاثیرگذار باشد. این رای‌گیری بعد از آن حاصل شد که دولت سوئد درصدد شناسایی دولت فلسطین برآمد. تاکنون بیش از 130 کشور دولت فلسطینی را به رسمیت شناخته‌اند، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس همواره با تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی مخالفت ورزیده‌اند. در واکنش به رای‌گیری دیروز، سخنگوی دولت دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفت: رای پارلمان این کشور در خصوص شناسایی دولت مستقل فلسطینی، سیاست دولت انگلیس را در این خصوص تغییر نخواهد داد.

پیش از رای‌گیری پارلمان حدود 363 نفر از شخصیت‌های ملی چپگرای اسرائیل از جمله اعضای سابق کنست از قانونگذاران انگلیس خواسته بودند تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. آنها در نامه خود نوشتند: ما اسرائیلی‌های نگران بر این باوریم که بقای بلندمدت و امنیت اسرائیل به بقا و امنیت طولانی‌مدت کشور فلسطین بستگی دارد. به همین دلیل ما از اعضای پارلمان انگلیس می‌خواهیم تا به نفع این مساله رای بدهد و از دولت لندن می‌خواهیم تا کشور فلسطین را در کنار اسرائیل به رسمیت بشناسد.

از سوی دیگر در واکنش به این اتفاق، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه آن را «یک گام مثبت» توصیف کرد اما اسرائیل آن را «ناپخته» دانست که مانع تلاش‌های موجود در راه برقراری صلح بین طرفین می‌شود. این درحالی است که دولت فلسطین با ارائه طرحی به شورای امنیت خواستار تعیین زمانی مشخص برای پایان اشغالگری اسرائیل بر اساس مرزهای 1967 است. روسیه با استقبال از این طرح می‌گوید تلاش خواهد کرد یک دولت مستقل فلسطینی تشکیل شود. به گزارش ایرنا، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اعلام این خبر گفت: اگر پیش‌نویس قطعنامه مربوط به تاسیس حکومت مستقل فلسطین به رای‌گیری گذاشته شود روسیه از آن حمایت خواهد کرد. وی افزود: این قطعنامه ممکن است روز بیست و یکم ماه اکتبر (بیست و نهم آبان) از طرف نمایندگی فلسطین در سازمان ملل ارائه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها