معرفی بازی Z: Steel Soldiers

بازی موبایل: سربازان پولادین

عنوان بازی: Stronghold Crusader II پلتفرم: PC ناشر Firefly Studios سازنده: Firefly Studios سبک: استراتژی همزمان امتیاز: 7.5
کد خبر: ۷۲۷۰۱۰
سرباز کماندار

به احتمال خیلی زیاد بازی Stronghold یا به تعبیر رایج‌تر «قلعه» حتما برای بیشتر بازی‌خورهای ایرانی همان محبوبیت و شهرت بازی «همسایه‌ جهنمی» را دارد. البته هر دو در زمانی نسبتا نزدیک به هم عرضه شدند. آن زمان تعدادی از شرکت‌های داخلی به فکر دوبله‌ عناوین خارجی افتاده بودند و گرچه در بسیاری موارد ضعیف عمل کردند، اما چند دوبله‌ عالی نیز منتشر شده بود مثل «کماندوز 3: فتح برلین» یا همین «قلعه» که توسط شرکت دارینوس صورت گرفته بود. به‌هرحال بعد از 12 سال، شاهد انتشار نسخه‌ دوم عنوان Stronghold Crusaders II هستیم. نسخه‌ اول بازی معروف به «جنگ‌های صلیبی» سال 2002 یعنی یک سال پس از انتشار اولین نسخه‌ این مجموعه منتشر شد و بعد از آن نیز نسخه‌های دوم و سوم بازی اصلی از راه رسیدند که روندی نزولی داشتند و فاقد کیفیت عناوین ابتدایی مجموعه بودند.

«جنگ‌های صلیبی2» خود را از فضای قرون وسطایی اروپا جدا کرده و بار دیگر ما را به سرزمین مقدس بازمی‌گرداند. این بازی نه‌تنها از همان زاویه دوربین ایزومتریک نسخه‌های اولیه بهره می‌برد بلکه بسیاری از ویژگی‌هایی را که باعث موفقیت بازی اول شده بودند نیز در دل خود جای داده است. علاوه بر واحدهای آشنای اولین نسخه‌ «جنگ‌های صلیبی»، واحدی جدید موسوم به مزدوران به بازی اضافه شده است. مبارزات بخش داستانی در برابر شخصیت‌هایی که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، به قوه‌ خود باقی است و از لحاظ بصری تا دلتان بخواهد شن در بازی می‌بینید.

بازی با یک بخش آموزشی و دو نبرد داستانی کوتاه، مکانیک‌های اصلی‌اش را به بازیکن آموزش می‌دهد و بعد از آن بخش عمده‌ای از وقت خود را در همین بخش داستانی سپری خواهید کرد. خوشبختانه در این نسخه نیز همان روند آشنای دو نسخه‌ اول مجموعه را در گیم‌پلی دنبال می‌کنیم؛ یعنی ابتدا خود را از لحاظ اقتصادی سر و سامان می‌دهیم، اقدام به ساخت قلعه و تجهیزات دفاعی و آموزش نیرو می‌کنیم سپس برای تصرف، نابود کردن و نهایتا کشتن لرد دشمن، با ارتش خود به سمت قلعه آنها روانه می‌‌شویم. بخشی از گیم‌پلی تمام بازی‌های استراتژی همزمان به مدیریت منابع مربوط می‌شود و انجام دادن بهینه‌ این کار در جنگ‌های صلیبی 2 به کمی تلاش بیشتر نیاز دارد؛ اما اگر چندان به فکر بهینه کار نکردن نیستید، همین بس است که بدانید اقتصاد شما در بازی روی چوب استوار است. بجز چوب هر چیز دیگر را می‌توانید به کم و زیاد کردن مالیات دریافتی از مردم، تنظیم جیره‌ غذایی یا خرید از بازار تهیه کنید.

جای افسوس است که واسط کاربری بازی علاوه برطراحی ناقص و ابتدایی، اطلاعاتی از منابع موجود یا در حال تعرض به شما ارائه نمی‌کند. نقشه‌ بازی نیز کارایی گذشته را ندارد و عملا فقط آیکون قلعه‌ها را نشان می‌دهد. در عوض بخش ساخت قلعه‌ بازی، خوب و جذاب کار شده. با سنگ‌های بیشتر می‌توانید برج‌هایی بلندتر بسازید که محدوده‌ شلیک کمانداران را افزایش داده یا دفاع آنها را مستحکم‌تر می‌کند. حمله به قلعه‌ها نیز از نقاط جالب بازی است، زیرا باید بدانید قلب ارتش خود را به کدام سمت و برای حمله به چه بخشی از قلعه‌ دشمن روانه کنید تا شاهد فرو ریختن دیواری باشید که به لطف قدرت فیزیکی انجین سه بعدی جدید بازی بسیار رضایت‌بخش به نظر می‌رسد. تنها نکته‌ عجیبی که در بخش ساخت قلعه به چشم می‌خورد فراهم نبودن امکان استفاده از طرح‌های منحنی یا گرد است و همه چیز به نوعی در قالب چهار گوش قرار می‌گیرد اما باز هم می‌توانید قلعه‌هایی بسیار زیبا و متنوع خلق کنید. روی هم رفته شاهد پیشرفت خوبی در این بخش به نسبت نسخه‌های قبلی هستیم.

مبارزات بازی به شکلی کلاسیک از قانون سنگ، کاغذ، قیچی تبعیت می‌کند و از آنجا که هیچ یک از نیروهای شما یا دشمن به شکلی خاص هوشمند نیستند، هنگام مبارزات مدیریت خرد روی نیروها نقشی اساسی ایفا می‌کند. تنوع واحدهای جدید یکی دیگر از نقاط خوب این نسخه به‌شمار می‌رود، ولی متاسفانه بازی چندان متعادل نیست و کمانداران به لطف قیمت کم و محدوده‌ دید زیاد می‌توانند از پس هر چیزی بر آیند. متاسفانه باگ‌های فنی نسخه‌ سوم بازی که با همین انجین تولید شده بود، در اینجا نیز کم و بیش وجود دارد و برای ساخت قلعه یا ساختمان‌ها روی بخش‌هایی از سطح زمین دچار مشکل خواهید شد. در مبارزات هم گاهی کماندارهای شما به دلیل باگ‌های مسیریابی، پشت دیوار قلعه گیر می‌کنند و مجبور می‌شوید آن بخش را به قیمت از دست دادن کلی سنگ که خرجش کرده‌اید، خراب کنید و در کمال تعجب در حالی که منجنیق‌های دشمن آتش بر شما گشوده‌اند، دیوارها را تعمیر کنید؛ زیرا نیروهای دشمن هنوز به فاصله‌ای نرسیده‌اند که بازی امکان تعمیر دیوارها را به شما ندهد!

جدیدترین بازی این مجموعه با این‌که از دو نسخه‌ آخر بسیار بهتر شده اما هنوز هم نمی‌تواند به پای سری اول خود در دوازده سیزده سال پیش برسد. شاید یکی از دلایل اصلی‌ این باشد که به نظر می‌رسد انجین جدید به کار رفته در بازی برای این سبک مناسب نیست. جنگ‌‌های صلیبی مثل سری بازی‌های Total War نیست که قرار باشد بخش‌های زیادی داشته باشد، فقط کافی است ساخت قلعه و مبارزات آن خوب پیاده‌سازی شود. آخرین نسخه‌ بازی نشان می‌دهد شرکت سازنده مسیر درست را پیدا کرده اما هنوز برای رسیدن به محبوبیت گذشته باید تلاش کند. در نهایت نیز متذکر شوم استفاده از اسامی ایرانی بازی‌ها صرفا به دلیل آشنایی بیشتر آنها با ذهن مخاطبان است.

منبع: ضمیمه کلیک
مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها