گودرزی و سجادی، هر دو تاکید دارند مدیریت فوتبال به اصلاحات نیاز دارد

جدال دوباره وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال

تکلیف وزارت ورزش با فدراسیون فوتبال حالا روشن است. پس از این اظهارنظر محمود گودرزی در برنامه ورزش و مردم، که گفت در فوتبال باید تجدیدنظر جدی صورت گیرد، دیروز نصرالله سجادی هم در نشست خبری خود عنوان کرد تیم‌های امید و جوانان فوتبال بسیار ضعیف ظاهر شدند و نتایجی به دست آوردند که فاصله زیادی با پیش بینی‌ها داشت.
کد خبر: ۷۲۶۷۵۸

این می‌تواند شروعی تازه برای جنگ دوباره وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باشد. یک جنگ تمام عیار بعد از یک آتش‌بس یکماهه. شاید اگر پای احترام به افکار عمومی در تمدید قرارداد کی روش نبود، الان دعوای وزیر و رئیس فدراسیون فوتبال بیشتر از اینها پیش رفته بود. همان روزها که محمود گودرزی کفاشیان را به اتاقش راه نداد و البته گفته شد تلفن او را هم جواب نداده است، مشخص بود ایده‌آل‌های وزیر ورزش با آنچه در توان مدیریتی رئیس فدراسیون فوتبال است، مغایرت دارد. اما این وسط قرارداد امضا نشده کی‌روش دست وزیر ورزش را برای ادامه کم محلی به علی کفاشیان بسته بود.همه منتظر بودند تیم ملی از بلاتکلیفی خارج شود. نظرسنجی‌ها هم از اقبال گسترده فوتبالی‌ها به کارلوس کی‌روش حکایت داشت. به همین خاطر وزیر ورزش به رغم میل باطنی‌اش، بناچار اختلاف‌ها را با رئیس فدراسیون فوتبال کنار گذاشت تا نقش یک حامی را ایفا کند. همین حمایت، دغدغه‌های کفاشیان را برای آوردن کی‌روش به تهران و امضای قرارداد 50 میلیاردی با او کاهش داد.

حالا یک ماه از امضای قرارداد کی روش با فدراسیون فوتبال می‌گذرد، اما اختلاف‌ها دوباره سر باز کرده است. در این میان نتایج فاجعه بار تیم امید در بازی‌های آسیایی اینچئون خود بهترین دلیل است. وزیر ورزش و جوانان در برنامه بهرام شفیع بود که در ارزیابی عملکرد فدراسیون‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی اینچئون تاکید کرد در فوتبال باید تجدیدنظر جدی صورت گیرد. گودرزی همان جا عملکرد والیبال و کشتی را بسیار مطلوب و کارنامه ووشو، تکواندو، کاراته، بسکتبال، تیراندازی، تیراندازی با کمان و دوچرخه‌سواری را مطلوب توصیف کرد اما در مورد فدراسیون فوتبال از واژه نامطلوب استفاده کرد و با تاکید بر این‌که فدراسیون فوتبال باید عوامل این ناکامی‌ها را بررسی کرده و از تصمیم‌های فردی به خرد جمعی تغییر وضعیت دهد، گفت: اگر در حوزه کادر فنی تصمیم‌گیران یا حتی برنامه‌ریزان فدراسیون مشکلی وجود دارد باید تغییر کنند. پافشاری بر یک اشتباه، خود اشتباه بزرگتری است. به نظر من فوتبال جای تجدیدنظر جدی دارد. وی تصریح کرد: یک علت ناکامی فوتبال را نبودن متخصصان ورزشی در این فدراسیون می‌دانم.

سجادی ناراضی از فدراسیون فوتبال

آن روز که گودرزی مدیریت حاکم بر فدراسیون فوتبال را به چالش کشید هنوز تیم فوتبال جوانان به یمن نباخته بود. اما حالا فاجعه‌ای دیگر در کارنامه مدیریتی کفاشیان و همکارانش ثبت شده است؛ حذف تیم فوتبال جوانان در همان مرحله مقدماتی رقابت‌های زیر 19 سال آسیا.

دیروز معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان هم به تبعیت از وزیر ورزش بشدت از عملکرد فدراسیون فوتبال انتقاد کرد تا عرصه بر علی کفاشیان و همکارانش در فدراسیون فوتبال تنگ تر شود. نصرالله سجادی در نشست دیروز خود با خبرنگاران با انتقاد از مدیریت حاکم بر فدراسیون فوتبال گفت: فوتبال ما استعداد و توانایی دارد اما توقع جامعه را برآورده نمی‌کند. نتایج به هیچ وجه راضی کننده نیست. تیم امید از تیم‌های درجه 2 و 3 آسیا شکست خورد. نوجوانان و جوانان ما مغلوب می‌شوند. ما اصلاحات در فدراسیون فوتبال را بررسی می‌کنیم. به نظر من فدراسیون فوتبال هم باید تغییر رویه بدهد و اعضای مجمع هم حتما سوال می‌کنند و توضیح می‌خواهند. نباید در یک گروه سه تیمی حذف شویم. این ضعف مدیریتی در فوتبال را می‌رساند. او ادامه داد: اگر به ویتنام خیلی احترام بگذاریم تیم درجه2 آسیا محسوب می‌شود که از آن 4 بر یک شکست خوردیم. برابر قرقیزستان مساوی کردیم. نوجوانان ما هم از تایلند شکست خوردند که همه اینها نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال باید سریع اقدام کند. کمیته فنی، اعضای کمیته‌ها، همه مسئول هستند و باید خیلی سریع این نتایج را بررسی کنند. فوتبال باید برنامه‌ریزی‌هایش را اصلاح کند. ما در تمامی رده‌های ملی مشکل داریم که این تهدیدی حتی برای جام ملت‌ها محسوب می‌شود.

سجادی با بیان اینکه فدراسیون فوتبال عملکرد ضعیفی داشته است در پاسخ به پرسش درباره احتمال تغییر در فدراسیون فوتبال هم گفت: باید ارزیابی کنیم تا بفهمیم مشکلات کجا بوده است. مشکل هرجایی که بود باید آن را حل کنیم. فدراسیون‌ها مسیر خودشان را می‌روند و ما نیز ارزیابی‌هایمان را انجام می‌دهیم و موانع و مشکلات را حل می‌کنیم. او با اشاره به المپیک ریو گفت: اولین برنامه ما برای المپیک ریو کسب سهمیه است. ما در المپیک مونترال هم حضور نداشتیم و آرزوی دیرینه ما حضور تیم ملی فوتبال در المپیک است. تمام تلاشمان را در وزارت ورزش انجام می‌دهیم اما مسئول اصلی فدراسیون است و باید با تجدید نظر در برنامه‌ها جدی‌تر گام بردارد. من آذرماه سال گذشته با آقای کفاشیان درباره اینچئون صحبت کردم و جلسه گذاشتیم. در آن زمان گفتم با تیمی استارت بزنید که هم در اینچئون نمایش خوبی داشته باشد و هم برای کسب سهمیه المپیک آماده شود. اما فدراسیون به هر دو هدف نرسید. به هر حال وزارت ورزش توجه ویژه‌ای برای المپیک ریو دارد. موفقیت اول کسب سهمیه بیشتر و موفقیت دوم نمایش بهتر در المپیک است.

فاجعه؛ شکست جوانان فوتبال مقابل یمن

بعد از شکست 2 بر یک تیم فوتبال زیر 19 سال ایران مقابل تایلند، در نخستین بازی مرحله گروهی قهرمانی آسیا، باور این‌که شاگردان علی دوستی مهر مقابل تیم کم نام و نشان یمن هم شکست بخورند دشوار بود، اما انگار فوتبال در رده‌های سنی پایه بدجوری در مسیر سراشیبی قرار گرفته است. تیم فوتبال جوانان ایران دیروز در عین ناباوری با یک گل مغلوب یمن شد تا همچون تیم امید در همان مرحله گروهی از گردونه رقابت‌ها کنار برود.

تک گل یمنی‌ها را در این بازی احمد السروری در همان دقیقه 6 به ثمر رساند تا اما برای تیمی که نای بردن نداشت، 84 دقیقه هم زمان مناسبی برای زدن گل تساوی و فرار از شکستی تحقیرآمیز و تلخ نباشد. بیش از سه دهه است که تیم فوتبال جوانان ایران نمی‌تواند به نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا صعود کند. در دوره قبلی که امارات میزبان بود ایران از گروهش صعود کرد اما در بازی پلی‌آف مغلوب کره‌جنوبی شد.

چهار سال پیش هم در چین این تیم با هدایت علی دوستی مهر در همان مرحله گروهی حذف شد. در همین راستا رسول دانشجو سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال هم درباره حذف تیم جوانان از رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت: ما همه کارهای لازم برای آماده‌سازی تیم جوانان را انجام داده بودیم. انواع اردوها، بازی‌های تدارکاتی و تمام ابزارهایی را که برای موفقیت این تیم مورد نیاز بود در اختیارشان قرار داده بودیم، نمی‌دانم در میانمار چه اتفاقی رخ داده است، اما دوستی‌مهر بعد از بازگشت به تهران باید پاسخگو باشد. وی درباره احتمال برکناری دوستی‌مهر هم گفت: پس از بازگشت تیم جوانان باید در کمیته فنی به تحلیل عملکرد تیم بپردازیم و بعد از آن می‌توان در مورد برکناری یا ادامه همکاری با دوستی‌مهر اظهارنظر کرد.

تیم فوتبال جوانان ایران در آخرین بازی خود به مصاف میزبان این رقابت‌ها، میانمار می‌رود اما برد و باخت در آن تاثیری در سرنوشت تیم کشورمان نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها