ثبت ملی سینه‌زنی قطاری شیرازی‌ها

شیراز میزبان پیرغلامان حسینی می‌شود

معاون صدای رسانه ملی در نشست خبری دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی اعلام کرد که در مراسم امسال در کنار مداحان و پیرغلامان ایران، 90 مداح، ذاکر و پژوهشگر از 22 کشور جهان حضور دارند.
کد خبر: ۷۲۶۷۳۷
90 مداح خارجی مهمان پیرغلامان حسینی

محمدحسین صوفی در این نشست گفت: وقتی درباره کربلا، عاشورا و محرم صحبت می‌کنیم، با سه پدیده روبه‌رو می‌شویم که اولین پدیده درباره مظلومیت، ظلم، ستم و فشاری است که در ایام عاشورا و در صحرای کربلا متوجه خاندان اهل بیت و امام حسین(ع) شده است. دومین پدیده ویژگی‌های شهادت، ایثار، فداکاری، خودباوری و اخلاص را در برمی‌گیرد و سومین پدیده هم مربوط به بصیرت، آگاهی و ولایت‌پذیری‌ می‌شود. همه این موارد درس‌های ماندگار تاریخ هستند.

معاون صدا اشاره کرد: حضرت زینب(س) در عصر روز عاشورا رسالت سنگینی برای زنده نگه‌داشتن این روز تاریخی برعهده داشت. از آن پس هنرمندان، شاعران، مداحان، مرثیه سرایان و سخنوران نقش برجسته‌ای در ادامه این رسالت داشتند که در این میان نقش مرثیه‌سرایان که با صدای گرم و اشعار نغز، جریان‌ساز این پیام تاریخی بودند، بیش از دیگران مشخص است. آنها در طول بیش از 1400 سال فرهنگ و پیام عاشورا، خودباوری، ایثار و شهادت را به مردم منتقل کردند و به همین دلیل است که هر روزی که می‌گذرد نور عاشورا پرفروغ‌تر می‌شود و حضور مردم برای شرکت در این حماسه پرشورتر.

وی با اشاره به زمان برگزاری دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی گفت: این اجلاس 23 و 24 مهر در استان خوزستان و شهر اهواز برگزار می‌شود. دلیل انتخاب استان خوزستان برای این دوره از این جهت است که این استان در سال‌های دفاع‌مقدس نقش موثری داشته و دین خود را به نحو مطلوب به انقلاب و اسلام ادا کرده است. خوشبختانه اقبال خوبی هم از سوی مسئولان و مدیران این استان نسبت به برگزاری مراسم در اهواز صورت گرفت و همه سازمان‌ها و نهادها سهم خود را در این زمینه ادا کردند که در این باره می‌توان به مشارکت ویژه آیت‌الله موسوی‌جزایری، امام جمعه اهواز و مقتدایی استاندار این استان اشاره کرد.

وی درباره مراسم افتتاحیه گفت: روز سه‌شنبه بیست‌ودوم مهر مراسم بدرقه پیرغلامان طی مراسمی در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) واقع در خیابان آزادی برگزار می‌شود و در اهواز نیز اقشار مختلف مردم به استقبال این عزیزان خواهند آمد. بیست‌وچهارم مهر نیز با حضور بیش از هزار نفر از مداحان و پیرغلامان سراسر کشور و 22 کشور جهان مراسم افتتاحیه برگزار می‌شود.

معاون صدا عنوان کرد: بیش از 90 نفر پیرغلام از 22 کشور از جمله هندوستان، افغانستان، کویت، بحرین، آلبانی، عربستان، عمان، آلمان، عراق، کلمبیا، ترکیه، تایلند، تونس، نیجریه، کشمیر، پاکستان، الجزایر، آذربایجان، تاجیکستان و لبنان مهمان این مراسم هستند که از 15 نفر آنان قدردانی خواهد شد. صوفی با اشاره به این‌که در مجموع در این اجلاس از 67 مداح تجلیل می‌شود، گفت: از این تعداد 15 نفر پیرغلام خارجی، 16 مداح پیشکسوت داخلی، پنج هنرمند (پژوهشگر، فیلمساز، هنرمند تجسمی، ناشر و شاعر)، دو مداح جوان، 18 نفر نویسنده، مداح و پیرغلام از استان خوزستان، یک بانوی پژوهشگر و ده مستندساز خواهد بود.

وی ادامه داد: هر سال یکی از سبک‌های عزاداری شهر میزبان اجلاس پیرغلامان را ثبت ملی می‌کنیم و امسال سبک عزاداری سه‌سنگ در شهرستان بهبهان را با حضور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت خواهیم کرد. همچنین در اجلاس امسال سبک مرثیه‌سرایی صادق آهنگران، پیشکسوت این عرصه ثبت می‌شود. مراسم اختتامیه هم روز پنجشنبه بیست‌وچهارم مهر بعد از نماز مغرب و عشا در مصلای مهدیه شهر اهواز برگزار می‌شود.

صوفی درباره پوشش رسانه‌ای این همایش گفت: شبکه‌های رادیویی قرآن، اهواز، ایران، شبکه‌های تلویزیونی قرآن و معارف و سیمای خوزستان به طور زنده مراسم افتتاحیه و اختتامیه را پوشش می‌دهند. همچنین شبکه برون‌مرزی الاهواز و شبکه‌های عراقی نیز این دوره اجلاس تجلیل از پیرغلامان را پوشش خبری می‌دهند.

معاون صدا در پاسخ به پرسش جام‌جم که آیا بانوی پژوهشگری که قرار است تجلیل شود از استان خوزستان است یا نه، توضیح داد: خیر، او یکی از چهره‌های ملی است. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها