جام جم نوا: ماسانوری تاکاهاشی با نام مستعارِ «کیتارو» قرار است در هفته آینده به ایران بیاید و طی چهار شب در تهران به اجرای برنامه بپردازد. شاید برای بسیاری این اتفاقِ بزرگ باورکردنی نباشد، اما شواهد از واقعیت حکایت دارد.
کد خبر: ۷۲۶۴۰۵
کیتارو چگونه به ایران می‌آید

اتفاق مهمی برای موسیقی در حال رخ دادن است. پس از سال‌های بسیار که مخاطبان و علاقه مندان به موسیقی در ایران در حسرت دیدار یک موزیسین جهانی و شناخته شده مانده‌اند؛ این بار اما «کیتارو» قرار است به ایران بیاید.
این قرار مانند قرارهای چند سال گذشته نیست که اول زمزمه‌ای می‌شد و بعد از مدتی هم همه چیز به هم می‌خورد.
این بار مجوز‌ها صادر شده و بلیت‌های کنسرت فروخته شده است. بلیت‌های پرواز برای گروه تهیه شده و ویزای نوازندگان نیز صادر شده است. تنها باید چند روز صبر کرد و منتظر آمدن کیتارو به ایران ماند.
این آهنگساز برجسته ژاپنی قرار است در روز‌ها 23 تا 26 مهر و طی 4 شب به اجرای کنسرت خود در سالن وزارت کشور بپردازد.
برگزاری این کنسرت را بخش خصوصی بر عهده دارد. علی چراغعلی تهیه کننده این کنسرت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم به بیان زوایای مختلف کنسرت کیتارو و چگونگی شکل گیری آن پرداخت.
چراغعلی گفت: حدود دو سال است که با همراهی آقای کبیری مدیر شرکت رویای طنین پارسه پیگیر برگزاری کنسرت‌هایی با حضور هنرمندان خارجی در ایران هستیم. در این مدت نیز از طریف آژانس‌های بین المللی قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم.
وی درباره ملاک انتخاب هنرمندان برای حضور در ایران اظهار کرد: برای انتخاب و آوردن این هنرمندان به ایران ملاکمان کسانی بوده‌اند که از هر نظر مشکلی نداشته باشند و مورد تایید مراجع قانونی کشور باشند.
این تهیه کننده کنسرت‌های موسیقی درباره مشکلات برگزاری کنسرت برای هنرمندان شناخته شدهٔ خارجی، تاکید کرد: برگزاری چنین کنسرت‌هایی هزینه‌های سنگینی دارد. هنرمندانی مانند کیتارو که شهرت جهانی دارند، 6 ماه پیش از اجرا بخشی از دستمزدشان را دریافت می‌کنند. از طرف دیگر برای ورود این گروه‌ها به ایران باید استعلام‌های لازم از وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و مجوزهای لازم از وزارت ارشاد اخذ شود. همه این‌ها نیازمند برنامه ریزی دقیق است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر هنرمندان خارجی هم عادت ندارند از 6 ماه قبل کپی پاسپورت خود را به کسی بدهند. این کارهای برای آن‌ها بی‌معناست.
چراغعلی درباره حمایت‌هایی که از برگزاری کنسرت کیتارو انجام شده، گفت: برای برگزاری این کنسرت هیچ حمایت مالی از طرف هیچ ارگانی از ما صورت نگرفت، اما وزارت ارشاد در صدور مجوزهای لازم با ما کمال همکاری را داشت و وزارت خارجه نیز تمایل بسیاری برای برگزاری این کنسرت نشان داد و همکاری خوبی با ما داشتند.
وی با اشاره به زمان قطعی شدن حضور کیتارو در ایران و تمایل او برای برگزاری کنسرت در کشورمان، اظهار کرد: قرارداد برگزاری کنسرت کیتارو در فروردینِ سال 1393 قطعی شد. کیتارو برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده بود. کیتارو آهنگساز جاده ابریشم بوده و با توجه به حضور ایران در مسیر جاده ابریشم، مشتاق حضور و اجرا در ایران بود.
این تهیه کننده درباره اهمیت این گروه برای شناخت فرهنگ ایرانی گفت: هم اکنون از طریق ارتباط‌هایی که با گروه هنرمندان داریم، پرسش‌های بسیاری از ما می‌کنند و می‌خواهند درباره نوع پوشش مناسب در ایران از ما مشورت بگیرند. هدف اصلی آن‌ها احترام به فرهنگ مردم ایران است و نمی‌خواهند نسبت به فرهنگ مردم ما بی‌احترامی داشته باشند.
چراغعلی با اشاره به فروخته شدن بلیت‌های سه اجرای نخست این کنسرت، گفت: بلیت‌های کنسرت بریا سه شب نخست تمام شده و تنها تعدادی از بلیت‌های شب چهارم باقی مانده است. از نظر قراردادی که با کیتارو داریم مشکلی برای تمدید اجرا‌ها وجود ندارد اما از نظر سالن با مشکل روبه رو هستیم، چرا که سالن وزارت کشور تنها چهار شب در اختیار ماست. ضمن اینکه گروه هنرمندان 28 مهر بلیت برگشت و خروج از ایران را دارند.
چراغعلی درباره قطعه‌هایی که در این کنسرت نواخته می‌شود و مشکلات صوتی سالن وزارت کشور گفت: کیتارو در کنسرتِ تهران قطعه‌های معروفش مانند «جاده ابریشم» را اجرا می‌کند و در کل نیز در حدود 11 تا 15 قطعه از سوی گروه نواخته می‌شود. کیتارو به همراه خود 6 نوازنده، 3 نفر تکنسین نور، صدا و صحنه و دو نفر مدیر برنامه را به تهران می‌آورد. گروه در حال حاضر تجهیزات خود را به ایران فرستاده‌اند، این تجهیزات 1500 تن وزن دارند.
وی ادامه داد: آن‌ها لیستی را برای ما آماده کرده‌اند که شامل وسایل مورد نیاز گروه است و ما موظف به تهیه این ابزار هستیم. خوشبختانه سالن وزارت کشور تغییرات خوبی کرده و بخش‌های سیمانی این سالن که صدا را خراب می‌کرد، به‌ام دی اف تغییر کرده است. ما مهد کودکی را در سالن وزارت کشور دایر کرده‌ایم تا خانواده‌ها بتوانند فرزندانشان را در این مهد بگذارند و با خیال راحت به تمایشای کنسرت بپردازند. در کل همه تلاشمان نزدیک کردن فضای کنسرت به حالت استاندارد است.
این تهیه کننده کنسرت‌های موسیقی با اشاره به بالا بودن قیمت بلیت‌ها برای کنسرت کیتارو تاکید کرد: کنسرتی که خواننده‌اش داخلی باشد، بلیت‌هایش از 40 تا 100 هزار تومان قیمت می‌خورد. ما این رقم را برای کنسرت کیتارو دو برابر کرده‌ایم؛ یعنی بلیت‌های این کنسرت از 80 تا 195 هزار تومان فروخته می‌شود. اما نکته اینحاست که کسی مانند کیتارو 15 تا 20 برابر خواننده‌های داخلی ما دستمزد می‌گیرد.
وی ادامه داد: ‌متاسفانه رقم بلیت‌های این کنسرت برای حضور خانواده‌های متوسط و دانشجویان زیاد است و شاید آن‌ها امکان حضور در این کنسرت را نداشته باشند. من از این بابت غمگین هستم و از همه این عزیزان عذدخواهی می‌کنم. اما باید قبول کنیم که ما هم چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت‌های این کنسرت نداشتیم. اگر ارشاد و دولت کمک می‌کردند ممکن بود با حضور یک اسپانسر می‌توانستیم قیمت بلیت‌ها را کم کنیم.
چراغعلی با اشاره به بازخوردهای خبرِ برگزای کنسرت کیتارو در ایران گفت: خوشبختانه تا کنون درباره حضور کیتارو در ایران هیچ تبعاتی نداشته‌ایم و هیچ کسی هم نگفته که این کنسرت نباید برگزار شود. در مواردی که در گذشته رخ داده، یا مجوزی برای کنسرت صادر نشده یا اگر هم مجوزی صادر شده، کار به بلیت فروشی نرسیده است.
وی در پایان با اشاره به برنامه‌هایی که در آینده برنامه ریزی کرده‌اند گفت: ما در حال حاضر چند قرار داد دیگر هم داریم که مهمترینشان مربوط به اجرای سال آینده «ژان میشل ژار» است. این آهنگساز معروف قرار است فروردین سال آینده به ایران بیاید تا در کیش به اجرای برنامه بپردازد. البته ممکن است زمان برگزاری این کنسرت به اردیبهشت و همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) موکول شود.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها