معاون رئیس جمهور گفت: پیگیری پرونده اضافه کردن چهار کشور جدید به پرونده موجود در ثبت جهانی نوروز در سال 2014 برای ثبت در سال 2015 از برنامه ریزی های میراث فرهنگی جمهوری اسلامی در جهت تحقق شعار سال است.
کد خبر: ۷۲۶۱۹۸
تلاش برای الحاق 4 کشور دیگر به پرونده ثبت جهانی نوروز

مسعود سلطانی‌فر پیش از ظهر امروز، در دومین روز از اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس که در محل هتل عباسی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: در برگزاری چنین نشست‌هایی، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های تخصصی و مجموعه ای از مواد سمعی و بصری و نیز تشکل‌های مردمی مورد توجه باید باشد.

وی در ادامه افزود: برگزارکنندگان هموطن من در این اجلاس و جشنواره کوشیده اند با انتخاب سرفصل هایی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس برای پاسداشت از میراث فرهنگی برنامه ریزی هایی در این زمینه داشته باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح داشت: ویژگی اجلاس حاضر توجه به نقش محوری زنان در انتقال مدیریت و پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بوده است.

وی با اشاره به اینکه این حساسیت تا جایی بوده است که یک روز از این اجلاس به نام و مختص زنان بود، گفت: سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب، به نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است و در این راستا همه آحاد ملت ایران و سازمان ها و ارگان های ذی ربط از آغاز سال جاری به این دو حوزه اهتمام ورزیده اند.

سلطانی فر بیان داشت: سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در این جهت، برنامه های زیربنایی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در این ادامه این مبحث به برخی از عناوین این برنامه ها اشاره داشت و گفت: تثبیت جایگاه میراث فرهنگی ناملموس در قانون پنج ساله ششم توسعه، ارتقای سطح همکاری های فرامرزی، منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی، در زمینه ثبت مواریث چندملیتی ناملموس از جمله برنامه های این سازمان در این راستا است.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: برگزاری نشست های تخصصی منطقه ای با هدف پاسداشت از میراث فرهنگی، ارتقای سطح همکاری با کشورهای آسیای مرکزی و غربی تحت نظارت یونسکو، ارتقای سطح همکاری ها با سازمان های مربوطه در این زمینه، پیگیری پرونده اضافه کردن چهار کشور جدید به پرونده موجود در ثبت نوروز در سال 2014 برای ثبت در سال 2015 از دیگر برنامه ریزی های میراث فرهنگی جمهوری اسلامی در جهت تحقق شعار سال است.

وی پیگیری جدی تعهدات کشورمان در پاسداری از مواریث ثبت شده ملی و جهانی را از دیگر برنامه ها عنوان داشت و گفت: برگزاری و حضور فعال در همایش ها، کارگاه های بین المللی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس یکی دیگر از سرفصل های برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون رئیس جمهور در پایان خطاب به حضار اظهار داشت: امیدوارم اجلاس اصفهان اجلاسی موفق بوده و اهداف ترسیم شده برای آن در تمامی ابعاد حاصل شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها