جام جم ورزشی: وزیر ورزش و جوانان عملکرد فدراسیون‌های حاضر در بازی‌های آسیایی اینچئون را به سه دسته مطلوب، کمتر از حد انتظار و نامطلوب تقسیم‌بندی کرد.
کد خبر: ۷۲۶۰۹۹
گودرزی: فوتبال به تجدیدنظر جدی نیاز دارد

محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان درباره عملکرد رشته‌های مختلف ورزشی در بازی‌های آسیایی اینچئون اظهار کرد: اگر بخواهیم ارزیابی مختصری از این مسئله داشته باشیم می‌توانیم فدراسیون‌ها را به سه دسته مطلوب، کم‌تر از حد انتظار و نامطلوب تقسیم‌بندی کنیم.

وی ادامه داد: فدراسیون‌های والیبال و کشتی عملکرد بسیار مطلوبی داشتند. همچنین وضعیت ووشو، تکواندو، کاراته، بسکتبال، تیراندازی، تیراندازی با کمان و دوچرخه‌سواری مطلوب بود. رشته‌های هندبال، وزنه‌برداری و شنا کمتر از حد انتظار ظاهر شدند، البته هندبال دستخوش آفتی بود که سالیان دراز بازیکن‌سالاری و اعمال نظر افراد و سازمان‌ها در آن نقش داشت. من هم از تصمیم رییس فدراسیون در تغییر این رویه حمایت کردم.

وزیر ورزش در ادامه فدراسیون‌های دوومیدانی و جودو را به عنوان فدراسیون‌های نامطلوب معرفی کرد و گفت: در دوومیدانی به جز تک ستاره‌ها هیچ موفقیتی حاصل نشد و ما هیچ برنامه‌ریزی خاصی ندیدیم. از جودو هم گلایه دارم. اما فوتبال! این رشته تحت تاثیر چندین عامل به این وضعیت دچار شده است.

گودرزی ادامه داد: پس از جام جهانی اظهارنظر فنی کردم که با تهاجم شدیدی روبه‌رو شد. آن زمان نتیجه تیم ملی در جام جهانی را با دوره‌های قبل مقایسه کردم و گفتم در این دوره هم مانند دوره‌های قبل دو شکست داشتیم که عین واقعیت بود. اما این حرفم به مذاق برخی افراد که از حاشیه فوتبال منافعی دارند خوش نیامد. این کار حاشیه‌ی امنی برای فوتبال ملی ایجاد می‌کند که از نقد دور شوند.

وزیر ورزش همچنین گفت: اتفاقاتی که رخ داد باعث شده که اگر به عنوان مثال یک مربی برای تیم امید انتخاب می‌شود، کسی اجازه نقد کردن نداشته باشد. اگر ما نقد کنیم می‌گویند که وزارت ورزش در فوتبال یا سازمان مستقلی به نام فدراسیون فوتبال دخالت کرده است. اگر هم نقد نکنیم حاصلش این باخت‌های بسیار غیر منطقی و دور از شان نام ایران می‌شود.

وی افزود: فدراسیون فوتبال باید عوامل این ناکامی‌ها را بررسی کند و این فدراسیون باید از تصمیم‌های فردی به خرد جمعی تغییر وضعیت دهد. اگر در حوزه کادر فنی تصمیم‌گیران یا حتی برنامه‌ریزان فدراسیون مشکلی وجود دارد باید تغییر کنند. پافشاری بر یک اشتباه، خود اشتباه بزرگتری است. به نظر من فوتبال جای تجدیدنظر جدی دارد.

گودرزی در ادامه خطاب به رسانه‌ها گفت:‌ رسانه‌ها این صحبت من را حمل بر دخالت در فوتبال نکنند. هرچند به عنوان متولی ورزش که باید به هیات دولت و مجلس پاسخگو باشم شاید حق دخالت هم داشته باشم. نمی‌شود در یک محدوده جغرافیایی به نام ایران که اعتبار، فضا، تاسیسات و همه حمایت‌ها از ناحیه دولت است و تلویزیون دولتی فوتبال را تبلیغ می‌کند، دولت در تصمیم‌گیری‌ها حقی نداشته باشد. هرچند اساسنامه‌ها این طور تنظیم شده و ما آن را می‌پذیریم ولی باید پاسخگوی جامعه نیز باشیم.

وی افزود: مردم ما از پیروزی خشنود می‌شوند و باخت منطقی را نیز می‌پذیرند اما از باخت غیر منطقی گلایه دارند و مغموم می‌شوند. ما حق نداریم با خطای خود برای مردم غم و غصه را رقم بزنیم. در فوتبال باید تجدید نظر صورت گیرد و خود مسئولان فدراسیون باید این کار را انجام دهند و شرایط را به گونه‌ای تغییر دهند که از ظرفیت گسترده فوتبال بیشترین استفاده صورت گیرد.

وزیر ورزش ادامه داد: در جلسه‌ای با روسای فدراسیون‌ها بر همگانی کردن ورزش تاکید کردم و گفتم که از این پس یکی از معیارهای سنجش موفقیت فدراسیون‌ها تعداد مخاطبان آن‌هاست. اما فوتبال آنقدر مخاطب دارد که نیاز به سنجش آن نیست. ما باید به این هواداران پاسخگو باشیم. باید از این ظرفیت بزرگ حداکثر بهره را ببریم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. یکی از علت‌های مهم این مسئله نیز حضور افراد غیر متخصص در فدراسیون است. فدراسیون باید از مشاوران و حلقه‌های بازخورد دهنده متخصص استفاده کند.

گودرزی در ادامه درباره عملکرد کلی کاروان ورزش ایران در اینچئون گفت: اساسا نباید از نتایج به دست آمده راضی باشیم چون اگر احساس کنیم که توفیقی داشته‌ایم، متوقف می‌شویم. در حالی که همیشه باید نگاه رو به جلو داشته باشیم. ما از نتایج به دست آمده رضایت نسبی داریم اما این به معنی بسنده کردن به این موفقیت نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه انتخاب وزیر سه ماه و اندی طول کشید و پس از آن هم مشکلاتی در سازمان ورزش ایران و برخی فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک وجود داشت که بر اساس آن یک نوع گسیختگی در کار احساس می‌شد که البته این حرفم به معنای نفی مدیریت‌های گذشته نیست بلکه شرایطی است که به فضای ورزش تحمیل شده بود.

وی ادامه داد: کمیته ملی المپیک با یک سال و نیم تاخیر نسبت به موعد مقرر انتخاباتش را برگزار کرد و در آن مدت متزلزل و بی‌ثبات اداره می‌شد. این مسئله باعث شد که برنامه‌ها متوقف شود. برخی فدراسیون‌های اثربخش در حوزه قهرمانی هم به دلیل تاخیر در برگزاری انتخابات، عملا نمی‌توانستند برنامه بلندمدت داشته باشند و بیشتر توجه‌ها به این بود که چه کسی انتخاب خواهد شد.

وزیر ورزش همچنین گفت: دولت نیز به دلیل برخی تحریم‌ها و مشکلات مالی با مسائلی روبه‌رو بود که باید با سازوکار سرعتی و دقت عمل برای رفع آن‌ها و جبران زمان از دست رفته تلاش می‌شد. طبیعی است که تا وقتی انتخابات یک فدراسیون انجام نشده، هیچ برنامه‌ای برای مدال‌آوری یا قهرمانی نمی‌تواند وجود داشته باشد. ضمن اینکه برگزاری انتخابات با ذائقه‌ای که از قبل شکل گرفته بود، دشوار بود و اعتراض و حواشی داشت. رسانه‌ها هم غالبا به دنبال دامن زدن به این حاشیه‌ها هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه انتخابات فدراسیون‌ها یکی از پس از دیگری انجام شد که بعضا با تنش‌هایی همراه بود اما خوشبختانه قانون اجرا شد و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان ناظر در نامه‌ای به رییس جمهور از کارکرد وزارت ورزش تشکر و عنوان کرد که این اولین بار است که در وزارت ورزش قانون به این صورت اجرا می‌شود. این انتخابات‌ها بیش از 3 ماه طول کشید تا فضای ورزش به آرامش نسبتا پایداری رسید.

گودرزی درباره انتخابات کمیته ملی المپیک و بازخوردهای آن نیز گفت: خوشبختانه برنده و بازنده‌ی این انتخابات اذعان کردند که کار، مهندسی شده نبود. البته برخی از گوشه و کنار چیزهایی گفتند که اقلیت هستند و حرف‌شان محلی از اعراب ندارد. من هم هر گونه دخالت اطرافیانم در این انتخابات را ممنوع کردم و این برای نخستین بار بود که اغلب منتخبین جزو اهالی ورزش بودند.

وی افزود: برنامه ما این بود که از ورزش، سیاست‌زدایی شود و متخصصان وارد عرصه شوند. کمیته ملی المپیک یک سازمان تخصصی است اما در دوره‌های قبل اتفاقاتی رخ داد که زیبنده نام ایران نبود. از اطلاعاتی که از حضور ایران در بازی‌های آسیایی اخیر به دست آمده مشخص است که در کاروان ایران جو تفاهم و گذشت از خود برای کشور وجود داشته است. خوشبختانه علی‌رغم پیش‌بینی برخی که می‌گفتند توفیق دوره قبل تکرار نمی‌شود، توانستیم رکورد مدال‌ها را بشکنیم و وضعیت امیدوار کننده‌ای رقم بزنیم.

وزیر ورزش در ادامه گفت: پیش از آغاز بازی‌های آسیایی من و افراد مجموعه‌ام به تیم‌ها و فدراسیون‌ها سر می‌زدیم و از اردوهای آماده‌سازی آن‌ها بازدید می‌کردیم ولی زمان کافی برای این کار وجود نداشت و این کار در حدی که مورد انتظار بود انجام نشد. در مجموع ارزیابی‌ام از عملکرد کاروان ورزش ایران نه کاملا مطلوب اما مثبت است و امیدوارم این اقدامات سنگ بنای آینده درخشان باشد.

گودرزی درباره حضورش در دانشگاه گفت: پیش از این حضور بیشتری در دانشگاه داشتم و حتی تیم کشتی دانشگاه را تمرین می‌دادم اما اکنون تنها هفته‌ای دو یا چهار ساعت در مقطع دکترا تدریس می‌کنم اما عشق و علاقه‌ام به تحقیق و مطالعه سر جایش است. به هر حال برای شرکت در هر جلسه‌ای باید 5 – 6 ساعت مطالعه کنم تا از مسائل فنی آن جلسه مطلع باشم.

وی ادامه داد: این اولین بار نیست که افراد آکادمیک در سازمان ورزش حضور دارند. پیش از این کسانی مثل مصطفی داوری و درگاهی حضور داشتند. بعدها از حوزه‌های سیاست، به خاطر جذابیت ورزش وارد این عرصه شدند. با این حال از تک تک مدیران سابق سازمان ورزش تشکر می‌کنم. سازمان ورزش یک سازمان تخصصی است و بر همین اساس معاونان متخصصی را برگزیده. سجادی استاد دانشگاه است و عبدالحمید احمدی درجه دانشیاری دارد. همچنین شهریان فوق‌لیسانس تربیت بدنی است و خادم، قهرمان دنیا و نماینده سابق مجلس است.

گودرزی ادامه داد: عموما کسانی که در این دوره در راس فدراسیون‌ها هم انتخاب شدند، ورزشی و متخصص بودند و احیانا اگر کسانی غیر از این انتخاب شده‌اند، به خاطر اقبال عمومی بوده که درباره‌شان وجود داشته است و آن‌ها باید با استفاده از مشاوران متخصص این ضعف را جبران کنم.

وزیر ورزش در ادامه با بیان اینکه مدیریت‌ها باید فارغ از فضای لفاظی و تعارفات باشد، گفت: آنچه حقیقت است باید عنوان شود. اگر فدراسیونی می‌داند که عملکردش مطلوب نیست، باید بپذیرد و عذرخواهی کند. کما اینکه من هم این کار را می‌کنم. باید از فرافکنی پرهیز کنیم. مثلا این که می‌گویم در ایجاد ثبات در فضای ورزش چند ماه تاخیر ایجاد شد، یک واقعیت است اما اگر ورزش ما در اینچئون نتیجه نمی‌گرفت، نباید این مسئله را به عنوان دلیل اصلی مطرح می‌کردیم. باید آنچه در توان داریم بگذاریم و نتیجه آن را بپذیریم.

گودرزی افزود: مردم ما علاقه دارند که حرف راست بشنوند. متاسفانه در بعضی از بخش‌های ورزش از جمله رسانه‌ها، فضایی شکل گرفته که حرف راست شما را یا باور نمی‌کنند یا به نوع دیگری نشان می‌دهند. باید در این گونه رفتارها تجدیدنظر کنیم. فضای تفاهم و نقد باید شکل بگیرد. در کشورهای توسعه یافته این یک اصل است که وقتی مدیری می‌بیند حضورش باعث لطمه به کل مجموعه می‌شود، عذرخواهی می‌کند.

وزیر ورزش و جوانان درباره ورزش بانوان و حضور آن‌ها در بازی‌های آسیایی گفت: خوشبختانه موانع حضور بانوان در میادین بین‌المللی یکی پس از دیگری برداشته می‌شود. همانطور که در بسکتبال این اتفاق رخ داد. بانوان توانمندی‌های زیادی دارند که به نظرم در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از برنامه‌های اصلی‌ام افزایش کیفی و کمی حضور بانوان در ورزش قهرمانی است. اگر از این ظرفیت غافل شویم، دچار خسران خواهیم شد.

وی ادامه داد: در بازی‌های آسیایی 2002 تنها یک ورزشکار زن حضور داشت. در سال 2006 از 25 بانوی حاضر در بازی‌ها دو نفر مدال گرفتند. در سال 2010 از مجموع 88 ورزشکار زن به یک طلا، چهار نقره و 9 برنز رسیدیم اما در دوره اخیر با وجود آن که تعداد بانوان نسبت به دوره قبل کمتر شده بود و 58 نفر حضور داشتند، به 2 طلا، 7 نقره و 7 برنز دست پیدا کردیم که رشد خیلی خوبی بوده است.

گودرزی ادامه داد: ورزش بانوان این پتانسیل را دارد که دوشادوش مردان در میادین حضور داشته باشد. البته در برخی رشته‌ها که محدودیت‌های عقیدتی و مرامی داریم نمی‌توانیم کاری کنیم اما در رشته‌هایی که اجازه حضور بانوان در میادین بین‌المللی وجود دارد حضور داریم و در رشته‌هایی نیز که اجازه حضور بانوان با حجاب اسلامی داده نمی‌شود، از نظر دیپلماتیک وارد می‌شویم.

وی ادامه داد: نمی‌گویم به بانوان ظلم شده اما عدالت هم در حق‌شان رعایت نشده است. سالن اختصاصی و فضاهای مناسب برای بانوان خیلی کم است. در تهران یک یا دو نمونه پارک بانوان وجود دارد که از مسئولان شهرداری تشکر می‌کنم. به هر حال مشکلات فیزیکی بانوان بیشتر از مردان است و باید امکانات لازم برای ورزش آن‌ها فراهم شود. مطمئن هستم که دولت تدبیر و ا مید عنایت بیشتری به این مسئله می‌کند. این دینی است که به گردن ماست و باید آن را بپردازیم.

وزیر ورزش و جوانان وقتی با سوال مجری برنامه ورزش و مردم در مورد فوتبال روبه‌رو شد، گفت: نمی‌خواهیم در این برنامه خیلی در مورد فوتبال صحبت شود تا حقوق ورزشکاران رشته‌های دیگر تضییع نشود ولی فدراسیون فوتبال باید شرایط خود را تغییر دهد.

گودرزی با تاکید مجدد بر اینکه روند حال حاضر فوتبال ایران باید اصلاح شود، گفت: ترجیح می‌دهم یک روند اصلاح‌طلبانه در فوتبال داشته باشیم.

گودرزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان درصدد ایجاد مرکزی برای حضور مربیان برتر دنیا در ایران است، گفت: می‌خواهیم مربیان بزرگ رشته‌های مختلف در دنیا به ایران بیایند تا سبب دانش‌افزایی در بین مربیان ما شوند تا بتوانیم از نظر فنی مربیان خوبی را داشته باشیم.

او تصریح کرد: باید از نظر فنی به داد ورزش ایران برسیم. در بازی‌های آسیایی دیدیم که فاصله ما با سه کشور برتر آسیا یعنی چین، کره و ژاپن چقدر زیاد است و برای رسیدن به این کشورها باید به موضوع قهرمان‌پروری توجه ویژه‌ای داشته باشیم که البته پیش‌نیاز این امر استعدادیابی است.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه در طی یک برنامه سه ساله در نظر داریم تا 31 استان ایران را مورد استعدادیابی قرار دهیم، گفت: می‌خواهیم سالی 10 استان به مراکز استعدادیابی تجهیز شوند تا استعدادهای برتر با معرفی به آنجا در نهایت به تیم‌های ملی معرفی شوند. انجام این امر نیاز به بودجه دارد و در گام اول از دولت و در گام دوم از مجلس انتظار کمک و حمایت داریم.

او همچنین به ایجاد معاونت آموزشی و پژوهشی در وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: قرار است این معاونت تولیدات دانشگاهی را به مرحله اجرایی برساند. در حال حاضر یک خلاء بین تولیدات علمی و استفاده از آن‌ها در ورزش ایران داریم که باید تلاش کنیم این خلاء پر شود. طرح‌های خوبی در این بین بیان شده و ما می‌خواهیم به صورت بنیادین آن‌ها را اجرایی کنیم.

وزیر ورزش و جوانان با ابراز گلایه از برخی که تلاش می‌کنند ورزش ایران را از متن به حاشیه ببرند، گفت:‌ باید نگاه ویژه‌ای به متن ورزش شود. البته شاید گاهی حاشیه‌ها جذابیت‌هایی داشته باشند ولی مهم توجه به متن ورزش است.

گودرزی به تعامل ویژه‌ای که بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان وجود دارد اشاره کرد و گفت: امیدوارم این تعامل همچنان ادامه داشته باشد. کمیته ملی المپیک ظرف 6 ماه گذشته زحمات بسیاری را کشید و نباید به هیچ عنوان زحمات آن‌ها را ما مصادره کنیم. همین اعزام کیفی ورزشکاران جزو مهم‌ترین موارد انجام شده در مدت اخیر بود.

او ادامه داد: ما باید به عنوان وزارت ورزش و جوانان پشتیبان و پشتوانه کمیته ملی المپیک باشیم. در حال حاضر ما و کمیته ملی المپیک تفاهم سازنده داریم.

وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ضعف در دیپلماسی ورزشی ایران ابراز ناراحتی کرد و گفت: متاسفانه علی‌رغم داشتن 200 کرسی در مجامع مختلف بین‌المللی، تاثیرگذاری مناسبی در عرصه دیپلماسی ورزشی نداریم. ما باید حضور قوی در این عرصه داشته باشیم.

گودرزی به سفر خود به اینچئون اشاره کرد و گفت: من در ابتدا نمی‌خواستم به کره سفر کنم اما وقتی به من اطلاع دادند که شیخ احمد (رییس شورای المپیک آسیا) تمایل دارد با من دیدار کند و این دیدار می‌تواند دستاوردهایی را برای ورزش ایران داشته باشد، تصمیم گرفتم به اینچئون سفر کنم.

او افزود: شرایطی باید ایجاد شود که حقوق ورزشکاران ایرانی تضییع نشود. خوشبختانه در دیدارهایی که داشتم از رویکرد دولت جدید استقبال شد و قرار است در نشست‌های بعدی وارد جزئیات مسائل مختلف در زمینه‌های دیپلماسی ورزشی شویم و فارغ از حضور فردی، حضور حاکمیتی در ورزش جهان داشته باشیم.

وزیر ورزش و جوانان به ناداوری صورت گرفته در کشتی عبدولی نیز اشاره کرد و گفت: من شب قبل از مسابقه‌های کشتی فرنگی با رییس کنفدراسیون کشتی آسیا صحبت کردم و از او پرسیدم که آیا همین رویکردی را که کره‌ای‌ها در کشتی آزاد داشتند را در کشتی فرنگی ادامه می‌دهند که او به من گفت قطعا وضعیت کشتی فرنگی ما بهتر از آزاد است و پس از آن دیدیم که چه اتفاقاتی در کشتی‌های فرنگی افتاد و از همه مهم‌تر دیدیم که چه بر سر عبدولی آوردند.

گودرزی تصریح کرد: اگر فن اشتباهی را از سوی عبدولی شاهد بودیم که مانع تنفس حریف شده بود باید داور به او اخطار می‌داد و کشتی را متوقف می‌کرد، نه اینکه پس از اتمام مسابقه تازه به یاد داور بیاید که آن امتیاز را اشتباه به عبدولی داده. داوری کشتی عبدولی با تمامی معیارهای داوری و اخلاقی مغایر بود و پس از آن دیدیدم که کشتی‌گیران ایرانی از نظر روانی دچار چه افتی شدند.

او در مورد اهدای پاداش‌های مدال‌آوران اینچئون نیز گفت: امیدوارم بتوانیم قبل از ماه محرم جشنی را برپا کنیم و پاداش قهرمانان را به آن‌ها بدهیم. البته قبل از سفر به بازی‌های آسیایی نیز پاداش‌هایی به قهرمانان داده شد که تاثیر زیادی در روحیه آن‌ها داشت.

وزیر ورزش و جوانان در پایان این گفت وگو در مورد چشم‌اندازش از بازی‌های المپیک 2016 ریو نیز گفت: ورزشکاران ما ظرفیت مدال‌آوری بسیاری را دارند و باید انگیزه را در بین آن‌ها برای المپیک 2016 و البته بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا بالا ببریم و در این میان باید توجه ویژه‌ای به ورزش بانوان شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها