ماجرای گم شدن دکل حفاری و تخلفات بابک زنجانی چه بود؟

ناگفته‌های وزیر سابق نفت از ترور نافرجام در لبنان

شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۲۵۵۶۶
دستگاه تکثیر بابک زنجانی‌ها باید خاموش شود

محکومیت یک روزنامه به دلیل بدهی سنگین به روزنامه ایران

روزنامه ایران نوشت:یک روزنامه به دلیل بدهی سنگین به مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در دادگاه بدوی محکوم شناخته شد.این روزنامه که از حامیان دولت نهم و دهم بود از نیمه سال 1387 تا سال 1389 با کاغذ و استفاده از کلیه امکانات لیتوگرافی و چاپ در مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران منتشر می‌شد و کلیه هزینه آن همانند روزنامه ایران، از سوی این مؤسسه پرداخت می‌گردید.

علیرغم کلیه مساعدت‌ها و تخفیف‌هایی که در آن زمان در نظر گرفته شده بود، بدهی آن روزنامه به بیش از 8 میلیارد و 500 میلیون ریال رسید. به دلیل امتناع گردانندگان آن روزنامه از پرداخت بدهی خود و علیرغم نزدیکی دیدگاه‌های سیاسی دولت دهم با مسئولان آن روزنامه، از سوی مدیران وقت مؤسسه برای باز پس گیری مطالبات دستور قانونی صادر شده بود.در دوره مدیریت جدید مؤسسه ایران، چندین بار با گردانندگان آن روزنامه تماس گرفته شد،بدین منظور که موضوع قبل از صدور حکم فیصله یابد.اما گردانندگان آن روزنامه همچنان از پرداخت بدهی‌های خود که طی قراردادهای روشن و امضای صورتجلسه‌ای آن را تأئید کرده بودند خودداری ورزیدند.

دادگاه بدوی در ماه گذشته طی حکمی آن روزنامه را به پرداخت بدهی خود به مؤسسه ایران محکوم کرد.انتظار می‌رود گردانندگان آن روزنامه که در ماه‌های اخیر بشدت «دلواپس» حفظ حقوق مردم ایران هستند نسبت به پرداخت بدهی خود و بازگرداندن حقوق یک مؤسسه عمومی اقدام کنند.

تجدید رسیدگی پرونده برادر متهم 3هزار میلیاردتومانی

ایران آورده:پرونده مهرگان امیر خسروی ،یکی از متهمان پرونده 3 هزار میلیارد تومانی با حکم دادگاه انقلاب به اتهام فساداقتصادی به 20 سال حبس و پرداخت 170 میلیارد تومان جزای نقدی و رد مال محکوم شده است، با در خواست واخواهی وکیل مدافع وی برای رسیدگی به شعبه اول دادگاه ارجاع شد. به گزارش «ایران»، غلامعلی ریاحی وکیل مهرگان امیر خسروی در این خصوص اظهار داشت: «پس از اطلاع حکم غیابی موکلم با مراجعه به اجرای احکام نسبت به حکم صادره درخواست واخواهی کردم که پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه فرستاده شد. دادگاه در آینده نزدیک پرونده اتهامی مهرگان امیر خسروی را بار دیگر رسیدگی خواهد کرد.» وی افزود: «پرونده طوبی - س (همسر مهرگان امیر خسروی ) نیز بطور غیابی در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار گرفت و نامبرده به حبس محکوم شد.» دو متهم در حال حاضر در خارج کشور به سر می‌برند.

دستگاه تکثیر بابک زنجانی‌ها باید خاموش شود

روزنامه ایران نوشت:«امیرعباس سلطانی» عضو کمیته تحقیق و تفحص از بدهی بابک زنجانی تأکید کرد که بابک زنجانی صدا وسیما را هم نمک گیر خود کرده بود و به همین خاطر گروه اقتصاد شبکه یک سیما و شبکه جام جم در ساعاتی تبلیغات وی را نشان می‌داد.وی در گفت‌و‌گو با نفتنا با بیان اینکه « بخشی از پول زنجانی در سازمان‌ها و نهادهایی مانند صدا وسیما خرج شده است» گفت: تیم زنجانی دلال همه چیز بوده و در هر عرصه دستی داشته است. گفته شده در بحث واردات طلا هم دستی داشته‌اند. مثلاً 30 میلیون دلار هزینه واردات طلا بوده اما 60 میلیون دلار برای دولت فاکتور می‌شده است.سلطانی همچنین از دستور رئیس دولت سابق به همکاری با زنجانی اشاره کرد و گفت: «احمدی‌نژاد یک بار دستور داد با این فرد یعنی زنجانی همکاری شود. رستم قاسمی هم با استناد به سخن احمدی‌نژاد این دستور را به معاونانش داده است.» وی افزود: «بخشی از ارتباط زنجانی و کارهای او از طریق […] انجام می‌شود. این فرد تا یک سال پیش ممنوع الورود بود اما اکنون با گارد حفاظت تردد می‌کند که گفته می‌شود به دلیل وجود اسم این فرد در فهرست تحریم هاست و تیم زنجانی اکنون از او حمایت می‌کند و کارهای بابک زنجانی را انجام می‌دهد.»

تهدید مطهری برای دولت یازدهم

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: دکتر علی مطهری، با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، ضمن یادآوری اصول زمین مانده قانون اساسی، تهدید کرد که: "اگر اصول قانون اساسی را اجرایی نکنید، سؤال از رئیس‌جمهور را پیگیری می‌کنم". وی در این نامه نوشت: "بیش از یک سال از دوره صدارت آن مقام گرامی می‌گذرد و گرچه پیشرفتهایی در سیاست خارجی از نظر رفع توهم ایران هراسی و ارتقاء جایگاه سیاسی کشور در دنیا و نیز توفیقاتی در حوزه اقتصاد مانند ایجاد ثبات اقتصادی و مهار تورم و خروج از رکود حاصل شده است لکن در بخش سیاست داخلی و اجرای فصل سوم قانون اساسی که مشتمل بر حقوق ملت است و البته از وعده‌های انتخاباتی شما نیز بوده است توفیقی نداشته و همواره منفعل بوده‌اید، بلکه طرف مقابل برای آنکه ثابت کند که با انتخابات 92 هیچ سیاستی در این حوزه تغییر نکرده است، گاهی به اقداماتی تندتر از گذشته دست زده و با سکوت جناب عالی مواجه بوده است." وی با یادآوری حصر خانگی آقایان کروبی و میرحسین موسوی و برخلاف اصول متعدد قانون اساسی دانستن آن، از رئیس‌جمهور خواست به وظیفه خود در زمینه رفع حصر آنان عمل نماید و در پایان نامه تاکید کرد: "قانون اساسی برای اجرا کردن است نه یک سند ملی که صرفاً در ویترین قرار گیرد. عید غدیر نزدیک است و چه بهتر این کار در این ایام صورت گیرد و وحدت ملی ما که به شدت به آن نیازمندیم بیشتر و استوارتر گردد. بدیهی است که اگر همچنان مسامحه نمایید این قضیه در قالب سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس پیگیری و البته برخی سؤالات فرهنگی نیز اضافه خواهد شد."

نگرانی از دستیابی داعش به سلاح شیمیایی

جمهوری اسلامی آورده: در حمله یگان ویژه عراق به منزل یکی از اعضای ارشد داعش اسناد مهمی از برنامه‌های آینده این گروه تروریستی کشف شد. این اسناد نوشته "عبدالله احمد المشدانی" یکی از شش عضو کابینه سری جنگ داعش است و دارای 70 بند بوده و صحت آن به تایید مقامات امنیتی غربی رسیده است. در این سند آمده است: باید چاه‌های نفت را به عنوان رشوه به پوتین بدهیم تا اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار ما بگذارد و کانال آبی را هم از میان امارات بکشیم. روزنامه ساندی تایمز چاپ لندن در این باره نوشت: با نگاه به این برنامه هفتاد بندی در می‌یابیم که عمده تمرکز و توجه راهبردی آن، تضعیف ایران می‌باشد. یکی از بندهای این برنامه آن است که در ازای دسترسی روسیه به میادین نفتی استان الانبار عراق، این کشور روابط خود با ایران را قطع کرده و اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار داعش قرار دهد. براساس آنچه در این اسناد آمده، این رشوه همچنین باید روسیه را متقاعد کند که دست از حمایت بشار اسد بردارد و به کشورهای سنی حوزه خلیج فارس برای مبارزه با ایران و سوریه بپیوندد. یک منبع امنیتی که در جریان این سند قرار دارد اظهار داشت: این روزها هیچ چیز در رابطه با این گروه و آرزوهای دور و دراز برای دولت‌های غربی عجیب به نظر نمی‌رسد. وی همچنین گفت: "یکی از نگرانی‌ها اینست که تروریست‌های داعش به سلاح‌های شیمیائی و هسته‌ای دست پیدا کنند و با توجه به عملکردهای این گروه تروریستی نمی‌توان این سند را که در حکم مانیفست آنهاست جدی نگرفت."

ایران و نابودی اسراییل

روزنامه قدس نوشت:بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای مدعی شد: ایران، قسم خورده اسراییل را نابود کند و ما نمی‌خواهیم ایران را به عنوان یک قدرت نظامی هسته‌ای ببینیم.

هشدار قشقاوی به خانواده ها

قدس به نقل از تسنیم آورده:حسن قشقاوی معاون امور پارلمانی وزیر خارجه با هشدار به خانواده‌ها و جوانان، از آنها خواست تا به هیچ‌وجه سعی نکنند به صورت غیرقانونی به کشورهای دیگر وارد شوند، چراکه متأسفانه به دلیل نابودی گذرنامه این افراد توسط خودشان، گزارشهای وضعیت آنها پس از مرگشان به دست ما می‌رسد.

نبرد پنهانی سایبری

قدس آنلاین نوشت: مایک راجرز رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که کشورش در حال جنگ پنهان با ایران، روسیه و چین در فضای سایبری است.

چرا حامیان فتنه را به خط قرمز نظام ترجیح دادید؟!

روزنامه کیهان نوشت:رئیس‌جمهور گفت این دومین ماه مهر است که وزارت علوم وزیر ندارد و با سرپرست اداره می‌شود.روحانی دیروز در مراسم آغاز نمادین فعالیت دانشگاه‌ها گفت: حق مجلس است که به وزیری تحت عنوان استیضاح رای ندهد اما ما هم نمی‌توانیم تاسف خود را ابراز نکنیم از اینکه یک وزیر عالم دانشمند انقلابی را از دست دادیم. وقتی آن همه اساتید دانشگاه برای من نامه می‌نویسند که آقای دکتر فرجی دانا شایستگی دارد تا مدیریت این وزارت‌خانه را برعهده بگیرد من با فشار این و آن حاضر شوم به او بگویم استعفا دهد؟ این با اخلاق و با چارچوبی که دولت از روز اول به مردم قول داده انطباق دارد؟ پارسال ما آمدیم اینجا برای شروع مراسم تحصیلی، وزیر نداشتیم و وزارت‌خانه سرپرست داشت؛ حالا امسال دانشگاه هم سرپرست دارد. هر دو.

وی افزود: در طول یک سال ما 4 وزیر و سرپرست را تجربه کردیم. آقای میلی منفرد را مجلس نپسندید اشکالی ندارد. آقای دکتر توفیقی سرپرستی را قبول کردند از یمین و یسار به ما فشار آمد که معرفیش نکن گفتیم اهلا و سهلا. سرفرود آوردیم تا دانشگاه و کشور آرام باشد. فرجی دانا را آوردیم شروع به کار کرد.رئیس‌‌جمهور ادامه داد: بورسیه و ما ادراک ما البورسیه به هرحال همه باید به اخلاق علمی توجه کنیم. نمی‌توانیم در مسئله‌ای که صداقت و دقت و قانون مورد توجه قرار نگرفته آن را رها کنیم. از روز اولی که دکتر نجفی سرپرست شدند اولین کلامم به او این بود که مسئله بورسیه را باید دنبال کنی در این دوره. درباره این اظهار شایان ذکر است که مجلس شورای اسلامی سال گذشته با اغماض به کابینه معرفی شده نگاه کرد و اغلب وزرا -غیر از میلی‌منفرد و نجفی را تایید کرد. مشکل میلی‌منفرد همراهی با فتنه‌گران بود و طبیعتا مجلس نمی‌توانست سکان وزارت حساس علوم را به حامیان فتنه‌ای بسپارد که دانشگاه را‌ در اتاق جنگ می‌خواهند. با این وجود آقای روحانی در اقدامی سؤال‌برانگیز سرپرستی وزارت علوم را به جعفر توفیقی سپرد که 26 خرداد سال 88 در جمع دانشجویان مدعی دروغ تقلب شده و به جای آرام کردن فضا دانشجویان را به ایجاد التهاب و تشنج تحریک کرده بود. ویدئوی این اظهارات خیانت‌آمیز در فضای مجازی موجود است و معلوم نیست آقای روحانی که سال 78 و سال 89 درباره فتنه‌گران و آشوبگران مزدور بیگانه صریحا موضع‌گیری کرده، چگونه توفیقی را پذیرفته بود. همچنان که روشن نیست چرا در این باره از خط قرمز نظام درباره فتنه و فتنه‌گران غفلت شده است؟

مجلس شورای اسلامی پس از معرفی فرجی دانا به رغم بدبینی‌های جدی موجود نسبت به ارتباط وی با فتنه‌گران بنا را برحسن ظن گذاشت و ضمن اخذ تعهداتی سکان وزارت علوم را به دست وی سپرد اما فرجی دانا خلاف تعهد خود در قبال نمایندگان عمل کرد و به انتصاب برخی متهمان نشاندار که فیلم و اسناد تحریک‌گری آنها به اغتشاش موجود است، راهی جز استیضاح باقی نگذاشت. بنابر اظهار صریح محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس 5 تن از وزرا با مشاهده مستندات، استیضاح وزیر علوم را تایید کرده‌اند. درهمین دوره یک ساله رتبه رشد علمی ایران در جهان 2 پله سقوط کرد.پس از برکناری فرجی دانا نیز محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست از سوی رئیس‌جمهور معرفی شد که چندین شغل را طی همین یک سال تست زده! و پیش از معرفی برای سرپرستی، «ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری» و «دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت» را تجربه کرده و استعفا داده بود.

درعین حال درباره موضوع بورسیه‌ها و جنجالی که برای حاشیه‌سازی علیه اصل استیضاح مطرح شد شایان ذکر است که «علی-غ» عامل اولیه این جنجال بعدها اعتراف کرد که از سوی برخی افراطیون لانه کرده در وزارت علوم در جهت تسویه حساب‌های باندی و انحراف اذهان از اصل استیضاح به بازی گرفته شده است. همچنین سرپرست وزارت علوم اعلام کرده که در اولین بررسی‌ها معلوم شده 2100 بورسیه هیچ مشکلی ندارند و سوال این است که آیا برای برخورد با چند تخلف محتمل -که در حوزه‌ کاری ممکن است اتفاق بیفتد- آیا باید 3 هزار بورسیه شده مورد ترور شخصیت قرار می‌گرفتند؟!

فرانس 24: انقلاب ایران در حال فتح چهارمین کشور عربی است

کیهان آورده:اینکه عکس‌های رهبران ایران در بیروت و بغداد برافراشته می‌شود، پیروزی بزرگ ایرانی‌هاست.شبکه تلویزیونی فرانس 24 با انتشار این تحلیل نوشت: تحولات سریع در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه در جریان است و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله درباره نحوه مقابله با داعش در میان کشمکش‌های سیاسی و نظامی در برخی کشورهای عربی برگزار می‌شود. گرچه ایران به نشست پاریس دعوت نشد اما خواه ناخواه از این تحولات دور نبوده، تا جایی که جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب ایران به تازگی گفته است که توازن قوا در منطقه به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است. فرانس 24 می‌افزاید: ایران در نشست جده که هسته نخستین تشکیل ائتلاف بین‌المللی برضد داعش بود و سپس در نشست ائتلاف پاریس دعوت نشد. جالب است که فقط چند روز بعد این ماجرا، حوثی‌ها صنعا را تسخیر کردند؛ حوثی‌هایی که در یمن از آنها به جای «انصار‌الله»، «انصار ایران» نام برده می‌شود. پس از تحولات صنعا ایرانی‌ها معتقدند که پس از دمشق، بغداد و بیروت، چهارمین پایتخت عرب هم با آنها همسو شده و به تعبیر جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب توازن قوا در منطقه به نفع ایران تغییر کرده است.

در ادامه گزارش تلویزیون فرانس 24 خاطرنشان شده است ایران معتقد است نظام باطلی که آمریکا در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده بود اکنون فرو می‌ریزد و نظام جدیدی خارج از اراده غرب شکل می‌گیرد. آنچه وی به وضوح بیان نکرد ولی تلویحا به آن اشاره کرد این بود که ایران محور نظام جدید است و درحالی که قبلاً در مرزهای خود با ائتلاف دشمنانش می‌جنگید اکنون تا شرق مدیترانه پیش رفته است و نفوذ تهران در جایی که نفوذ واشنگتن درحال کاهش است، افزایش می‌یابد.در ادامه این گزارش آمده است: رسانه‌های ایران در توصیف سقوط صنعا به دست حوثی‌ها اعلام کردند انقلاب اسلامی پیروز شد. شعارهای انقلاب ایران در برخی کشورهای عربی سر داده می‌شود و عکس‌های رهبران ایران در بیروت و بغداد برافراشته می‌شود؛ این یک پیروزی بزرگ برای ایران است.

آرمان: اصلاح‌طلبان با تنفس مصنوعی زنده‌اند

کیهان نوشت:«زنده نگه داشتن اصلاحات با تنفس مصنوعی را نمی‌توان مؤلفه‌ای برای پویایی و زنده بودن اصلاح‌طلبان دانست.»روزنامه زنجیره‌ای آرمان این مطلب را در بررسی آسیب‌های اصلاح‌طلبی پس از انتخابات 92، عنوان کرد. این روزنامه تعبیر «اصلاحات مرد» را که حجاریان گفته بود به بادامچیان نسبت داده و می‌نویسد: آیا اصلاح‌طلبی از خود پرسید که به چه سبب بادامچیان چنین جمله‌ای در وصف اصلاحات گفته است؛ اصلاح‌طلبان اگر در آن زمان (سال 91) کمی بیشتر به خطری که اردوگاه اصلاحات را تهدید می‌کند توجه داشتند امروز روزگار دیگری می‌گذراندند. بدون هیچ پرده‌پوشی روزگار امروز اصلاح‌طلبان آن روزهایی نیست که انتظارش را می‌کشیدند و در باور خود ترسیم کرده بودند. تنفس مصنوعی غنیمت نیست.

آرمان ادامه می‌دهد: «زنده نگه داشتن اصلاحات با تنفس مصنوعی را نمی‌توان مولفه‌ای برای پویایی و زنده بودن یک جریان دانست و نباید آن را در شرایطی که برنامه‌های زیادی برای پیشرفت طراحی شده بود اما امکان آن وجود ندارد، به عنوان یک غنیمت مورد ستایش قرار داد. تنفس مصنوعی خیالی باطل است که هر لحظه امکان توقف دارد و آن گاه است که صدای «دیدی ما راست می‌گفتیم» از اردوگاه رقیب به گوش می‌رسد. مدتها قبل از انتخابات سال 92 بود که اصلاح‌طلبان عزم خود را جزم کردند و به امید پایان محدودیت‌هایی که از سوی رقیب سیاسی به آنها تحمیل شده بود تصمیم گرفتند کاندیدایی را معرفی و در پشت آن قرار بگیرند.آرمان می‌افزاید: «همان زمان اولین زنگ هشدارها به صدا درآمد گروهی که از ابتدا آنچنان دلبستگی به آرمان‌های اصلاح‌طلبی نداشتند بر طبل لزوم حمایت از کاندیدایی به نام دکتر حسن روحانی کوبیدند که البته با بررسی تمام مولفه‌ها بخش اعظم اصلاح‌طلبان هم دلایل آنها را کافی دانستند. اما از سوی دیگر گروهی بودند که بر طبل اصلاح‌طلب نبودن روحانی کوبیدند و عارف را مظهر اصلاح‌طلبی معرفی کردند در آن هنگامه بزرگان اردوگاه اصلاح‌طلبی بقای اصلاح‌طلبی را در حمایت از روحانی ارزیابی کردند.

روزنامه اصلاح‌طلب با انتقاد از اینکه دولت روحانی امتیازی برای اصلاح‌طلبان درنظر نگرفته تلویحا از اظهارات اخیر عارف انتقاد می‌کند و می‌نویسد: برخی در اردوگاه اصلاحات هستند و از قدیمی‌های این اردوگاه هم محسوب می‌شوند اما اتفاقات سال‌های اخیر و فشارهای رقیب سبب شده تا میزانی از شجاعت و جسارت آنها کاسته شود. چنانکه از هم‌اکنون برای اطمینان از احتمال پایین عدم اقبال به آنها در انتخابات مجلس دهم بر طبل ائتلاف با اصولگرایان می‌کوبند.

فقط نوستالژی یمن باقی ‌مانده عربستان قافیه را باخته است

کیهان آورده:یک رسانه اماراتی معتقد است عربستان سعودی قافیه را در قبال انقلاب مردم یمن باخته است.گلف‌بیزنس در نوشته با عنوان عربستان از نفوذ ایران در یمن می‌ترسد یادآور شد: تسخیر پایتخت یمن توسط معترضانی که از حمایت ایران برخوردارند، موجب نگرانی عربستان شده و آنها را بر آن داشته تا از ایجاد اختلال توسط این رقیب در حیاط خلوت خود جلوگیری کنند. برای حاکمان موروثی عربستان، مرز 1400 کیلومتری با یمن همواره یک کابوس امنیتی بوده است. حاکمان آل‌سعود اکنون به دنبال یافتن متحدانی در یمن هستند که بتوانند ظاهر نظم را در کنار نزدیکی با ریاض حفظ کنند.نویسنده خاطرنشان می‌کند: ریاض همواره نسبت به هر کشور دیگر، نفوذ بیشتری در یمن داشته است و با اینکه هنوز کمک‌های مالی زیادی به این کشور می‌کند، ولی پس از ناآرامی‌های سال 2011 دشمنان زیاد و دوستان قابل اعتماد کمی برای این کشور در یمن باقی مانده‌اند.

عبدالله العسکر، رئیس کمیته امور خارجه شورای عربستان سعودی که به دولت مشاوره سیاسی می‌دهد می‌گوید: «کشمکش یمن تهدیدی برای کشورهای همسایه است و عربستان باید نگران آن باشد که این کشور بتواند تبدیل به سرزمین دیگری برای طالبان شود.» (!) این ادعا در حالی است که طالبان را آل‌سعود با همکاری انگلیس و آمریکا به وجود آوردند.عسکر می‌گوید: «یک دولت واقعی لازم است تا علیه شبه‌نظامیان اقدام کند. صنعا نمی‌تواند به دست حوثی‌ها و ایرانی‌ها بیافتد. ایران به خاطر این کار باید تحت فشار بین‌المللی قرار بگیرد؛ دیگر بس است. باید متوقفش کنند.»گلف بیزنس در ادامه گزارش خود نوشت: ارتباط نزدیکی بین ایران و حوثی‌ها وجود دارد. آنها اعضای ارشد خود را برای آموزش به تهران فرستاده‌اند و به میزان زیادی از ایدئولوژی سپاه‌ پاسداران ایران وام گرفته‌اند؛ اما میزان این ارتباط روشن نیست. چیزی که عسکر و بقیه سعودی‌ها را می‌ترساند این است که حوثی‌ها مدل حزب‌الله لبنان را ادامه دهند و با استفاده از حمایت شیعیان و حضور نظامی، سیاست را قبضه و قدرت ایران را تقویت کنند.

این رسانه منطقه‌ای در ادامه می‌نویسد: با هرج و مرج ناشی از کنار رفتن علی عبدالله صالح، تلاش‌های عربستان برای مقابله با رشد حوثی‌ها پیچیده‌ شده است و باعث شده متحدان خود در صنعا را از دست بدهد و بی‌اعتمادی نسبت به همسایه جنوبی افزایش یابد.عربستان‌سعودی توسط شاهزاده سلطان، وزیر دفاع فقید خود با قبایل و سیاستمداران یمنی شبکه نزدیکی برقرار کرده بود. مهمترین متحد یمنی او شیخ عبدالله الاحمر، رئیس فدراسیون قبایل حشید بود که مرگش در سال 2007 موجب سقوط قدرت خانواده او در میان قبایل و قدرت گرفتن حوثی‌ها شد. این موضوع باعث شد عربستان یک متحد قابل اعتماد را در زمانی بسیار حساس از دست بدهد. شاهزاده محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان با دولت جدید منصور هادی در یمن همکاری نزدیکی دارد.

به گزارش گلف بیزنس یک پروفسور علوم سیاسی سعودی می‌گوید: «وضعیت یمن آنقدر پیچیده است که نمی‌دانم چه کسی دوست است که بشود با او همکاری کرد.»در پایان این گزارش آمده است صالح هیچوقت متحد نزدیک عربستان نبود و اختلاف‌نظر آنها در مورد حمله عراق به کویت در سال 1990 ریاض را مجبور کرد میلیون‌ها کارگر یمنی را اخراج کند و این موجب بحران اقتصادی شد و جنگ داخلی این کشور در سال 1994 را سرعت بخشید. اما سعودی‌ها ثبات قبلی در منطقه را با نوستالژی نگاه می‌کنند. یک تحلیلگر می‌گوید «دولت مرکزی یمن بسیار ضعیف است. ارتش از هم پاشیده است و نمی‌تواند در مقابل حوثی‌ها بایستد. در گذشته صالح همه‌چیز را آرام نگه داشته بود.»

توصیه مهم دولت به وزرای بهداشت و تعاون درباره هزینه های پزشکی

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر دولت به ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، مقرر شده است که با توجه به ابلاغ کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت سال 1393 شامل جراحی، بیهوشی، داخلی، علوم توانبخشی، پاراکلینیک و پارامدیکال، باید به گونه ای برنامه ریزی شود که پرداختی مردم در بیمارستان های دولتی بابت خدمات بهداشتی و سلامت پس از ابلاغ این کتاب، در مقایسه با نیمه اول سال جاری و ایام بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، افزایش نیافته باشد.

رونق دوباره دیدارهای مردمی مسئولان

خراسان نوشت:در حالی که برنامه دولت سابق مبنی بر انجام دیدارهای مردمی توسط وزرا و مسئولان مهم اجرایی، در دولت فعلی به دلایل مختلف به صورت جدی پیگیری نمی شد، بر اساس بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی، طی ماه های اخیر و با پیگیری برخی مسئولان اجرایی، تعدادی از مدیران ارشد دولتی اقدام به برگزاری جلسات منظم ملاقات های عمومی با مردم و کارمندان تحت مدیریت خود تحت عنوان «طرح تکریم ارباب رجوع» کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها