معاون اول رئیس جمهور: برخی افراد زمین های کشاورزی را از کشاورزان با قیمت ناچیز خریداری می کنند و با زدوبندهایی ویلا می سازند

اختصاص 10 میلیارد دلار به طرح‌های آب و خاک

جهانگیری با اشاره به مجوز صادر شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ده میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی جهت هزینه در طرح‌های آب و خاک گفت: بخشی از این اعتبارات در روستاها هزینه خواهد شد.
کد خبر: ۷۲۵۵۲۰

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری دیروز در مراسم اختتامیه اولین همایش ملی روز روستا با بیان این‌که تکمیل زیرساختهای روستاها از برنامه‌های جدی دولت تدبیر و امید است افزود: زیبنده کشور ما نیست که آب مورد نیاز 6000 روستا با تانکر به آنان داده شود.

وی با اشاره به مجوز صادر شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ده میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی جهت هزینه در طرح‌های آب و خاک اظهار کرد: بخشی از این اعتبارات در روستاها هزینه خواهد شد البته معتقد هستیم که دولت باید بیش از این در بخش آب سرمایه‌گذاری کند و لازم است خود کشاورزان نیز در این زمینه پیشقدم شوند تا دولت بتواند از آنان حمایت و سرمایه‌گذاری کند.

این مقام مسئول کمبود آب را از موضوعات اصلی کشور و امروز و آینده ایران برشمرد و گفت: هیچ‌کس حق ندارد با مصرف بی رویه و اسراف منابع آب، امروز و آینده ایران را به خطر بیندازد زیرا هر ایرانی که نسبت به فرزندان خود و آینده کشور احساس مسئولیت داشته باشد، باید نسبت به مصرف آب از حساسیت کافی برخوردار باشد.

وی با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته برای ایجاد آبیاری مدرن در بخش کشاورزی گفت: کل آب مورد نیاز بخش صنعت و شرب ایران حدود ۸ درصد مصرف کشور را شامل می‌شود و ۹۲ درصد دیگر به بخش کشاورزی مربوط است که اگر بتوانیم با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری فقط ۱۰ درصد در بخش کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم، به اندازه کل آب شرب و صنعت منابع جدید آبی به دست خواهیم آورد.

جهانگیری بر لزوم گسترش نقش پشتیبانی‌کننده صنعت در کشاورزی و توسعه صنایع کشاورزی و روستایی تاکید کرد و گفت: این موضوع باید جزء اولویتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و معاونت توسعه روستایی قرار گیرد و در برنامه ششم نیز به آن توجه ویژه‌ای معطوف شود.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین نقش صندوق‌های ارائه‌کننده تسهیلات را در توسعه روستاها نقشی مهم و اثرگذار عنوان کرد و افزود: این صندوق‌ها باید برای ارائه وام ارزان‌قیمت به روستاییان به صحنه بیایند و بتوانند از منابعی که در اختیار دارند به روستاییان تسهیلات دهند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت اشتغال روستاییان و ایجاد فرصتهای شغلی در روستاها گفت: وقتی زمینه فعالیت و فرصت شغلی در روستاها وجود نداشته باشد جوانان روستایی حتما برای یافتن کار به نقاط دیگری مهاجرت می‌کنند و ناچار هستند در شهرها به کارهایی بسیار پایین‌تر از روستاها مشغول شوند.

وی افزود: اگر جوانان روستایی احساس کنند که در روستاهای خود می‌توانند کاری آبرومند و با درآمد کافی داشته باشند هیچ‌گاه راضی نمی‌شوند که روستاها را ترک کرده و در حاشیه شهرها سکونت کنند.

تغییر کاربری اراضی، معضل امروز کشور

جهانگیری یکی از معضلات امروز کشور را تغییر کاربری اراضی کشاورزی عنوان کرد و افزود: عده‌ای برای استفاده‌های نابجا، اراضی مطلوب کشاورزی که از خاک و امکانات آبیاری مناسبی برخوردار هستند را به قیمت ناچیز از کشاورزان می‌خرند و با زد و بندهایی که با مدیران این مناطق می‌کنند، دست به اقداماتی همچون ویلاسازی و دیگر استفاده‌های نابجا می‌زنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به جلسه اخیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطرنشان کرد: در این جلسه گزارش داده شد که در یکی از مناطق اطراف تهران یکی از اراضی کشاورزی تبدیل به منطقه‌ای برای ویلاسازی شده و متاسفانه شنیده شده در برخی مناطق حفاظت شده توسط محیط زیست نیز که حتی دولت بدون اجازه شورای عالی محیط زیست نمی‌تواند یک طرح عمرانی در آن انجام دهد ویا یک لوله نفت از آنجا عبور دهد، شاهد ویلاسازی و فساد در تغییر کاربری این اراضی هستیم.

وی گفت: باید از اتفاقاتی که در این سال‌ها رخ داده جلوگیری کرده و میلیاردها تومان از حقوق ملت را که تصرف کرده‌اند، بازپس گیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها