مشکلات زندگی با قطع عضو در دوران سالمندی

قسمتی از خودم را جا گذاشتم

زنی ۳۰ ساله هستم با دو دختر کوچک ۵ و ۶ ساله. آن‌ها را به تنهایی بزرگ کرده‌ام، اما احساس می‌کنم دیگر نمی‌توانم و کم آورده‌ام. از طرفی اصلاً تحمل دوری آن‌ها را ندارم. چه کار کنم؟
کد خبر: ۷۲۵۴۴۴
۲ دختر کوچک دارم اما دیگر کم آورده‌ام

جام جم سرا به نقل از خراسان: بهتر بود از دلایل تنهایی خود و شرایطتان بیشتر می‌گفتید تا تصویر روشنتری از موقعیت فعلی شما به دست می‌آوردیم.

عوامل متعددی می‌تواند دست در دست هم داده باشد تا شما احساس فعلیتان مبنی بر اینکه «دیگر نمی‌توانم» را تجربه کنید. مسئولیت بزرگ کردن فرزندان بدون کمک همسر و احتمالاً اطرافیان، فشار زیادی به شما وارد کرده است و اگر چه یک موفقیت بزرگ و چشمگیر محسوب می‌شود اما از نظر دیگران به طور قطع فشاری که به شما طی این مدت وارد شده است، قابل درک نیست. ‌‌نهایت کمکی که اطرافیان به شما در مواجهه با مشکلات می‌کنند، همدلی است که البته موثر است اما کافی نیست و چون هیچ‌گاه تجربه مشترکی با شما نداشته‌اند، درک آن‌ها از حال شما و شرایطی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید مسلماً ناقص و ناکافی است.
با این حال، لازم است به چند نکته توجه کنید تا بتوانید احساس فعلیتان را تغییر دهید تا کمتر احساس رنج کنید:

ارزش وقتگذاری‌هایتان را فراموش نکنید:
از اینکه عنوان کردید دوری از فرزندانتان برایتان دشوار است، می‌توان نتیجه گرفت که بیشتر وقت خود را به آن‌ها اختصاص داده و همچنین رابطه خوبی با آن دو برقرار کرده‌اید. به طور کلی، والدینی که به طور مستمر از کودکان خود حمایت می‌کنند و با آن‌ها صمیمی هستند، در فرزندان خود اشتیاق ابراز رفتارهای اجتماعی قابل قبولتری ایجاد می‌کنند و زمینه را برای بروز توانمندی‌ها و قابلیت‌های بهتر و بیشتر در کودکان خود فراهم می‌سازند. ضمن اینکه وقت گذاشتن شما برای فرزندانتان که هر دو در سن حساس و بسیار مهمی قرار دارند در شکل دادن به شخصیت آن‌ها بسیار مفید و کارساز بوده است، دانستن این امر می‌تواند شما را از رشد بهنجار مهارت‌های اجتماعی متعادل و سلامت در آن‌ها مطلع و تا حدی خستگی را از تن شما بیرون کند.


با چند شرط مهم به ازدواج مجدد فکر کنید:
بزرگ کردن دو فرزند با اختلاف سنی کم، به قدر کافی می‌تواند فرساینده و خسته کننده باشد. با توجه به تحمل استرس‌ها و به خصوص تلاشتان برای اینکه این استرس‌ها را به فرزندانتان منتقل نسازید بخوبی می‌توان دلیل عنوان کردن جمله «دیگر نمی‌توانم» را درک کرد. چون اطلاعات کافی از دلیل تنها بودن شما در دست نیست، به طور کلی عرض می‌کنم که اگر دلیل تنهایی شما جدایی یا فوت همسرتان است می‌توانید برای ازدواج مجدد تصمیم بگیرید. باز هم باید بگوییم چنین تصمیمی با وجود دو فرزند، شرایط زندگی و روحیه فعلی شما، تحملی که تقریباً تمام شده، تصویر ذهنی شما از همسر قبلیتان -در صورتی که جدا شده‌اید- تجربه شما از زندگی تا به این لحظه، حمایت‌های اطرافیان، مسائل اقتصادی و... بسیار سخت و نیازمند صرف وقت و دریافت مشورت تخصصی بسیار است.

همچنین لازم است وقت بیشتری را به خود، خواسته‌ها و نیاز‌هایتان اختصاص دهید. اکنون که بزرگ کردن فرزندانتان به اندازه روزهای اول دشوار نیست، می‌توانید وقت بیشتری برای استراحت، تفریح و علایق خود اختصاص دهید. اگر چه این فرصت می‌تواند خیلی کوتاه باشد، اما نحوه‌ای که آن را پر می‌کنید حائز اهمیت است و باید طوری باشد که در آن سعی کنید به علایق شخصیتان توجه بیشتری به خرج دهید. (پریسا غفوریان - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها