مدیر کشوری دفتر برنامه مشترک سازمان ملل از ایدز می‌گوید

هشدار! خطر افزایش ایدز در زنان

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد گفت: میزان آلودگی معتادان به بیماری ایدز در کشور در حال افزایش بوده به طوری که 68 درصد فوتها، به علت تزریق و ابتلا به ایدز رخ داده است.
کد خبر: ۷۲۵۲۱۶
افزایش ابتلا به ایدز در معتادان کشور

بابک دین پرست در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، بیشترین مواد مخدر مصرفی در کشور را شیشه، تریاک، کراک و هروئین دانست و افزود: 345 هزار نفر معادل 26 درصد جمعیت معتادان کشور، مصرف کننده شیشه هستند.

وی با بیان اینکه به معتادان بی‌بضاعت بیمه تخصیص می یابد، ادامه داد: عمده دلایل گرایش افراد به مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی و تفریح بوده که امروزه با افزایش تفریحات ناسالم، مسئولان کمتر به فکر نشاط و تفریحات سالم برای قشر جوان هستند.

این مسئول اظهار کرد: طبق طرح شیوع سنجی یک میلیون و 325 هزار نفر در رده سنی 15 تا 64 سال معادل 2.65 درصد جمعیت کل کشور معتاد بوده به طوری که 90.7 درصد افراد آلوده مذکر، 53 درصد شاغل و 63 درصد متاهل هستند.

دسترسی آسان به مواد مخدر در معابر عمومی

دین پرست در ادامه از معضلات جدی در گرایش افراد به مواد مخدر را دسترسی آسان در معابر عمومی دانست و گفت: در راستای پاک شدن شهرها 236 هزار نفر در مراکز ماده 16 پذیرش شده‌اند و برای هر فرد یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه می شود که باید در غربالگری افراد بیشتر توجه شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته 764 هزار معتاد در 341 مرکز ترک اعتیاد، تحت پوشش قرار گرفتند به طوریکه در حال حاضر یک ششم معتادان در جهان تحت پوشش قرار دارند.

39 درصد معتادان ماده 16 تهران بی‌خانمان هستند

دین پرست 39 درصد معتادان ماده 16 تهران را بی خانمان دانست و گفت: اعتیاد بیماری مزمن و پیش رونده‌ای است که با درمان می توان افراد را تا 40 درصد نگه داشت.

افزایش 6.2 درصدی مرگ معتادان در کشور

وی خاطرنشان کرد: در پنج ماهه اول سالجاری 55 نفر از معتادان فوت کرده‌اند که این آمار در استان همدان با هشت درصد کاهش و در کشور با 6.2 درصد افزایش مواجه بوده است.

کشف 221 تن انواع موادمخدر

وی در ادامه از کشف 221 تن انواع موادمخدر در پنج ماهه اول سالجاری در کشور خبر داد و گفت: میزان کشفیات در مقایسه با سال گذشته 9 درصد کاهش داشته و در استان همدان میزان کشفیات 40 درصد افزایش داشته است.

دین پرست با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 289 سمن و در استان همدان 67 سمن فعال در خصوص پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر دایر است، اظهار کرد: وضعیت اعتیاد در زنان اهمیت زیادی دارد به طوریکه در حال حاضر فوت این افراد بسیار چشمگیر بوده و از ظرفیت کمپ ها در حد لازم استفاده نمی‌شود.

به گفته معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سند درمان، دومین سند جامع کشور بعد از سند پیشگیری محسوب می شود.

وی همچنین میزان تولید تریاک در پنج سال گذشته در جهان را 28 هزار تن دانست و تصریح کرد: حجم زیادی از تریاک در کشورهای افغانستان و میانمارک تولید می‌شود که میزان اراضی کشت با 36 درصد افزایش به دو هزار هکتار رسیده است.

این مسئول میزان تولید تریاک در افغانستان را در سال 91 هزار تن و سهم ایران از این مقدار را 88.5 درصد عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته 54 هزار نفر مرتبط با تریاک در کشور فوت کرده‌اند و تعداد زندانیان نیز 62 هزار نفر بوده است. ( ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها