عزم جدی برای پیشگیری نیست

دهلران همچنان درگیر سالک + عکس

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به این‌که تاریخچه بیماری سالک در استان سمنان به سال‌های 78 و قبل از آن بر می‌گردد، گفت: روند رو به رشد بیماری سالک در شهرها و روستاهای استان سمنان از سال 78 آغاز شد.
کد خبر: ۷۲۴۴۷۸
سالک در سمنان دو رقمی شد

دکتر محمدناصر رهبر در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: امروزه آمار و اطلاعات، کاهش چشمگیر بروز این بیماری در شهرها و روستاهای استان سمنان را نشان می‌دهد و روند کاهشی در دو سال اخیر بسیار چشمگیر بوده است، به طوری که می‌توانیم بگوییم تعداد بیماران سالک در استان سمنان دو رقمی شده است.

وی با بیان این‌که بیماری سالک فقط بُعد انسانی ندارد، ادامه داد: در بروز این بیماری که در اثر گزیدگی یک نوع پشه خاکی اتفاق می‌افتد، موش و سگ به عنوان مخزن میکروب و پشه خاکی نیز به عنوان ناقل میکروب وجود دارند.

رهبر اضافه کرد: به همین دلیل است که بیماری سالک مانند بسیاری از بیماری‌ها نیست که به راحتی قابل نابودی و از بین رفتن باشد، چون حیوانات مخزن و ناقل این بیماری هستند و همین باعث شده است که مبارزه و کنترل این بیماری سخت باشد.

رهبر با بیان این‌که کنترل و پیشگیری در بیماری سالک بسیار حائز اهمیت است، افزود: در همین رابطه آموزش و آگاه سازی مردم مناطق روستایی و شهری، استفاده از تجهیزات خاصی نظیر: قلم دافعه برای جلوگیری از گزیدگی جهت پیشگیری و کنترل بیماری، لانه کوبی، سم ریزی و... در مناطقی که با تجمع حیوانات ناقل بیماری مواجه هستیم، درمان رایگان بیماران در مراکز بهداشتی و خانه بهداشت و... از جمله اقداماتی است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شده است.

وجود بیشترین بیمار سالک در مناطق روستایی دامغان

وی با اشاره به این‌که بیشترین مورد از بیماری سالک در مناطق روستایی شهرستان دامغان وجود داشته است، گفت: امیریه دامغان یکی از مناطق آلوده در استان سمنان بود که خوشبختانه امروز با اقدامات موثر در خصوص کنترل و پیشگیری، موردی از بیماری سالک در آن دیده نمی‌شود.

سالک روستایی و سالک شهری

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سالک روستایی و سالک شهری را دو نوع از این بیماری در مناطق روستایی و شهری عنوان کرد و گفت: موش به عنوان مخزن بیماری سالک روستایی و سگ به عنوان مخزن بیماری سالک شهری شناخته می‌شوند، در استان سمنان، مناطقی از دامغان و روستاهای اطراف آن سالک روستایی و در شهرستان شاهرود نیز سالک شهری وجود دارد.

رهبر ادامه داد: بحث مبارزه با حیواناتی مانند موش‌ها، سگ‌ها و پشه خاکی به عنوان مخزن و ناقل بیماری سالک در درمان و پیشگیری از این بیماری، بسیار حائز اهمیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها