کاروان ایران با کسب 21 مدال طلا، عنوان پنجمی خود را قطعی کرد

طلای تاریخی والیبال ایران در آسیا

تیم ملی والیبال کشور مان برای نخستین بار به مدال طلای بازی های آسیایی دست یافت، مدالی که طلای شماره 21 برای کاروان ورزش ایران در اینچئون بود که این عدد سه ویژگی دارد ؛ یکی تائید روند روبه رشد ورزش کشور نسبت به چهار سال قبل، ثبت رکورد بیشترین مدال طلا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بازی‌های آسیایی و کسب بهترین نتیجه بانوان ورزشکار ایران در این عرصه.
کد خبر: ۷۲۴۱۷۹

هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در حالی عصر امروز در اینچئون کره جنوبی به پایان می‌رسد و دو نفر از ملی‌پوشان کاراته ایران به عنوان آخرین ورزشکاران کشورمان روی تاتامی می‌روند، که پیشتر چین، کره‌جنوبی و ژاپن سه رده نخست این بازی‌ها را از آن خود کرده بودند و دیروز نیز قزاقستان به لطف درخشش بوکسورهای خود و کسب هفت مدال طلا از هشت مدال ممکن این رشته، در نهایت عنوان چهارمی خود را در اینچئون تثبیت کرد. ورزش ایران نیز که در گوانگجو با 20مدال طلا در رده چهارم قرار گرفته بود، با وجود کسب 21مدال طلا و روند رو به رشد کیفی نسبت به دوره گذشته، به رده پنجم این بازی‌ها بسنده کرد. اما تنها دوره‌ای که ورزش ایران نسبت به اینچئون 2014 مدال طلای بیشتری کسب کرده است، برمی‌گردد به بازی‌های آسیایی 1974 تهران که در آن رویداد خانگی 36 طلا کسب کرده‌ایم. علاوه بر این، بانوان ورزشکار کشورمان در این دوره حسابی گل کاشتند و با کسب دو مدال طلا، هفت نقره و شش برنز بهترین نتیجه تاریخ ورزش بانوان ایران در این عرصه را کسب کردند.به هر‌ترتیب در شرایطی که تا چهارشنبه یعنی پایان دوازدهمین روز این بازی‌ها 15 مدال طلا کسب کرده بودیم در دو روز گذشته این تعداد مدال طلا به عدد 21 رسید و البته مدال‌های نقره و برنز ارزشمندی نیز کسب شد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به عملکرد ورزشکاران کشورمان در دو روز گذشته:

طلای شیرین والیبال؛ نقره تلخ بسکتبال

تیم ملی والیبال ایران که در طول تاریخ این بازی‌ها یا به‌عبارتی در 56 سال گذشته هیچ گاه به مدال طلا دست نیافته بود، ظهر دیروز 3 بر یک از سد ژاپن گذشت و برای نخستین بار به این مهم دست یافت.

تیم کشورمان در حالی به این مهم دست یافت که در دوره گذشته این بازی‌ها در فینال مغلوب ژاپن شده بود، نتیجه‌ای که در نوع خود نقطه عطف تاریخ والیبال ایران شد؛ زیرا پس از کسب آن مدال نقره فدراسیون والبیال سراغ خولیو ولاسکو رفت که قصه کامیابی‌های والیبال ایران پس از حضور ولاسکو در ایران را همگام می‌دانند. به هر ترتیب والیبال ایران که در هفته‌های گذشته عنوان ششمی رقابت‌های قهرمانی جهان و چهارمی لیگ جهانی را کسب کرده بود همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در اینچئون به طلایی شیرین و تاریخی دست یافت. اما در شرایطی که مدال زرین طلا را نیز کارشناسان و ورزش‌دوستان برای تیم ملی بسکتبال کنار گذاشته بودند در عین ناباوری این تیم در رقابتی سخت، نفسگیر و سراسر هیجانی برابر کره‌جنوبی تن به شکست داد و به مدال نقره دست یافت، مدالی که با توجه به قدرت بسکتبال کشورمان و حضور ستارگان بی‌نظیری چون حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی و دیگر بازیکنان این تیم در شان بسکتبال کشورمان نبود و تیمی که چندی پیش با شایستگی قهرمان جام ملت‌های آسیا شده بود اینجا نیز می‌توانست قهرمان شود، اما این تیم که در لحظات پایانی مرحله نیمه‌نهایی برابر قزاقستان از شکست گریخته بود این بار حتی در لحظات پایانی نیز ناکام ماند و در نهایت بازی را 79 بر 77 واگذار کرد.

رشد معنادار و طلاهای مقتدرانه تکواندو

تکواندوی ایران که در دوره گذشته این بازی‌ها سه طلا، دو نقره و چهار برنز کسب کرده بود در اینچئون به مراتب کارنامه بهتری کسب کرد. پس از آن‌که در دور روز ابتدایی این بازی‌ها مسعود حجی زواره و مهدی خدابخشی به مدال طلا و سوسن حاجی‌پور به نشان برنز دست یافته بودند. روز پنجشنبه بهنام اسبقی در 68 کیلو که در رقابت‌های انتخابی تیم ملی بر حریف نامدار خود محمد باقری معتمد غلبه کرده بود، پس از یک دور استراحت در ادامه حریفانی از ویتنام، لبنان و قزاقستان را شکست داد و فینالیست شد. او در دیدار نهایی در حالی که تا یک دقیقه پایانی با سه امتیاز از حریف چینی خود عقب بود موفق شد با نمایش خیره‌کننده پنج امتیاز بگیرد و مدال طلا را با شایستگی به خود اختصاص دهد. دیروز نیز فرزان عاشورزاده در وزن 58 کیلو در فینال مامایف از قزاقستان را با نتیجه 7 بر 4 شکست داد و طلا گرفت. اکرم خدابنده در وزن 73+ کیلو در دیدار نهایی برابر حریف چینی 10 بر 8 مغلوب شد و نقره گرفت. فاطمه روحانی نیز در وزن 73- کیلو در فینال 7 بر 4 به حریف کامبوجی باخت و نقره گرفت. به این ترتیب تکواندوی ایران در مجموع چهار مدال طلا، دو نقره و یک برنز کسب کرد تا پس از کشتی که شش طلا کسب کرده بود، پرافتخارترین ورزش ایران در اینچئون لقب بگیرد.

کاراته فراتر از انتظار

هرچند سجاد گنج‌زاده در سنگین‌وزن و نسرین دوستی در وزن 50 کیلوی کاراته دو ورزشکار کشورمان هستند که به عنوان آخرین نمایندگان ورزش ایران امروز به مصاف حریفان می‌روند، اما به هرحال کاراته تا اینجای کار نیز بمراتب فراتر از انتظار و بهتر از دوره گذشته این بازی‌ها نتیجه کسب کرده است. ملی‌پوشان کاراته که در گوانگجو 2010 دو مدال طلا و دو برنز کسب کرده بودند در دو روز گذشته مدال‌های درخور تحسینی (سه طلا و یک برنز) کسب کردند.

در نخستین روز رقابت‌های کاراته در وزن 75 کیلو سعید حسنی‌پور با گذشتن از سد حریفانی از ازبکستان، ویتنام، عربستان و هنگ‌کنگ طلا گرفت. در 68 کیلو حمیده عباسعلی کاراته‌کاهای ماکائو، اندونزی و چین را شکست داد و طلا گرفت. دیروز نیز پس از آن‌که در وزن 61 کیلوی بانوان فاطمه چالاکی با شکست دادن حریفانی از هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی و شکست مقابل حریف ازبکستانی به مدال برنز دست یافت. امیر مهدی‌زاده دارنده مدال طلای جهان، در وزن 60 کیلوگرم در دیدار پایانی مقابل حریف اردنی قرار گرفت و توانست با نتیجه 6 بر 3 از سد این رقیب بگذرد و طلا بگیرد. او برای فینالیست شدن حریفانی از تاجیکستان، چین و کره‌جنوبی را شکست داد.

نقره و برنز بوکس، کبدی و قایقرانی

بوکس که در گوانگجو 2010 موفق شده بود سه مدال برنز کسب کند در دو روز گذشته در اینچئون دو نقره و یک برنز کسب کرد. احسان روزبهانی، لژیونر بوکس ایران در وزن 81 کیلو همچون پیکارهای المپیک لندن برابر حریف قزاقستانی خود تن به شکست داد.

روزبهانی که در رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز مغلوب این حریف شده بود با این شکست به مدال برنز دست یافت. این در حالی بود که علی مظاهری و جاسم دلاوری نیز در فینال وزن‌های 91 و 91+ کیلو برابر حریفان قزاقستانی تن به شکست دادند و به نقره بسنده کردند. البته همان‌طور که اشاره شد قزاقستانی‌ها از مجموع هشت مدال بوکس هفت مدال را تصاحب کردند.

اما در کبدی در شرایطی که در دوره گذشته تیم مردان ایران به مدال نقره و تیم زنان به مدال برنز دست یافته بود. دیروز در پیکار فینال تیم‌های مردان و زنان ایران برابر مردان و زنان هند به عنوان مهد کبدی دنیا تن به شکست دادند و دو نشان نقره کسب کردند. در این رقابت تیم مردان ایران 25 بر 27 و تیم زنان کشورمان 31 بر 21 به هندی‌ها باختند و نقره گرفتند.

بانوان ورزشکار کشورمان در روزهای گذشته یک مدال ارزشمند دیگر کسب کردند. نخستین مدال تاریخ ورزش بانوان ایران در قایقرانی اسلالوم بازی‌های آسیایی که ارزش آن را داشت سونیا گماری پس از کسب آن در هوای بارانی اینچئون برای آن اشک شوق بریزد. در رقابت‌های کانو یکنفره بانوان در اسلالوم، سونیا گماری نماینده کشورمان به مصاف قایقران تایلندی رفت و در نهایت با زمان یک ساعت و 27 دقیقه و 36 ثانیه بر حریف خود غلبه کرد. با این نتیجه سونیا گماری، مدال برنز بازی‌های آسیایی اینچئون را کسب کرد. در این ماده قایقران چینی حریف نیمه نهایی گماری مدال طلا کسب کرد و پاروزنی از ازبکستان مدال نقره به دست آورد.

همه مدال‌آوران ایران در اینچئون

طلا:

1ـ نجمه خدمتی (تیراندازی) 2ـ حمیده عباسعلی (کاراته) 3ـ محسن محمدسیفی (ووشو) 4ـ محسن شادی (روئینگ ـ قایقرانی) 5 ـ محمد دانشور (کایرین ـ دوچرخه‌سواری) 6 ـ بهداد سلیمی (وزنه‌برداری) 7ـ اسماعیل عبادی (تیراندازی با کمان) 8 ـ رضا یزدانی 9ـ مسعود اسماعیل‌پور 10ـ میثم مصطفی‌جوکار 11ـ پرویز هادی (کشتی آزاد) 12ـ احسان حدادی (دوومیدانی ـ پرتاب دیسک) 13ـ حبیب‌الله اخلاقی 14ـ مهدی علیاری (کشتی فرنگی) 15ـ مهدی خدابخشی 16ـ مسعود حجی‌زواره 17ـ بهنام اسبقی (تکواندو) 18ـ سعید حسنی‌پور (کاراته) 19ـ امیر مهدیزاده (کاراته) 20ـ فرزان عاشورزاده (تکواندو) و 21ـ تیم ملی والیبال

نقره:

1ـ نرجس امام‌قلی‌نژاد (تیراندازی) 2ـ الهه منصوریان (ووشو) 3ـ تیم تیراندازی تفنگ بادی 10 متر بانوان 4ـ حمیدرضا لادور (ووشو) 5 ـ تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر 6 ـ کیانوش رستمی (وزنه‌برداری) 7ـ لیلا رجبی (پرتاب وزنه) 8 ـ آروین معظمی‌گودرزی (دوچرخه‌سواری) 9ـ احمدرضا طالبیان (کایاک تک‌نفره قایقرانی) 10ـ علی آقامیرزایی، سعید فضل‌الله (کایاک قایقرانی) 11ـ عزت‌الله اکبری (کشتی آزاد) 12ـ تیم ملی کبدی بانوان 13ـ تیم ملی کبدی آقایان 14ـ علی مظاهری (بوکس) 15ـ جاسم دلاوری (بوکس) 16ـ فاطمه روحانی و 17ـ اکرم خدابنده (تکواندو)

برنز:

1ـ سجاد عباسی (ووشو) 2ـ تیم روئینگ چهار‌نفره بانوان 3ـ سولماز عباسی (روئینگ ـ قایقرانی) 4ـ تیم روئینگ دو نفره مردان 5 ـ تیم کامپوند مردان 6 ـ حسین عسگری (دوچرخه‌سواری) 7ـ آرزو حکیمی (کایاک تک‌نفره قایقرانی) 8 ـ عادل مجللی (کانو قایقرانی) 9ـ سوسن حاجی‌پور (تکواندو) 10ـ سعید عبدولی 11ـ افشین بیابانگرد 12ـ پیام بویری 13ـ مجتبی کریم‌فر 14ـ بشیر باباجان‌زاده (کشتی فرنگی) 15ـ سونیا گماری (قایقرانی- اسلالوم) 16ـ احسان روزبهانی (بوکس) و 17ـ فاطمه چالاکی (کاراته)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها