گزیده عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح پنجشنبه

فتنه 88 نه بهانه است، نه مستمسک

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون دردسرهای «محتوای مجرمانه» در فضای مجازی،برخورد پلیس با استقلال طلبان کاتالونیا،عملیات سری آمریکا تولید و گسترش ویروس «ابولا»در آفریقا،فتنه 88 نه بهانه است، نه مستمسک،هاشمی‌: انتقام مردم را از دولت منتخب آنان می‌گیرند و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۷۲۳۷۷۷
فتنه 88 نه بهانه است، نه مستمسک

سیاست روز:فتنه ۸۸ نه بهانه است، نه مستمسک

فرجی‌دانا با استیضاح مجلس شورای اسلامی برکنار شد، وزارت علوم از زمان برکناری او با سرپرستی محمد علی نجفی اداره می‌شود. دولت هنوز برای معرفی وزیر علوم به مجلس زمان دارد اما جعفر توفیقی که در زمان وزارت فرجی‌دانا معاون و سپس مشاور او شد احتمال زیاد می‌دهد که نجفی به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود.

ماجرای استیضاح وزیر علوم دولت تدبیر و امید گرچه مدتی است به پایان رسیده و نمایندگان مجلس هم در انتظار معرفی وزیر تازه از سوی دولت هستند تا تکلیف این وزارتخانه روشن شود اما این موضوع همچنان سوژه رسانه‌های اصلاح‌طلب است.

در تازه‌ترین اقدام رسانه‌ای اصلاح‌طلبان، یک روزنامه از همین طیف سیاسی گفت‌وگویی با جعفر توفیقی وزیر علوم دولت اصلاحات انجام داده و در آن فتنه ۸۸ را تنها بهانه‌، دستاویز و مستمسکی می‌داند که باعث مخالفت با او و فرجی‌دانا شده است.

آقای توفیقی در این گفت‌وگو در همین زمینه اظهار کرده است؛. بله این سوال جالبی است که چرا تنها بحث سال ۸۸ مطرح می‌شود؟! به نظر من به این دلیل که غیر از آن هیچ مستمسکی وجود ندارد و این تنها بهانه‌ای است که می‌توانند به آن اتکا جویند و این مخالفت‌ها را رقم بزنند چراکه کارنامه و نوع فعالیت‌ها روشن است. بنابراین باید از مخالفان پرسید به جز سال ۸۸ مساله دیگری برای گفتن دارند یا خیر؟! از این‌رو چون نمی‌خواهند به صراحت اعلام کنند، با این رویکرد‌ها مخالف هستند فرد را دستاویز قرار می‌دهند تا بتوانند از آن طریق خواسته خود را پیگیری نمایند.
فتنه ۸۸ که ابعاد آن بر همگان روشن است، توطئه‌ای بود برای این که نظام جمهوری اسلامی ایران با چالش سرنگونی روبرو شود و به همین خاطر از دانشگاه و دانشجو استفاده ابزاری شد تا این هدف دنبال و پیاده شود.

پس از آن که فتنه ۸۸ با درایت و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و بصیرت مردم فروکش کرد، فتنه و فتنه‌گران و هر آنکه در جریان آن بلوا و آشوب دست داشت و نقش‌آفرینی کرد، به عنوان خط قرمز نظام تعیین شد.

آنهایی که در آن فتنه نقش داشتند و اعلام برائت و ندامت نکردند، به خاطر همین خط قرمز نباید در مناصب دولتی و حاکمیتی منصوب می‌شدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با ایشان داشتند، چهارمین توصیه آیت‌الله خامنه‌ای عبور دولت از جناح‌بندی‌ها در مسائل سیاسی، بود که تأکید کردند: علایق اعضای دولت به برخی جناح‌های سیاسی اشکالی ندارد اما دولت و اعضای آن نباید اسیر جناح‌بندی‌ها شوند.

ایشان افزودند: در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی همواره تأکید بر رفاقت و اُنس با یکدیگر است اما در برخی موارد هم مسأله متفاوت است و باید حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصله رعایت شوند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مسأله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند.

رهبر معظم انقلاب بارها در سخنانشان نسبت به مسأله فتنه و فتنه‌گران هشدار داده‌اند و آن را خط قرمز نظام دانسته‌اند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به همین خاطر پس از چند ماه تعامل با دولت به ویژه وزارت علوم سرانجام اقدام به استیضاح فرجی‌دانا کردند که نتوانست رأی اعتماد دوباره مجلس را به دست آورد.

یکی از مواردی که نمایندگان مجلس بر آن تأکید داشتند حضور برخی افراد و شخصیت‌هایی در بدنه وزارت علوم بود که به نوعی در جریان فتنه ۸۸ نقش داشتند. مجلس حتی گفته بود که اگر وزیر اقدام به برکناری آن افراد کند موضوع استیضاح منتفی می‌شود اما آقای فرجی‌دانا زیر بار این خواسته مجلس نرفت.

دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب پس از انجام استیضاح و برکناری وزیر علوم انجام شد. ایشان در این دیدار فرمودند؛ مسأله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند.

اگر این سخن رهبر انقلاب را در کنار اقدام مجلس به استیضاح وزیر علوم بگذاریم روشن می‌شود که سخن ایشان اشاره‌ای ظریف به موضوع برکناری وزیری دارد که به خاطر مسائل فتنه و فتنه‌گران استیضاح و برکنار شد.

آقای توفیقی در گفت‌و‌گوی خود به گونه‌ای سخن گفته است که موضوع فتنه ۸۸ چندان اهمیت و حساسیتی ندارد، و تنها بهانه و مستمسکی برای مخالفت با شخص او قرار گرفته است.

سخنان او در جمع دانشجویان در مسجد دانشگاه تهران در سال ۸۸ یکی از مواردی است که باعث مخالفت مجلس شد. در این مخالفت دیدگاه و طرز تفکر او بود که باعث شد تا با معرفی او به عنوان وزیر علوم دولت تدبیر و امید مخالفت شود نه شخص و شخصیت او. مشکل شخصی نبود، بلکه ملی و حاکمیتی بود، که عبور از خط قرمز نظام دلیل محکم آن بود.که البته خود او هم در این گفت‌وگو به آن اشاره می‌کند.

آقای توفیقی از آرامش همراه با ایجاد تحول و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه‌ها و دانشجویان سخن می‌گوید، اما عملکرد و رفتار او در جریان اتفاقات ۷۸ و ۸۸ نشان می‌دهد که این اقدامات به ناآرامی‌ها دامن زد.

آقای جعفر توفیقی در آن جلسه اعتراضی مسجد دانشگاه تهران گفت: «...اگر ما اجازه می‌دادیم که انتخابات روند معمول خودش را طی بکند به نظر من این نظام پایه‌های خودش را برای همیشه تثبیت می‌کرد برای اینکه یک حضور ۴۰ و ۵۰ میلیونی مردم با سلایق مختلف با عقاید مختلف با گرایش‌های سیاسی مختلف و یک رای بسیار قاطع به آقای مهندس موسوی به نظر من و احترام کشور و احترام دولت به این رای به نظر من استثنایی‌ترین فرصتی بود که ما بعد از انقلاب بدست آورده بودیم ولی به نظر من بدترین سناریو را انتخاب کردیم یعنی در این دو راهی انتخابات، انتخابی که الان شد و انتخابی که می‌توانست بشود بدترین انتخاب را کردیم یعنی درست نقطه مقابلش و کشور در آستانه تزلزل، مردم در آستانه تزلزل، توهین به شخصیت مردم به عقیده مردم و به رای مردم و از هم پاشی این اتحاد اجتماعی، یعنی ما اختیار داشتیم که اتحاد اجتماعی را انتخاب بکنیم. اتحاد سیاسی را انتخاب بکنیم و اختیار داشتیم که از هم گسیختگی و از هم پاشیدگی اجتماعی را انتخاب بکنیم. به نظر من با بی‌تدبیری، بدترین انتخاب را در واقع به عمل آوردیم و الان وضعیت را شما می‌بینید، نارضایتی مردم، دانشجوها، اساتید، نخبگان که یک اعتراض واقعا سراسری است. ... به نظر من از هر جنبه که نگاه کنیم واقعا ابعاد این تاسف و تاثر و تالم بسیار گسترده است و ما رای شخصیت با تقوا، سالم و مدیر با تجربه‌ای مثل آقای مهندس موسوی را بگیریم و به اسم کسانی بنویسیم که ... (تشویق حضار) که در واقع انقلابیون چند روزه هستند، مدیران چند روزه هستند و جالب است که خدمت‌تان بگویم عمده نقطه ضعف‌هایی که به دیگران می‌گیرند خودشان ده‌ها برابر این نقطه ضعف‌ها از مدرک تحصیلی از نظر کارشناس بودن از نظر در انقلاب حضور داشتن از نظر تاثیری که در جنگ گذاشتند تمام ایرادهایی که به دیگران می‌گیرند از نظر ادب، اخلاق، بی‌تدبیری، شما صد برابر این را در خود همین‌ها می‌توانید مشاهده بکنید.»

چنین تفکری که در این سخنان به روشنی دیده می‌شود، آیا اجازه کار در نظام جمهوری اسلامی ایران را خواهد داشت؟ آقای توفیقی حتی پس از انتشار فیلم این سخنرانی، واکنش درخور توجهی از خود نداشت و از آن اعلام برائت نکرد.

آیا فتنه ۸۸ آنقدر بی‌اهمیت و کم‌اهمیت است که به عنوان یک بهانه و مستمسک برای استیضاح وزیر علوم مطرح شود؟ وزیر علوم خود در جریانات فتنه ۸۸ گرچه نقش نداشت اما معاونان و مشاورانش افرادی بودند که در آن جریان نقش داشتند.

حساسیت‌های دلسوزان نظام به تفکری است که باعث انحراف دانشگاه‌ها بود. همه از پویایی و نشاط دانشگاه و دانشجو در هر زمینه‌ای استقبال می‌کنند اما آشوب و اغتشاش و استفاده ابزاری از دانشگاه و فضای دانشجویی سمی است که دانشگاه را از وظیفه اصلی خود دور می‌سازد. تفکرات اصلاح‌طلبان برای اداره دانشگاه‌ها به هیچ عنوان مناسب نیست و خط قرمز در وزارتخانه حساسی مانند وزارت علوم همان خط قرمز فتنه ۸۸ است.

جام جم

- بسکتبال ایران در یک قدمی مدال
- رئیس جمهور: غرب راهی جز سازش ندارد
- دردسرهای «محتوای مجرمانه» در فضای مجازی
- وزیر بهداشت: آب تهران سالم است

خراسان

- مخابرات را از انحصار گرایی خارج می کنیم
- برخورد پلیس با استقلال طلبان کاتالونیا
- وقفه 20 ساله در تکمیل مسیر ترانزیت شرق کشور
- سوگوار و بی‌قرار شهادت باقرآل محمدیم

کیهان

- دیلی آبزرور فاش کرد عملیات سری آمریکا تولید و گسترش ویروس «ابولا»در آفریقا
- در جمع خبرنگاران سخنگوی دولت: افزایش قیمت‌ها واقعیت دارد اما رشد آن کاهش یافته است
- تاسیس 9 پایگاه دائم در افغانستان هدیه توافق‌نامه امنیتی به آمریکا
- دفاع از «توافق به هر قیمت» دیکته وزارت خارجه به سینماگران!

رسالت

- نوبخت: رابطه ایران و انگلستان بر اساس یک مصاحبه یا سخنرانی طرفین شکل نمی‌گیرد
- ایران ثابت کرده که آماده اعتمادسازی است
- دولت یارانه15 میلیون نفر را باید قطع کند
- آمریکا به بهانه داعش زیرساخت های سوریه را هدف قرار می دهد

سیاست روز

- اعزام پیاده‌‌نظام پشت‌پرده کشتار مردم حمص
- «کیارستمی»، «حاتمی‌کیا» و فقد‌ان جناح فرهنگی مومن
- فتنه 88 نه بهانه است، نه مستمسک
- تلاش برای انحراف اعتدال بازرگانیزه کردن روحانی ممکن نیست

جمهوری اسلامی

- گزارش تخلفات دولت دهم در اجرای قانون هدفمندی به قوه قضاییه رفت
- همه مزایای گام سوم طرح تحول سلامت هزینه‌های آزمایشگاه و رادیولوژی کاهش یافت
- آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: افراطیون از صبوری مردم سوء استفاده می‌کنند
- آغاز مراسم حج تمتع با حضور 3 میلیون زائر در صحرای عرفات

وطن امروز

- انتقاد مجید مجیدی از شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» در کمپین سفارشی جواد ظریف: کدام عقل سلیم می‌پذیرد؟!
- انصارالله کشته شدن «نظمی اوجی»، «برزان تکریتی» و «سطام الکعود» را تأیید کرد
- «قرار نیست مذاکرات هسته‌ای با موضوعات سیاسی داخلی پیوند بخورد» انتقاد آیت‌الله از دیپلماسی ظریف
- دوازدهمین روز بازی‌های آسیایی به کام ایران نبود چهارمِ غیرممکن

حمایت

- هشدار رییس قوه قضاییه درباره نقض حریم شخصی مردم در شبکه های اجتماعی
- رویای استقلال کاتالونیا در تعلیق موقت
- روحانی در جلسه هیات دولت: ایران پرچمدار مبارزه با افراط خشونت و تروریسم است
- سراج مطرح کرد ارائه پیشنهاد جدید به مجلس برای اصلاح قانون سازمان بازرسی

شرق

- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: فیلتر شبکه‌های اجتماعی مشکلی را حل نمی‌کند
- آیت‌الله آملی‌لاریجانی: هدف قوه‌قضاییه محدودکردن فضای مجازی نیست
- هاشمی‌: انتقام مردم را از دولت منتخب آنان می‌گیرند
- برگزاری جلسه توجیهی «انصار حزب‌الله» محتشم: به «تذکر زبانی» اکتفا نمی‌کنیم

ایران

- روحانی در تشریح نتایج سفر نیویورک و چشم‌انداز برنامه هسته‌ای: راهی جز مذاکره وجود ندارد
- ترافیک نفس تهران را گرفت
- عملکرد رسانه‏ های تندرو در جریان سفرنیویورک وقتی همه راه‌ها به‏ تحریف می‌رسد!
- ایران به 15 طلا، 11‌ نقره و 14 برنز رسید خدابخشی تنها طلایی روز دوازدهم

ابتکار

- گزارش رییس جمهور از سفر نیویورک؛ مذاکرات به نتیجه خواهد رسید
- واکنش شمخانی به انتقاد دولت آمریکا از پشیبانی ایران از ارتش لبنان
- سیاست قوه قضائیه درباره شبکه های اجتماعی به روایت آیت‌الله آملی‌لاریجانی: پالایش، نه فیلترینگ
- انتخابات مجلس دهم؛ در کانون گمانه زنی رسانه‌های خارجی

مردم سالاری

- رییس قوه قضاییه: قوه قضاییه هیچ علاقه‌ای به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی ندارد
- شمخانی‌ قدرت نظامی ایران را به دنیا مخابره می‌کند هدیه تسلیحاتی ‌ایران به لبنان
- واکنش آمریکا نسبت به هدیه ایران به لبنان
- معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه اعلام کرد: مهمترین اقدام اجلاس آستاراخان‌؛ تعیین منطقه حاکمیتی ساحل خزر

مردم سالاری

- رییس قوه قضاییه: قوه قضاییه هیچ علاقه‌ای به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی ندارد
- هدیه تسلیحاتی ‌ایران به لبنان
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: افراطیون و تندروها انتقام مردم را از دولت منتخب آنها می گیرند
- رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت: راهی جز مذاکره برای حل مساله هسته‌ای ایران نیست

ابرار

- توضیحات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درمورد سخنان اخیر مرتضوی
- نماینده اهواز: اگر آبی در کارون برای انتقال وجود دارد چرا خود مردم استان آب ندارند?
- یگان زرهی "اسب آهنین" آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر می‌شود
- ادعایی درباره پیشرفت زیاد در مذاکرات نیویورک

فرهیختگان

- تدریس تاهل در باشگاه ازدواج
- رئیس قوه قضائیه: علاقه‌ای به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی نداریم
- وزیر ارتباطات: مسدود‌کردن، راه مقابله با شبکه‌های اجتماعی نیست
- مدیرعامل شرکت ملی گاز مطرح کرد سناریوهای صادرات‌گاز ایران به اروپا

دنیای اقتصاد

- سه تهدید مبادلات بازرگانی معرفی شد تجارت جهانی زیر تیغ جنگ
- نسخه‌ ایرلندی خانه‌های خالی
- قاره سبز دل نگران پیوستن زنان اروپایی به داعش زنـان عضو داعش از کجـا می‌آینـد؟
- تفسیر جدید «سیاست‌گذاری پولی» اعلام شد منطقه ممنوعه وام‌دهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
شما هم كشتید خودتون رو با این فتنه فتنه كردناتون !!!!!!!!!!! قبلا دشمن دشمن می كردید حالا فتنه فتنه !!!!!!!!!!!!!
عبداله
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
دقیقا فتنه 88هم مستمسك است وهم بهانه وهم هم هم
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
مرگ ونفرین خداوپیغمبروهمه مؤمنین برفتنه گران پست فطرت وطن فروش.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها