در سال‌های پایانی دوران قهرمانی ملی‌پوشان دوومیدانی

پشتوانــه‌ها کم‌فروغنــد

حبیب اخلاقی و مهدی علیاری در کشتی فرنگی، مسعود حجی زواره در تکواندو و احسان حدادی در پرتاب دیسک قهرمان شدند

شمار طلاهای ایران به 14 رسید

درخشش ستاره پرتاب دیسک، ملی‌پوش با سابقه تکواندو و دو نفر از فرنگی‌کاران کشورمان، طلایی‌ترین روز ورزش ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون را رقم زد؛ جایی که شمار طلاهای ما به عدد 14 و یک قدمی رده شیرین چهارمی رسید، هرچند ناداوری محض در حق سعید عبدولی و دورماندن این ستاره کشتی فرنگی از مدال طلا، باعث تلخکامی و تاثر ورزشدوستان ایران شد.
کد خبر: ۷۲۳۲۵۴

به گزارش جام‌جم، یازدهمین روز هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در اینچئون کره‌جنوبی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد روز پرمدالی برای ورزش کشورمان بود، جایی که حبیب‌الله اخلاقی و مهدی علیاری در کشتی فرنگی، احسان حدادی در پرتاب دیسک و مسعود حجی‌زواره در تکواندو چهار مدال طلا، سوسن حاجی‌پور در تکواندو و سعید عبدولی در کشتی فرنگی دو مدال برنز کسب کردند و از نقطه نظر کسب مدال طلا موفق‌ترین روز برای ورزش کشورمان بود. این در حالی بود که یوسف کرمی، کاپیتان تیم ملی در عین ناباوری از دور رقابت‌ها کنار رفت و وداعی تلخ با تیم ملی تکواندو داشت و سعید عبدولی همان کشتی‌گیری که خاطره اشک‌های تلخ او در المپیک لندن هیچ گاه از یادها نمی‌رود، دیروز در میان شگفتی همه ورزشدوستان باز هم اسیر ناداوری شد و از راهیابی به دیدار نهایی وزن 71 کیلو بازماند.

قدرت‌نمایی اخلاقی و علیاری

پس از آن‌که رقابت‌های کشتی آزاد با کسب چهار مدال طلا و یک نقره برای ملی‌پوشان کشورمان همراه بود دیروز نوبت به افتخارآفرینی فرنگی‌کاران رسید. در این میان حبیب اخلاقی دارنده نشان برنز جهانی 2009 با وجود این‌که چندی پیش در پیکارهای جهانی تاشکند ناکام ماند دیروز استوار و پرصلابت نشان داد و با تکیه بر قوای بدنی خود ابتدا کشتی‌گیر قطری را 9 بر یک و سالدادزه از ازبکستان نایب قهرمان آسیا را نیز 9 بر صفر شکست داد و در پیکار نهایی تسوکاسا تسوروماکی از ژاپن نفر دوم بازی‌های آسیایی گوانگجو را 5 بر یک شکست داد و با اقتدار صاحب مدال طلا شد. اخلاقی پس از کسب این افتخار چنین اظهار نظر کرد: من شاید سهم کوچکی در این مدال داشته باشم. خیلی‌ها برای ما زحمت کشیده‌اند، از کادر فنی قبلی آقای محمد بنا گرفته تا مربیان کنونی تیم ملی، از جمله حسن بابک، احد پازاج و ناصر نوربخش. در واقع این مدال‌ها حاصل زحمات ده ساله است.

همچنین مهدی علیاری در 98 کیلو پس از استراحت در دور اول، در دور دوم حریفی از سوریه را 9 بر 2 ، در نیمه نهایی یرولان ایسکاکوف از قزاقستان قهرمان و نایب قهرمان آسیا را 3 بر یک را شکست داد و فینالیست شد. علیاری که عنوان پنجمی جهانی 2013 را در کارنامه دارد در دیدار پایانی ژائو دی از چین دارنده مدال‌های نقره و برنز آسیا را با اقتدار و اجرای باراندازهای بی نقص با نتیجه 8 بر صفر شکست داد و صاحب مدال طلا شد. او نیز پس از این افتخار گفت: یقین بدانید از امروز برای مسابقه‌های جهانی و المپیک استارت می‌زنم. هدفم مدال‌های جهانی 2015 و المپیک ریودوژانیرو است.

اعتراض و جایزه برای دلداری عبدولی

سعید عبدولی، دارنده مدال طلای جهان و بخت مسلم کسب مدال طلا دیروز سرنوشت غم‌انگیز و البته تکراری داشت او که در المپیک لندن با ناداوری از دور رقابت‌ها کنار رفت دیروز نیز در شرایطی که حریف عنوان‌داری از کشور میزبان را با فیتوهای پیاپی خود در نهایت ضربه فنی کرد و داور مسابقه در سوت پایان این رقابت به نشانه ضربه فنی شدن کره‌ای دمید و حتی مربیان کره‌ای این موضوع را پذیرفتند، ناگهان هیات ژوری تحت نفوذ کشور میزبان رای به ادامه مسابقه داد و در نهایت عبدولی که با یک دور استراحت و برتری 4 بر یک مقابل اکسات یرژپوف از قزاقستان دارنده مدال‌های نقره و برنز آسیا گام به دیدار نیمه نهایی گذاشته بود در این پیکار 9 بر 6 بازنده شد و به رده‌بندی راه یافت.

به دنبال این موضوع عبدولی که در المپیک لندن با تدبیر مسئولان وقت ورزش پاداشی معادل پاداش طلایی‌های ورزش ایران در آن رویداد کسب کرد دیروز نیز بلافاصله پس از مسابقه با این وعده مسئولان ورزش مواجه شد چنانچه مدال برنز را بگیرد هم پاداش نقدی 5000 دلاری و هم 150 سکه وعده داده شده برای طلایی‌های ایران به او تعلق خواهد گرفت؛ تمهیدی که کارگر افتاد و عبدولی در پیکار رده‌بندی حریف هندی را شکست داد و برنز گرفت. پس از پایان این مسابقه رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی رسما از تیم داوری و هیات ژوری این رقابت به اتحادیه جهانی کشتی و کنفدراسیون کشتی آسیا شکایت کرد و همزمان نامه شکایت ایران نیز به امضای کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک به نناد لالوویچ، رئیس صربستانی اتحادیه جهانی کشتی ارسال شد.

طلایی برای مردم و هدیه به روحانی

احسان حدادی، ستاره بلامنازع پرتاب دیسک ایران و آسیا و دارنده نقره المپیک، برنز جهان، دو طلای بازی‌های آسیایی 2006 و 2010 و چهار طلای رقابت‌های قهرمانی آسیا همان‌گونه که انتظار می‌رفت با پرتاب معادل 65 متر و 11 سانتی‌متر مدال طلای این رقابت‌ها را به دست آورد و با کسب سومین طلای خود در تاریخ بازی‌های آسیایی از این نظر نام خود را در رکوردهای ورزش ایران ماندگار کرد. این در حالی بود که محمد صمیمی دیگر پرتابگر کشورمان با رکورد 60 متر و 37 سانتی متر در رده چهارم قرار گرفت، در پایان این رقابت خبرگزاری‌های ایران در خبری جالب توجه عنوان کردند، در جریان این رقابت زنبور، صمیمی را نیش زده است.

حدادی پس از کسب این مدال در جمع خبرنگاران مدالش را به حسن روحانی، رئیس‌جمهور تقدیم کرد و گفت: از زمانی که وی رئیس‌جمهور شد مردم خوشحال هستند و مدالم را به کسی تقدیم می‌کنم که باعث خوشحالی مردم شد و من هم خوشحالم که دولت تدبیر و امید از زمان روی کار آمدن تغییراتی را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته گفته بودم که دیگر نمی‌خواهم برای ایران مسابقه دهم چون در دوره گذشته خیلی اذیت شدم، اما الان خوشحالم که با پرچم ایران در اینچئون دور افتخار زدم. محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان و کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک نیز به من لطف زیادی کرده‌اند.

طلا با امتیاز طلایی

چهره طلایی دیروز تکواندوی ایران مسعود حجی زواره تکواندوکار دسته 74 کیلو بود. کسی که طلا و نقره قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و در پیکارهای انتخابی تیم ملی علیرضا نصرآزادانی و دارنده مدال طلای دوره گذشته این بازی‌ها را پشت سر گذاشته بود، در اینچئون مبارزات خوب و حساب شده‌ای را به نمایش گذاشت. حجی‌زواره دیروز کار خود را با کسب برتری 6 بر صفر برابر حریف ویتنامی و دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی 2010 آغاز کرد. او در دومین مسابقه جاسوانت از هند را با نتیجه 8 بر صفر شکست داد و در مرحله نیمه‌نهایی در شرایطی که از حریف فیلیپینی دارنده مدال نقره دانشجویان جهان پیش افتاده بود، با آسیب‌دیدگی این فیلیپینی نخستین تکواندوکار فینالیست ایران در این رقابت‌ها لقب گیرد. نماینده شایسته کشورمان در پیکار نهایی به مصاف «نیکیتا رافالوویچ» از ازبکستان و دارنده مدال برنز 2014 قهرمانی آسیا رفت و در حالی که در پایان سه راند حاصل تلاش دو مبارز برابری امتیاز 2 بر 2 بود در چهارمین راند، امتیاز طلایی را حجی‌زواره از آن خود کرد و قهرمان شد. این در حالی بود که نماینده پرقدرت ازبکستان برای فینالیست شدن از سد تکواندوکار کشور میزبان گذشته بود.

برنز تکراری حاجی پور و ناکامی کرمی

دیروز همچنین سوسن حاجی‌پور، تکواندوکار با سابقه تیم ملی بانوان که در این رقابت‌ها در یک وزن پایین‌تر یعنی در 53 کیلو روی شیاپ چانگ حاضر شده بود، همچون دوره گذشته این بازی‌ها به مدال برنز بسنده کرد. حاجی پور دیروز ابتدا «فریزا الدانگوروا» از قزاقستان و دارنده مدال‌های نقره و برنز قهرمانی آسیا را با نتیجه 9 بر 3 و ساریتا از تایلند و نایب قهرمان جهان و دارنده مدال برنز آسیا را شکست داد و گام به مرحله نیمه‌نهایی گذاشت. او در این مرحله 5 بر صفر مغلوب وین هوآنگ از تایوان و دارنده مدال نقره قهرمانی آسیا 2014 شد و به مدال برنز دست یافت.

دیگر نماینده دیروز تکواندوی ایران یوسف کرمی، کاپیتان تیم ملی و دارنده دو نشان طلای بازی‌های آسیایی بود که در همان دور نخست رقابت‌های وزن 87 کیلو، 4 بر3 مغلوب حریفی از ازبکستان شد؛ حریفی که چندی پیش کرمی را در فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا شکست داده بود. به این ترتیب کرمی همچون بازی‌های المپیک لندن از دستیابی به مدال بازماند.

2 بوکسور دیگر در نیمه نهایی

دیروز در ادامه رقابت‌های بوکس و در شرایطی که پیش از این احسان روزبهانی در 81 کیلو با راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی مدال برنز خود را قطعی کرده بود. در وزن 91+ کیلو نیز جاسم دلاوری با انجام مبارزه‌ای خوب مقابل کیم دو هیون از کره‌جنوبی با نتیجه 3 بر صفر پیروز شد و مدال برنزش را قطعی کرد و در وزن 91- کیلو علی مظاهری در اولین مبارزه خود مقابل اوتانبایار از مغولستان پیروز شد و به جمع چهار نفر پایانی راه یافت. وی با راهیابی به این مرحله مدال برنزش در این بازی‌ها را قطعی کرد. این در حالی بود که در وزن 75- کیلو سجاد محرابی مقابل ژانیبک المخانولیف از قزاقستان شکست خورد و از دور بازی‌ها حذف شد.

در رقابت‌های دیگر ورزش‌ها، دیروز در کبدی تیم بانوان 43 بر 19 تایوان را شکست داد و به نیمه نهایی راه یافت تیم مردان نیز برابر کره‌جنوبی به میدان رفت و با شکست میزبان با نتیجه 41بر22 به مرحله نیمه‌نهایی رسید.

در تنیس روی میز، ایران با ترکیب افشین نوروزی و نوشاد عالمیان در نخستین دیدار 3 بر صفر قطر را شکست داد. در دوومیدانی در ماده دهگانه هادی سپهرزاد تا این مرحله با 3137 امتیاز در رده پنجم قرار دارد. در دوی 200 متر زنان مریم طوسی در دور مقدماتی با زمان 23.66 دوم شد. در دوی 200 متر مردان محمدحسین ابارقی به نیمه نهایی رسید و حسن تفتیان هم به مرحله بعد صعود کرد. در پرش طول محمد ارزنده ششم شد. در قایقرانی بادبانی احمد احمدی نهم شد.

منتظر ادامه درخشش باشید

ورزش کشورمان در شرایطی با چهار مدال طلای دیروز در یک قدمی رده چهارم و تکرار عنوان دوره گذشته این بازی‌ها قرار گرفت که پیش‌بینی می‌شود امروز هم روز پرفروغی برای ورزش کشورمان باشد جایی که با توجه به برتری محتمل تیم ملی بسکتبال ایران یعنی تیم رده هفدهمی جهان مقابل تیم قزاقستان تیم پنجاه و دوم جهان و البته رقیب جدی مجموعه ورزش ایران در جدول توزیع مدال‌ها، همچنین پیروزی قابل پیش‌بینی ملی‌پوشان والیبال مقابل کویت و احتمال بالای پیروزی تیم ملی کبدی مردان و زنان ایران مقابل تیم‌های ژاپن و تایلند در نیمه‌نهایی، امروز چهار مدال نقره و برنز ایران در رشته‌های تیمی مسجل می‌شود.

با وجود این ملی‌پوشان کشتی فرنگی و تکواندو نیز امروز رقابت خود را ادامه می‌دهند، ملی‌پوشانی که امید به کسب مدال طلا از سوی آنها نیز وجود دارد.

در کشتی فرنگی در 66 کیلو افشین بیابانگرد دارنده برنز جهان و کسی که در دقیقه 90 جایگزین امید نوروزی شد در دور اول به مصاف حریفی از قرقیزستان می‌رود و در دور دوم با کشتی‌گیر شاخص و قهرمان جهان از کره‌جنوبی هان سو ریو می‌رود، در 75 کیلو پیام بویری نایب قهرمان جوانان جهان در نخستین تجربه حضور در چنین رقابت‌هایی در دور اول با نوربک خاشیمبیکوف از ازبکستان مسابقه می‌دهد، در 85 کیلو مجتبی کریم‌فر که در رقابت‌های جهانی ضعیف ظاهر شد در دور نخست به مصاف آمی شاهین از اردن می‌رود و در130 کیلو بشیر باباجان‌زاده دارنده برنز جهان و یکی از بخت‌های مسلم کسب مدال طلا در دور اول به مصاف حریف هندی می‌رود.

در تکواندو سه امید مدال‌آوری ایران روی شیاپ چانگ می‌روند، مهدی خدابخشی دارنده طلای آسیا در دور اول با حریفی از نپال مسابقه می‌دهد. سجاد مردانی نایب قهرمان جهان در وزن 87+ کیلو در فینالی زودهنگام با تکواندوکار کشور میزبان مسابقه می‌دهد، در بخش بانوان سمانه شش پری در وزن 57 کیلو به مصاف حریفی از هند می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها