یک رکوردشکنی مهیج آن هم در مرز فضا و زمین. این بار نه خبری از شکستن صدها آجر با ضربه مشت بود و نه کشیدن کامیون با موها بلکه یک هواپیمای کاغذی با پرواز در ارتفاع 29 کیلومتری لقب تازه واردترین مهمان کتاب رکوردهای گینس را گرفته است.
کد خبر: ۷۲۳۱۳۷

بسیاری از افراد با دیدن هواپیماهای کاغذی به یاد دوران کودکی و تحصیل در کلاس‌های درس می‌افتند، اما اکنون داوطلبانی از نیروی هوایی آمریکا با پرتاب نمونه بزرگ‌تری از این هواپیماهای دست‌ساز در دنیای نوآوری‌های برتر خبرساز شده‌اند. هواپیمای کاغذی که این داوطلبان طراحی کرده و ساخته‌اند به بالن هلیومی متصل و تا ارتفاع 29 هزار و 432 متری اوج گرفت. در ادامه و همزمان با منفجرشدن بالن، پرواز تاریخی هواپیمای کاغذی آغاز شد. اجراکنندگان این نمایش هیجان‌انگیز که تحت عنوان «اسکادران کامپوزیت دره روباه» شناخته شده‌اند در کنفرانس خبری این ماموریت اعلام کردند هواپیمای کاغذی‌شان پس از شروع پرواز، مسافت قابل توجه 132 کیلومتر را قبل از فرود طی کرده است. این پرواز تاریخی دو ساعت و 7 دقیقه به طول انجامید تا به این ترتیب رکوردی تاریخی در این زمینه ثبت شود.

نکته جالب توجه درخصوص این هواپیمای کاغذی، شکل و شمایل آن است که دقیقا مشابه نمونه‌های شناخته شده و مربوط به دوران کودکی است، البته در مقیاسی به‌مراتب بزرگ‌تر. هواپیما با 76 سانتی‌متر طول و پهنای بال 36.8 سانتی‌متر فقط 424 گرم وزن دارد با این حال به مجموعه نسبتا پیشرفته‌ای از فناوری‌های جدید مجهز است که از آن جمله می‌توان به سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS)، حسگرهای حرارتی، حسگر فشار، رایانه پرواز، باتری‌ها، صفحه خورشیدی و یک دستگاه دوربین ویدئویی HD اشاره کرد که قابلیت ثبت لحظات پرواز را به هواپیمای کاغذی می‌دهد. تصویر به دست آمده از مرز فضا و زمین که با استفاده از همین دوربین ثبت شده اوج هیجان این پرواز را نشان می‌دهد.

فرآیند آغاز پرواز هواپیما در نوع خود جالب توجه بود. پس از انفجار بالن هلیومی رایانه پرواز از آن جدا شده و پرواز آغاز شد. در صورت تائید نهایی این رکوردشکنی از سوی مقامات کتاب گینس عنوان رکورد پرواز هواپیمای کاغذی به این هواپیمای جدید داده خواهد شد. تاکنون این رکورد در اختیار تیمی موسوم به PARIS در لندن بود که حدود چهار سال پیش با هواپیمای کاغذی به نام «کرکس 1» به ثبت رسید. کرکس 1 از ارتفاع 27 هزار و 127 متری پروازش را آغاز کرد.

gizmag / مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها