معاون درمان بیمارستان فارابی خبر داد:

لوازم آرایش عامل بروز خشکی چشم

فوق تخصص قرنیه و معاون درمان بیمارستان فارابی گفت: استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی سبب بروز خشکی چشم و تاری دید می شود.
کد خبر: ۷۲۲۲۱۳
لوازم آرایش عامل بروز خشکی چشم

دکتر مهدی خداپرست با بیان اینکه غدد چربی که در لبه داخلی پلک ها قرار دارد تامین کننده چربی چشم ها هستند، افزود: به دلیل چرب و چسبنده بودن لوازم آرایشی منافذ این غدد بسته شده و مانع ترشح چربی می شود.

وی گفت: لازم است افراد پس از هر بار استفاده از لوازم آرایشی لبه پلک های خود را با مواد شوینده مخصوص یا شامپو بچه شستشو دهند تا این چربی ها به صورت کامل از سطح لبه پلک ها برداشته شود.

خداپرست در پاسخ به این سوال که آیا این ادعای تبلیغی که سرمه یا لوازم آرایش گیاهی برای رفع خشکی چشم مفید است، واقعیت دارد، افزود: این ادعا مبنای علمی ندارد و پزشکان هیچ درمانی را با استفاده از لوازم آرایشی توصیه نمی کنند.

معاون درمان بیمارستان فارابی علایم خشکی چشم را آزاردهنده دانست و گفت: احساس وجود چشم خارجی در چشم، قرمزی چشم، ریزش اشک، حساسیت به نور، تاری و دید غبارآلود ازجمله علایم خشکی چشم به شمار می رود.

خداپرست افزود:در صورت شدت یافتن خشکی چشم، این عارضه می تواند سبب بروز برخی تغییرات در قرنیه مانند ایجاد رسوبات و عروق جدید در سطح قرنیه و کاهش دید شود.

وی با بیان اینکه احتمال بروز عارضه خشکی چشم در تمام سنین وجود دارد، افزود: علاوه بر لوازم آرایشی، استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی و پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب می تواند سبب بروز و تشدید خشکی چشم شود.

لنزهای تماسی

فوق تخصص قرنیه گفت: استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی با تغییراتی که در سطح قرنیه ایجاد می کند، سبب ایجاد خشکی چشم می شود.

خداپرست افزود: درصورت قرار دادن مجدد لنزهای تماسی در چشم هایی که دچار خشکی شده است، علایم و عوارض ناشی از خشکی چشم شدت می یابد.

رژیم غذایی نامناسب

این فوق تخصص قرنیه همچنین نقش تغذیه را در بروز عارضه خشکی چشم موثر دانست و گفت: رژیم های بدون برنامه و کنترل نشده، سبب کاهش آب بدن و تشدید کمبود اشک و در نهایت بروز خشکی چشم می شود.

خداپرست افزود: بنابراین افراد باید از رژیم غذایی بدون مشورت پزشک پرهیز کنند و طی روز به میزان کافی آب مصرف کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها