برای بسیاری از فرزندان، فردا روز مهمی است، اولین روز پاییز یا بهتر است بگویم اولین روز سال تحصیلی. ممکن است بیدار شدن صبحگاهی، مشق‌های شب، امتحانات میان ترم و پایان ترم و سخت بودن قوانین مدرسه شوق و ذوق سال بالایی‌ها را کمی کمتر کرده باشد، اما بی‌شک هفت ساله‌ها مشتاق‌ترین گروه بچه مدرسه‌ای‌ها هستند، هفت ساله‌هایی که برای اولین بار پا به کلاس درس می‌گذارند و به استقبال دوازده سال دانش‌آموختن می‌روند.
کد خبر: ۷۱۹۹۷۰

از آنجا که دوران مدرسه اهمیت زیادی در اجتماعی‌شدن کودکان و خودپنداره آنها، حتی در بزرگسالی دارد، بعضی کودکان با ورود به مدرسه و جدا شدن از منبع دلبستگی دچار اضطراب می‌شوند. مهرنوش فهیمی، کارشناس تربیتی کودکان می‌گوید: اضطراب جدایی اگر در کودک با ورود به پایه اول دبستان شکل بگیرد، می‌تواند موجب اضطراب تحصیلی و در نتیجه عملکرد ضعیف تحصیلی شود. فهیمی معتقد است پیش از آن که به موفقیت‌های تحصیلی بیندیشیم باید بستر این موفقیت را برای کودکمان آماده کنیم. از آنجا​ که مدرسه خانه دوم کودک است، وظیفه اولیا و مربیان ایجاد محیطی امن از نظر احساسی برای کودک است تا این احساس برای او شکل بگیرد که «مدرسه خانه دوم من است». وقتی کودک وارد مدرسه می‌شود هیجانات زیادی را تجربه می‌کند؛ ترس، حیرت، کمرویی و اندوه احساساتی منفی است که در بدو ورود می‌تواند بر کودک غلبه کند؛ البته از طرف دیگر رغبت و لذت هم می‌تواند ایجاد شود.

صرف‌نظر از نقش مهم مربیان مدرسه، والدین هم در ایجاد احساس مثبت نسبت به مدرسه بخصوص در کودکان اول دبستان نقشی اساسی دارند. احساس مثبتی که می‌تواند در سال‌های تحصیلی با افراد بماند و نقشی مهم در عملکرد مناسب تحصیلی، رشد عزت نفس و بروز اجتماعی افراد حتی در بزرگسالی داشته باشد، اما چه روش‌هایی برای ایجاد این حس مثبت وجود دارد؟ فهیمی در پاسخ این پرسش راهکارهایی را برای همراهی با کودکان هفت ساله به والدین پیشنهاد می‌دهد:

ـ روز اول مدرسه با کودک خود همراه شوید

مهم‌ترین عنصر دلبستگی برای کودکان مادر است. همراهی مادر با کودک در روز اول مدرسه نقش مهمی در کاهش اضطراب جدایی دارد. از طرفی حضور پدر هم در این روز می‌تواند در کودک ایجاد احساس مورد حمایت قرار​گرفتن کند. البته جانشینان والدین هم می‌توانند تا حدی این اثر را در روان کودک داشته باشند.

ـ در خصوص مدرسه با کودک خود صحبت کنید

خاطرات خوب خود را از محیط مدرسه برای کودک تعریف کنید و معلم را نمادی از مادر نشان دهید، گفت‌وگو در مورد روزهای خوب مدرسه برای کودک رغبت او را افزایش می‌دهد.

ـ جشنی کوچک و کم هزینه برای کودک خود ترتیب دهید

با ترتیب دادن جشنی ساده برای کودک به او یادآور شوید بزرگ شده و آمادگی ورود به اجتماع را تا حدی پیدا کرده است. بهتر است این جشن ساده و کم هزینه باشد تا در کودک انتظار هدیه به هر مناسبتی ایجاد نشود.

والدین می‌توانند برای این منظور در حالی که کودک لباس مدرسه به تن دارد با هم عکس بگیرند و هدیه‌ای کوچک از بین لوازم مدرسه به کودک بدهند؛ به طور مثال دادن حتی یک مداد و مهم جلوه دادن آن می‌تواند در کودک احساس لذت از شروع مدرسه را ایجاد کند.

ـ کودک را از قوانین مدرسه نترسانید

قوانین مدرسه شبیه قوانینی است که ما در اجتماع رعایت می‌کنیم. عادی جلوه دادن این قوانین در حالی که اهمیت آنها را یادآور می‌شویم نقش مهمی در کاهش ترس کودک از مدرسه دارد. همچنین عادی جلوه دادن این قوانین موجب می‌شود رفتار لجبازی کمتر در کودکان ایجاد شده و بیشتر به این قوانین تن دهند. هر چه کودک بیشتر در آرامش، خود را با قوانین مدرسه سازگار کند، بزرگسالی مناسب‌تر برای اجتماع خواهد بود.

خوب است به کودک یادآور شویم که قوانین مدرسه مثل قوانین خانه به نفع خود اوست.

ـ کودک را از معلمان و یادگیری نترسانید

اگر کودک از معلم خود بترسد دچار اضطراب تحصیلی می‌شود. معلم را برای کودک ترسناک جلوه ندهید. برای این امر کودک را از شکایت نزد معلم نترسانید. همچنین به کودک خود در باب درس‌ها و یادگیری آنها استرس ندهید بلکه یادگیری را برای آنها خوشایند جلوه دهید.

ـ به تغذیه و خواب کودک خود رسیدگی کنید

تغذیه مناسب و خوردن صبحانه در شرایط جسمانی مطلوب کودک اثر دارد.

کودک را برای خوابیدن بموقع هدایت کنید، میزان خواب و استراحت در بهبود عملکرد تحصیلی کودکان اثر دارد و همین موضوع موجب می‌شود محیط مدرسه برای کودک لذت بخش شود.

ـ کودک را تشویق به دوستیابی کنید

دوستی و ارتباط مناسب با همکلاسی‌ها شوق زیادی در مدرسه رفتن برای کودک ایجاد می‌کند. حتی اگر کودکتان در ارتباط اجتماعی ضعیف است، به او کمک کنید دوست پیدا کند.

خودپنداره تحصیلی به ادراک یا تصور دانش‌آموز از شایستگی خود در رابطه با یادگیری اشاره می‌کند که بر پیشرفت تحصیلی اثر می‌گذارد. نقش والدین در ایجاد این خودپنداره بسیار اساسی است. برای این امر اولین قدم برای کودک کلاس اولی ایجاد احساس رغبت به مدرسه است. مدرسه بواقع می‌تواند خانه دوم کودکان باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها