راهنمای خرید رایانه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ دانشجویی

مناسب‌ترین‌ رایانه دانشجویی

تصمیم گرفته‌اید با توجه به نیازهایتان، از بین رایانه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ با سیستم‌عامل ویندوز و مک (Mac) یا کروم‌بوک‌های خوش قیمت موجود در بازار یکی را انتخاب و خریداری کنید. بهتر است به‌هیچ‌وجه اجازه ندهید تنوع زیاد انواع و قیمت رایانه‌ها در بازار موجب سردرگمی و شتابزدگی در انتخاب شما شود.
کد خبر: ۷۱۹۷۵۸
مناسب‌ترین‌ رایانه دانشجویی
تبلت، رایانه یا لپ‌تاپ؟

تا چند سال پیش این سوال کمی ساده‌لوحانه به نظر می‌آمد، اما امروزه همه تبلت‌ها قادرند از عهده همه کارهای اساسی که رایانه‌های دسکتاپ انجام می‌دهند، بخوبی برآیند. شما می‌توانید براحتی در وب جستجو کنید، ایمیل‌هایتان را مدیریت کنید، فیلم تماشا کنید، موزیک گوش کنید یا به بازی و مطالعه کتاب‌ بپردازید. حتی اگر بتوانید با صفحه کلید مجازی روی صفحه‌نمایش لمسی کنار بیایید، می‌توانید با آنها تایپ کنید. البته تبلت‌ها برای انجام کارهای خلاق با پردازش بالا، تحقیقات، ساعت‌های طولانی تایپ‌کردن و ویرایش فیلم‌ها مناسب نیست و شما راهی ندارید مگر این‌که رایانه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ ویندوزی یا مک (مکینتاش) را به‌کار ببرید. در چنین مواقعی ممکن است نیاز داشته باشید رایانه‌های دسکتاپ را با آن صفحه‌نمایش‌های بزرگ به‌کار ببرید.

رایانه ویندوزی، مک یا کروم بوک؟

این‌طور به نظر می‌رسد که نبرد بی‌امان رایانه‌های ویندوزی و مک هیچ پایانی ندارد. در طول تاریخ رایانه‌ها، همیشه رایانه ویندوزی ارزان‌تر از رایانه‌های مک بوده‌اند. دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌های مک بیشتر از سوی کاربران حرفه‌ای برای انجام کارهای توام با خلاقیت هنرمندانه و سطح بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این روزها رایانه‌های PC ویندوزی و مک‌ تقریبا به یک اندازه در کارهای خلاق استفاده می‌‌شوند و تعداد نرم‌افزارهای کاربردی حرفه‌ای که در آنها نصب و اجرا می‌شود نیز به اندازه هم است.

البته رایانه‌های مک هنوز هم رایانه‌هایی ممتاز به حساب می‌آیند که به دلیل ثبات کار با آنها، ساخت و ظاهر خوبشان، هر روز کاربران به استفاده از آنها بیشتر متمایل می‌شوند، تا جایی که حتی ویندوز 8 مایکروسافت هم تا به امروز نتوانسته است، محبوبیت رایانه‌های ویندوزی را به پایه مک‌ها برساند. با این حال رایانه‌های مک هنوز گران بوده و هر کسی بودجه خرید آنها را ندارد. این روزها بر خلاف گفته‌های قبلی معلوم شده است که سیستم‌های مک نیز آنچنان در برابر تهدیدات امنیتی و ویروس‌های رایانه‌ای ایمن نیستند و شما به نصب نرم‌افزارهای ضدویروس مناسب روی آنها نیاز دارید. از طرف دیگر چند سالی است شرکت گوگل پا به میدان رقابت رایانه‌ها گذاشته و با ارائه کروم بوک‌ها خود را در بازار رایانه‌ها مطرح کرده است. این سیستم بر اساس نگارش ارتقا یافته‌ای از مرورگر اینترنتی کروم کار می‌کند و به جای برنامه‌های کاربردی نصب شده، برنامه‌هایی بر اساس سرویس ابری و خدمات وب را ارائه می‌کند. مزیت این رایانه‌های جدید این است که سریع، ارزان و به آسانی قابل جایگزینی هستند. عیب این رایانه‌ها این است که بر پایه برنامه‌های رایانه‌ای عادی کار نکرده و بدون اتصال اینترنت پر سرعت نمی‌توانند درست کار کنند.

دسکتاپ یا لپ‌تاپ؟

این روزها مردم بیشتر لپ تاپ‌ها را به‌عنوان رایانه‌های اصلی برای انجام کارهای روزمره به‌کار می‌برند. این در حالی است که بعضی از آنها حتی برای یک بار هم این دستگاه‌های قابل حمل را از منزل بیرون نمی‌برند. دلیل این محبوبیت این است که لپ‌تاپ‌ها فضای کمتری از میز کار را اشغال می‌کنند، همچنین کم‌مصرف و قابل حمل هستند.

هنوز هم رایانه‌های دسکتاپ، مزیت‌های خاص خود را دارند. آنها قوی‌تر هستند، در کارهایی مثل اجرای بازی‌های سطح بالا و ویرایش محتوای رسانه‌ای عملکرد بهتری را ارائه می‌کنند و شما به آسانی می‌توانید دست به ارتقا و تعمیر آنها بزنید. البته مزیت‌هایی در انجام کارهای خلاق، صفحه‌کلید‌های اندازه کامل و ماوس همراه پشتیبانی بهتر از صفحه‌نمایش‌های متعدد بزرگ در مقابل صفحه‌کلید و صفحه‌نمایش کوچک‌تر لپ‌تاپ‌ها دارند. البته شما می‌توانید صفحه‌کلید، ماوس و صفحه‌نمایش‌های بزرگ را برای داشتن تجربه‌ای مشابه دسکتاپ‌ها به صورت جداگانه به لپ‌تاپ‌ها نیز اضافه کنید.

کجا و چرا از آنها می‌خواهید استفاده کنید؟

این موضوع برای همه روشن است که هر رایانه‌ای را نمی‌توان برای انجام هر کاری به‌کار برد. برای گشت و گذار در وب، تماشای ویدئو‌های آنلاین، ایجاد متون و اسناد و مدیریت عکس‌هایتان هر رایانه‌ای قادر است عملکردی خوب ارائه دهد و از عهده اینگونه کارها برآید، اما زمانی که نوبت به ویرایش عکس‌ها و ویدئو‌ها و اجرای بازی‌های رایانه‌ای سطح بالا یا انجام کارهای طراحی مهندسی و کار با نرم‌افزارهای سه‌بعدی می‌رسد، دیگر رایانه‌های ارزان‌‌قیمت نمی‌توانند بدرستی از عهده این کارها برآیند و در نتیجه شما مجبورید بسته به سنگینی کار و میزان پردازش مورد نیاز خود مبلغ بیشتری برای تهیه یک رایانه متوسط یا فوق پیشرفته بپردازید. اگر شما گاهی سفر می‌کنید، لپ‌تا‌پ‌های سنگین ارزان‌قیمت را می‌توانید تحمل کرده و برای انجام کارها همراه خود ببرید؛ اما اگر شرایط کار و تحصیل شما طوری است که دائم مسافرت می‌کنید، مجبورید بودجه بیشتری را برای خرید یک اولترابوک یا تبلت صفحه بزرگ حرفه‌ای قلم‌دار گرانقیمت صرف کنید.

چگونه با مساله بودجه کنار بیاییم؟

برای بسیاری از کاربران قیمت، موضوعی تعیین‌کننده در انتخاب رایانه‌ای است که قصد خرید آن را دارند. البته هیچ‌کس نیست که یک اولترابوک پیشرفته یا یک مک‌بوک پرو با صفحه‌نمایش رتینا را دوست نداشته باشد. البته بودجه و قیمت بالای آنهاست که نمی‌گذارد همه کاربران چنین رایانه‌های سطح بالایی بخرند. اگر شما به دنبال یک سیستم ارزان هستید، هیچ رایانه‌ای ارزان‌تر از دسکتاپ‌های تین کلاینت و سیستم‌های مینی نیمه آماده (بیربون) را که بین 360 تا 450 هزار تومان قیمت دارند، نمی‌توانید بیابید. پردازنده بیربون‌ها بیشتر از نوع سلرون یا اتم اینتل یا تراشه‌های ای.ام.دی موجود است. البته سیستم‌های مینی نیمه آماده، حافظه رم و دیسک سخت ندارند و شما مجبورید مبلغی اضافه نیز برای خرید این قطعات بپردازید.

این روزها رایانه‌های مینی نیمه‌ آماده بسیار شیک و ظریفی از تولیدات شرکت اینتل به نام ان.یو.سی که مجهز به پردازنده‌های قدرتمند Core i3 و Core i5 اینتل هستند، وارد بازار مصرف شده‌اند که قیمت آنها باتوجه به نوع پردازنده‌شان بین یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 700هزار تومان است.

پس از آنها کروم‌بوک‌ها و یکسری لپ‌تاپ‌های ارزان مجهز به پردازنده‌های سلرون و واحد‌های شتاب‌یافته گرافیکی است که بین 900 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارند. در رده بالاتر رایانه‌های یکپارچه (All-in-one) نسبتا ارزان قرار دارند که پردازنده آنها مثل لپ‌تاپ‌های ذکر شده است و صفحه‌نمایش‌های 5‌/‌18 تا 20 اینچ خوبی دارند. این محصولات با در نظر گرفتن نوع سخت‌افزار و برند کارخانه سازنده‌شان قیمتی از یک میلیون و 600 تا دو میلیون و 200هزار تومان دارند. به یاد داشته باشید صرفه‌جویی زیاد در مورد خرید رایانه‌ها ممکن است باعث شود فقط مدت کوتاهی بتوانید از آنها استفاده کنید و خیلی زود خراب شده یا این‌که به انجام کارهای سنگین‌تری که در آینده لازم باشد با آنها انجام دهید، قادر نباشند و خیلی زود مجبور شوید مجدد رایانه بهتر و قدرتمند‌تری تهیه کنید. عاقلانه این است که اگر می‌توانید مبلغ بیشتری را برای قطعات و سخت‌افزارهای مرغوب‌تر و بهتر بپردازید تا مدتی طولانی و با راحتی و کارایی بیشتر به شما خدمت کنند. (ضمیمه کلیک)

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
54454545
-
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
خیلی ضعیف
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها