تاریخ ثبت‌نام، زمان برگزاری کنکور و میزان تاثیر معدل در کنکور سال آینده تغییر می​کند

3 تغییر در کنکور 94

کنکوری‌ها باید برنامه‌های خود را به روز کنند، زیرا دست‌کم تا امروز می‌توان سه تغییر را برای کنکور 94 پیش‌بینی کرد و در نظر گرفت؛ تغییر زمان ثبت‌نام، زمان برگزاری آزمون و افزایش میزان تاثیر سوابق تحصیلی نکاتی است که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در برنامه‌ریزی کنکوری‌ها داشته باشد، چون براساس تصمیم‌هایی که مسئولان سازمان سنجش گرفته‌اند زمان برگزاری آزمون جلو افتاده و قرار است برخلاف روند چند سال گذشته، خرداد برگزار شود.
کد خبر: ۷۱۹۷۳۷

افزون بر این زمان ثبت‌نام از داوطلبان نیز تغییر کرده و دیگر در دو مرحله انجام نمی‌شود، بنابراین امسال برای اولین بار ثبت‌نام تمام داوطلبان در اواخر بهمن انجام می‌شود. مهم‌تر از همه بر این نکات باید تاکید کرد که براساس قانون باید میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری کـــــــه امسال تاثیری 25 درصدی داشت، برای سال آینده افزایش پیدا کند. این درحالی است که مراحل اجرایی کنکور سال آینده هیچ تفاوتی با کنکور 93 نخواهد داشت.

امسال مانند چند سال گذشته دیگر شانزدهم آذر یا همان روز دانشجو رنگ و بوی کنکور ندارد، زیرا براساس تصمیم مسئولان سازمان سنجش دیگر در این روز ثبت‌نام از کنکور انجام نمی‌شود. ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره به جام‌جم می‌گوید: در چند سال گذشته ثبت‌نام از دواطلبان کنکور دو بار انجام می‌شد، یک بار در آذرماه و مرحله دوم در اسفند، چون برخی دانش‌آموزان سوابق تحصیلی‌شان دی ماه آماده می‌شد ثبت‌نام این افراد در اسفند به ثبت می‌رسید. وی اظهار می‌کند: بنابراین برای این‌که وقت داوطلبان گرفته نشود ثبت‌نام از داوطلبان کنکور94 در یک مرحله انجام خواهد شد، زمان آن نیز در جلسه آینده شورای سنجش و پذیرش دانشجو مشخص خواهد شد.

به گفته خدایی، با این تصمیم، سیستم ثبت‌نام دارای یک زمان مشخص شده و داوطلبان و کارشناسان سازمان سنجش می‌توانند در این خصوص بهتر عمل کنند.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌وگو با جام‌جم در این باره می‌افزاید: به منظور فراهم کردن تسهیلات برای دواطلبان ثبت‌نام از داوطلبان کنکور 94 نوزدهم بهمن امسال آغاز شده و تا بیست و هشتم این ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

کنکور 94، خردادی شد

کنکوری‌ها دیگر روزهای تقویم را برای رسیدن به تیرماه نمی‌شمارند، چون براساس تصمیم‌های مسئولان سازمان سنجش، زمان برگزاری بزرگ‌ترین آزمون کشور تغییر کرده و سال آینده قرار است کنکور در خرداد برگزار شود. توکلی در این باره یادآور می‌شود: چون سال آینده ماه مبارک رمضان اواخر خرداد آغاز می‌شود مسئولان سازمان سنجش تصمیم گرفته‌اند آزمون کنکور قبل از ماه مبارک رمضان برگزار شود، بنابراین باید گفت کنکور 94 در صبح و بعدازظهر روز پنجشنبه بیست و یکم، جمعه بیست و دوم و صبح شنبه بیست و سوم خرداد برگزار خواهد شد.

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش، مراحل اجرایی کنکور سال آینده هیچ فرقی با کنکور امسال نخواهد داشت. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره این‌که زمان‌های در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام و برگزاری آزمون برای سال‌های آینده ثابت باقی خواهد ماند، بیان می‌کند: زمان ثبت‌نام ثابت خواهد بود، اما زمان برگزاری آزمون با توجه به ماه مبارک رمضان ممکن است تغییر کند. نکته اینجاست که آزمون نباید در ماه مبارک رمضان برگزار شود.

احتمال افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

براساس قانونی که سال 86 درباره نحوه پذیرش دانشجو تصویب شد، اما به دلیل مشکلاتی که داشت اجرایی نشد، سوابق تحصیلی داوطلبان صددرصد در پذیرفته شدن آنها در کنکور تاثیرگذار بود، براساس این قانون که به قانون حذف کنکور معروف شد، اکنون باید سه سال از زمان حذف شدن کنکور در کشور می‌گذشت، ولی به دلیل برخی مشکلات نمایندگان مجلس شهریور 92 این قانون را اصلاح و بازنگری کردند. براساس قانون بازنگری شده، سوابق تحصیلی در کنکور امسال تاثیر 25 درصدی داشت که این تاثیر باید در سال‌های آینده روند افزایشی داشته باشد. در کنکور گذشته برای اولین بار معدل آزمون کتبی سال سوم دبیرستان برخلاف سال‌های گذشته نه‌فقط تاثیر مثبت که این فاکتور تاثیر منفی نیز داشت، به این شکل معدل پایین سال سوم دبیرستان داوطلبان در نتیجه کنکورشان تاثیر منفی گذاشت و یا برعکس معدل خوب آنها تاثیر مثبتی در نتیجه کنکورشان ایجاد کرد.

این درحالی است که بر اساس قانون و به احتمال زیاد میزان تاثیر معدل داوطلبان برای کنکور سال آینده باید افزایش پیدا کند، چون با توجه به آخرین تصمیم‌های اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید تا پنج سال آینده 85 درصد پذیرش دانشگاه‌ها با توجه به سوابق تحصیلی داوطلبان انجام شود. این درحالی است که برای رسیدن به این هدف باید هر سال میزان تاثیر سوابق افزایش پیدا کرده و در نهایت به تاثیر 85 درصدی برسد. خدایی در این باره یادآور می‌شود: هر سه ماه یک بار جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار و تصمیم‌های گرفته شده در این جلسه به اطلاع داوطلبان کنکور خواهد رسید. در جلسات این شورا هنوز تصمیم قطعی درباره میزان افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 94 گرفته نشده، بنابراین میزان افزایش شرط معدل باید در کمیته و کمیسیون‌های مربوط بررسی، تصویب و ابلاغ شود، اما به محض این‌که اعضای این شورا در این خصوص تصمیم قطعی گرفتند در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وزیر بهداشت، وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم نیز در جلسات شورای سنجش و پذیرش حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها