ذخایر آب در وضعیت ناپایدار

منابع سدها همچنان در حال کاهش است

آب مشترکان پرمصرف قطع می شود

سد های لتیان و لار در وضعیت هشدار

معاون اول رییس‌ جمهوری گفت: وضع سدهای لتیان و لار نگران‌کننده است و آب موجود در این سدها برای تامین چند روز آب تهران کفاف می‌دهد.
کد خبر: ۷۱۹۱۰۸
سد های لتیان و لار در وضعیت هشدار

به ‌گزارش واحد مرکزی خبر، اسحاق جهانگیری امروز در بازدید اعضای شورای‌عالی آب از سامانه آب‌رسانی شرق تهران، با بیان اینکه در این مرحله نیازمند همکاری جدی مردم هستیم، اظهار داشت: تامین آب تهران به یکی از دغدغه‌های اساسی کشور تبدیل شده است و به‌دنبال راهکاری هستیم که این مشکل در درازمدت برطرف شود.

وی افزود: متاسفانه عده‌ای از مردم مصرف بی‌رویه و بی‌مهابا دارند که جفایی در حق دیگر مشترکان است و درخواست جدی از مردم داریم تا با صرفه‌جویی بتوانیم از پاییز عبور کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه میزان صرفه‌جویی کنونی در حدی نیست که آب موردنیاز پاییز تامین شود، ادامه داد: درصورت ادامه روند کنونی، راهکارهایی همچون قطع آب مشترکان پرمصرف یا قطع مقطعی آب در برخی مناطق در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: انتظار ما از وزارت نیرو این است که با سرعت بیشتر طرح‌های در دست اجرا را به پایان برساند و یکی از این طرح‌ها انتقال آب از سد ماملو است که با تزریق اعتبار در هفته گذشته، امیدواریم هرچه زودتر این طرح به بهره‌برداری برسد.

معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: طرح‌های بلندمدت برای اتصال سامانه غرب تهران به مناطق شرقی در پایدار بودن تامین آب تهران تاثیرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تهران بیش از این ظرفیت افزایش جمعیت را ندارد، خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای‌عالی شهرسازی باید به این موضوع ورود کنند و بار جمعیتی جدیدی وارد تهران نشود چراکه این کلان‌شهر از نظر محیط زیستی و از نظر تامین منابع، تحمل جمعیت بیشتر را ندارد.

معاون اول رئیس جمهور به منظور بررسی وضعیت ذخایر آبی سامانه شرق تهران، از سدهای لتیان، لار و ماملو بازدید کرد.

پس از ارایه گزارش مسئولان وزارت نیرو در جلسه هفته گذشته شورای عالی آب مبنی بر وضع بحرانی منابع آب در شرق تهران، اسحاق جهانگیری امروز به همراه وزیر نیرو، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار تهران از سدهای لتیان، لار و ماملو بازدید کرد و از مسائل و مشکلات تامین آب در پایتخت مطلع شد.

معاون اول رییس جمهور در جریان این بازدیدها، با توضیحات وزیر نیرو و مدیران عامل شرکتهای آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب تهران، از حجم مخزن سدها و نگرانی‌های موجود در خصوص کاهش میزان آب ذخیره شده در این سدها مطلع شد و از نزدیک در جریان افت منابع آبی در سدهای شرق پایتخت قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهور همچنین در حاشیه بازدید از سد لار در گفتگو با خبرنگاران ، کمبود آب در تهران را واقعیتی انکارناپذیر دانست و با تاکید بر لزوم آگاهی مردم از این بحران گفت: یکی از دلایل حضور و بازدید از این سدها این است که به مردم نشان داده شود سطح آب ذخیره شده در این سدها در گذشته چقدر بود و امروز چه وضعی دارد.

معاون اول رییس جمهور افزود: امروز تونل‌های انتقال آب از سد لار در حدود 7 تا 8 متر بالاتر از سطح آب قرار گرفته است و برای انتقال آب باید از پمپاژ استفاده شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه کشور در منطقه خشک قرار گرفته، اظهار داشت: امروز در برخی از شهرهای مهم کشور برای تامین آب شرب مشکل داریم و در 6400 روستا نیز آب مورد نیاز با تانکر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

جهانگیری با اشاره به مشکل و محدودیت‌های موجود در آب پایتخت خاطرنشان کرد: برغم مدیریت دست اندرکاران وزارت نیرو سطح آب در سدهای لار و لتیان کاهش یافته و وضع منابع آب به نقطه نگران‌کننده‌ای رسیده است.

معاون اول رییس جمهور از مردم خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و تنها برای مصارف ضروری از آب استفاده شود تا با پشت سر گذاشتن فصل تابستان و فرا رسیدن بارش‌های پاییزی کمبود آب پایتخت جبران شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
۰
۰
1- براساس اطلاعات بخش آب سازمان مل
- جمعیت جهان سالانه حدود ۶٤ میلیارد مترمكعب افزایش مصرف دارد.
- قسمت اعظم تقاضا برای منابع آب مربوط به غذای حیوانات است آبِ مورد نیاز بخش دامداری(تولید گوشت) ۸ تا ١٠ بار بیشتر از تولید غلات است.
- آب مصرفی تا سال ٢٠٢۵ برای كشورهای در حال توسعه تا ۵٠% و كشورهای توسعه یافته تا ١۸% افزایش یابد.
- بیش از ٤/١ میلیارد نفر در حوزه و اطراف رودخانه ها به گونه ای زندگی می كنند كه میزان مصرف آنها بیش از تغذیه شدن رودخانه ها از آب است و قطعاً این باعث خشك شدن رودخانه ها و كاهش میزان آبهای زیرزمینی می گردد.
- آبهای زیرزمینی ۶٠% شهرهای با بیش از ١٠٠٠٠٠ نفر جمعیت بسیار سریع تر از اینكه بتوانند مجدد پر آب گردند در حال مصرف شدن هستند.
2- سازمان ملل متحد برای مدیریت چنین بحرانی فزاینده ای نسبت به ایجاد بخش آب در این سازمان اقدام كرد. بسیاری از كارشناسان سیاسی نیز حداقل طی ده گذشته جنگهای آینده را جنگ آب اعلام می كنند. لذا دولت و رسانه ها با درك ابعاد پیچیده بحران جهانی آب نباید مدیریت ملی این بحران را به الگوی مصرف عمومی آب منحصر نمایند.
3- آقای جهانگیری با تكیه بر تجربیات مدیریتی كه داشتید با توجه به موارد ذیل دولتی را می شناسید كه بحران آب كشور را جدی تلقی كرده باشد؟
- بخش كشاورزی كشور اعم زراعت ، باغی و دام و طیور بالغ بر 70% از آب كشور را در اختیار دارند. اتلاف اب در این بخش حدود 30% برآورد می شود و اتلاف ناشی از انتخاب غلط محصول را نیز حدود 20 الی 25% اعلام می كنند یعنی حدود 45% الی 55% از آب بخش كشاورزی عملا اتلاف منابع آبی محسوب می گردد.
- صنایع بزرگ بالغ بر 20% آب كشور را مصرف می كنند كه با اصلاح سیستم می تواند به حدود 10% الی 12% كاهش یابد.
- نیروگاههای تولید برق كشورمان بالغ بر 40% بیشتر از نیروگاههای مشابه غربی مصرف آب دارند كه با تدبیر درون خانه ای وزارت نیرو می تواند به 25% الی 25% كاهش داشته باشد.
- آب مصرفی شهری(بهداشتی و شرب) هرگز با تأكید بر سهم مصرفی خانوار و بخش عمومی(دولتی ، شهرداریها ، مراكز عمومی و غیره) تعریف نشده است لذا صرفه جویی با تأكید بر تغییر الگوی مصرف هرگز طی سالهای گذشته كاربردی و كارآمد نبوده است.
4- دولت طی تمامی سالهای گذشته تمام فشار روانی موضوع بحران آب را متوجه آب بهداشتی و شرب خانوار كرده است در حالی كه براساس آمار دولتی تمامی سالهای گذشته سهم مصرف خانوار(75 میلیون جمعیت امروز) حدود 7% الی 9% آب مصرفی كشور می باشد بدون اینكه به اهمیت و تغییرات ضروری كه باید در بخش سهم مصرفی 93% آب توجه جدی و مستمری صرف شود. بخش 93% كه مستقیما توسط دولت یا بخشهای مرتبط با سیاستگذاری و برنامه ریزی دولت بشكلی ناكارآمد و مسرفانه مصرف می گردند.
5- ضروری است دولت مقابله با بحران آب را از اصلاح سیستم نیروگاهی و سیستم انتقال آب آغاز كند تا با صرفه جویی حداقل 30% حاصل گردد صرفه جویی كه می تواند تأمین كننده جمعیت 5 برابری كشور باشد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها