با صالح مسلم، یکی از مخالفان سوری درباره حمایت‌های پنهانی آنکارا از داعش

​ترکیه، مقصد بعدی داعش

سیر تحولات جاری در عراق و سوریه چنان پرشتاب شده که برای تحلیل شرایط موجود باید از اتفاقاتی که روزانه در منطقه می‌افتد آگاه بود و در تجزیه و تحلیل موقعیت کنونی، آنها را دخیل کرد. با وجود این، آگاهی از نوع نگاه و راهبردهای کلان بازیگران داخلی و خارجی درگیر در این مناقشات به فهم کلان موضوع و ترسیم چشم‌اندازهای گسترده‌تر از آن کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۷۱۹۰۶۹
​ترکیه، مقصد بعدی داعش

این روزها در حالی آمریکا دست به تشکیل ائتلاف علیه داعش زده است که خود این کشور و بسیاری از اعضای این ائتلاف از حامیان و ایجادکنندگان داعش بودند. ترکیه، کشوری که متهم به همراهی با داعش در سوریه بوده، اکنون یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که امید می‌رود حمایت‌های خود از تروریست‌های مستقر در سوریه را کاهش دهد.

گفت‌وگوی ال‌مانیتور با رهبر حزب اتحاد دمکراتیک (سوریه) می‌تواند روایتگر بخشی از این حمایت‌های پیشین و مواضع کنونی آنکارا باشد. بخصوص این‌که هم پایگاه ال‌مانیتور و هم حزب اتحاد دمکراتیک سوریه، هر دو از مخالفان حکومت قانونی بشار اسد هستند، اما همین مخالفان نیز امروز از داعش احساس خطر می‌کنند. صالح مسلم که از جمله مخالفان بشار اسد در سوریه محسوب می‌شود، در این گفت‌وگو پرده از حمایت‌های پنهانی مخالفان دولت قانونی سوریه از تروریست‌های داعش برداشته و نسبت به پیامدهای چنین حمایت‌هایی هشدار داده است.

آیا ترکیه در گذشته از داعش حمایت می‌کرد؟

منظور شما از گذشته چیست؟ خود داعش می‌گوید که مورد حمایت ترکیه است. رسانه‌های آنها از چگونگی دریافت کمک از ترکیه و نحوه ملحق شدن شبه‌نظامیان‌شان به آنها از طریق ترکیه، جزئیاتی را ارائه می‌دهند.

شما در آخرین مصاحبه‌هایتان مدعی شده‌اید که هرچند ممکن است خود دولت ترکیه به داعش کمک نکند، اما «حکومت پنهانی» که در نظام ترکیه وجود دارد از داعش پشتیبانی می‌کند. آیا تفاوتی وجود دارد؟

بله همین‌طور است. دولت ترکیه کمک به داعش را تکذیب می‌کند و برای آنچه در این ارتباط رخ می‌دهد از عبارت «بدون اطلاع ما» استفاده می‌کند. با این حال، داعش کاملا برخلاف این گفته‌ها، برای مثال، اشاره دارد به عبور شبه‌نظامیان از طریق شهر مرزی کارکامیس در ترکیه و پیوستن‌شان به داعش. من فکر نمی‌کنم این نمونه‌ها دروغ باشند. چرا باید داعش در این مورد دروغ بگوید.

فرض کنیم ترکیه چشمان خود را بر فعالیت‌های داعش می‌بندد. در این ‌صورت، چرا داعش کنسولگری ترکیه را اشغال کرد و کارکنان آن‌ را به گروگان گرفت؟ تناقضی در اینجا نمی‌بینید؟

من نمی‌دانم چرا این کار را کردند. شاید برای اطمینان از امنیت گروگان‌ها باشد. شاید بدون اطلاع آنها این گروگانگیری انجام شده باشد.

بدون اطلاع چه کسانی؟

برخی از گروه‌های داخل داعش بدون اطلاع دیگر گروه‌ها مبادرت به این کار کرده‌اند. برای امنیت گروگان‌ها یا برای باج‌خواهی از ترکیه برای باقی ماندن بر رویکرد معتدلش در قبال داعش. این می‌تواند یک سناریوی توافقی باشد. به هر حال این احتمال‌ها وجود دارد.

خارج از بحث تئوری توطئه، دوباره سوال می‌کنم؛ آیا جمهوری ترکیه در گذشته یا اکنون، پشتیبانی نظامی و لجستیکی از داعش داشته است؟

تابستان گذشته در شهر راس‌العین سوریه (نقطه مقابل شهر سیلانپینار ترکیه) ما به وضوح این پشتیبانی را دیدیم. ترکیه آشکارا از داعش حمایت می‌کرد. شواهد بسیارند. در آن زمان، ترکمن‌ها، جبهه النصره، ارتش آزاد سوریه و احرارالشام در مقابل ما و در طرف داعش قرار داشتند. اما در انتها، داعش همه آنها را با قدرت از منطقه خارج کرد. موارد متعددی وجود دارد که در آنها شبه‌نظامیان از طریق ترکیه به داعش پیوسته‌اند. در انتهای ماه می، نیروهای ما به روستای الرویه که تحت کنترل داعش بود، حمله کردند. ما مدارک ترکیه‌ای در اجساد شبه‌نظامیان داعش پیدا کردیم.

چه نوع مدارکی؟

مدارک گوناگونی که حضور آنها را در ترکیه اثبات می‌کرد. چرا آنها به مناطق کردی ما حمله می‌کنند؟ اگر هدف آنها آزادی سوریه از دست رژیم اسد است، مناطق ما آزاد شده است. پس این‌که آنها همچنان به ما حمله می‌کنند آیا به‌خاطر دستور ترکیه نیست؟ چرا ما هدف آنها قرار گرفته‌ایم، در صورتی که اهداف دیگری و خود رژیم همچنان وجود دارد.

اما ترکیه می‌گوید؛ «این اتفاقات بدون اطلاع ما رخ می‌دهند و ما نه از داعش و نه هیچ گروه مسلح دیگری حمایت نمی‌کنیم.» شما این‌ را باور دارید؟

به هیچ وجه.

چرا؟

فرض کنیم دولت رسمی به داعش کمک نمی‌کند، اما «حکومت پنهانی» و دیگر عناصر در ترکیه این کار را می‌کنند. در این صورت، چرا مقامات ترکیه‌ای مدارک، شواهد و مستنداتی که ما در اختیار آنها گذاشته‌ایم، را مورد تحقیق قرار نمی‌دهند؟ چرا آنها با ما در مقابل داعش هم‌پیمان نمی‌شوند؟ سازمان‌هایی در ترکیه وجود دارند که به نام کمک‌های بشردوستانه‌، درواقع به داعش کمک می‌کنند. دولت ترکیه به ما می‌گوید میلیون‌ها گردشگر به ترکیه می‌آیند و نمی‌تواند تک‌تک آنها را بازرسی کند. اما ما به آنها اعلام کرده‌ایم: «ما مدارکی داریم که نشان می‌دهد این‌گونه سازمان‌ها، شبه ‌نظامیان را در فرودگاه ملاقات می‌کنند و آنها را به مرز برده و به سوریه اعزام می‌کنند.» ما همه اینها را گفته‌ایم اما ترکیه اقدامی انجام نداده است.

به طور خلاصه، شما می‌گویید اگرچه ممکن است ترکیه واقعا به داعش کمک نکند، اما چشم‌هایش را بر فعالیت‌های داعش و حامیان آنها در ترکیه بسته است؟

بله، این چیزی است که ما می‌گوییم.

پیشروی‌های داعش در موصل چگونه مناطق کردنشین سوریه را تحت تاثیر قرار داده است؟

حدود ده رویارویی بین نیروهای پیشمرگه و داعش در مرز رخ داده است. واحدهای YPG به کمک نیروی پیشمرگه رفتند. اگرچه رهبر حزب دمکراتیک کردستان (رئیس‌جمهور اقلیم کردستان)، مسعود بارزانی، گفته است که آنها درخواستی برای کمک نداشته‌اند، اما در محل درگیری‌ها همکاری وجود دارد. ما معتقدیم حملات داعش در مناطق کرکوک و روستاهای شنگال، نیازمند هماهنگی بین کردها است. ما برای این همکاری آماده هستیم.

اما...

ما منتظریم. زد و خورد سنگینی در اطراف کرکوک وجود دارد. تاکنون، فقط در تل کوثر اقدام مشترک کردها وجود داشته است. علاوه بر آن، نیروهای YPG به خارج از روجاوا حرکت نکرده‌اند. قشون سنگینی از نیروهای داعش داخل سوریه مستقر هستند. آنها تجهیزاتی را که از موصل برداشته‌اند به سمت پایگاه شدادیه در حساکیه منتقل کرده‌اند. هر زمان که بخواهند می‌توانند به ما حمله کنند، اما ما آماده‌ایم.

در سوریه YPG نیرویی است که به صورت موثری با داعش در حال مبارزه است. آیا کشورهای غربی بعد از سقوط موصل به این نکته توجه کرده‌اند؟ از آن موقع تاکنون آیا کشور غربی‌ای با شما تماس گرفته است؟

نه، هیچ‌کدام. آنها هنوز در شوک هستند. کسی با ما تماس نگرفته و هیچ چیز قابل توجهی رخ نداده است.

آیا دولت ترکیه تماسی با شما داشته است؟ ترکیه در معرض تهدید مستقیم داعش قرار دارد.

نه، تماس اینچنینی با ترکیه نداشته‌ایم.

گاه به‌ گاه می‌شنویم که ماموران سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) با شما ملاقات دارند و در حال حاضر یکی از نمایندگان شما در ترکیه است.

هم‌اکنون هیچ تماسی با MIT نداریم. اگر هم موارد مخفی‌ای بوده، بدون اطلاع ما رخ داده و من از آن بی‌خبرم.

در این شرایط، اعلام جنگ علیه دولت بشار اسد نوعی خودکشی برای حزب شماست. این، آن چیزی است که ترکیه از شما می‌خواهد که انجام دهید. مسئولان ترکیه‌ای که با آنها صحبت می‌کردیم مدعی بودند که برخلاف تعهدات شما برای انجام این کار، برعکس، روابط‌تان را با رژیم بشار اسد تقویت کرده‌اید.

کذب محض است. ما در استانبول با نیروهای ائتلاف (پایگاه استانبول ائتلاف ملی سوریه) دیدار داشتیم. در آخرین جلسات، نماینده ما با احمد جربا، رهبر ائتلاف، ملاقاتی در پاریس داشت، اما حتی در آن جلسه نیز آنها وجود و حضور کردها را رد کردند. آنها نمی‌خواهند کردها و مدیریتی که در روجاوا برقرار کرده‌ایم، به رسمیت بشناسند. خواسته اصلی ما به رسمیت شناختن حقوق کردها در قانون اساسی جدیدی است که پیشنویس آن آماده شده است. اما آنها حتی نمی‌خواهند درباره آن صحبت کنند.

اما هم‌اکنون یکی از نمایندگان شما در استانبول در حال گفت‌وگو با ائتلاف است.

من چندان نسبت به این گفت‌وگوها خوشبین نیستم.

اگر ائتلاف خواسته‌های شما را بپذیرد به جنگ علیه اسد خواهید پیوست؟

ما هر زمان که لازم باشد با اسد جنگیده‌ایم. ما او را از منطقه خود بیرون رانده‌ایم. شما از ما می‌خواهید به دمشق برویم و با وی بجنگیم. آنها از ما چه می‌خواهند؟ ما نمی‌توانیم نیروهای جوان خود را برای جنگ به آنجا بفرستیم. ما فقط از خودمان دفاع می‌کنیم، همین.

اما عناصری از دولت اسد در کمیشیل هستند. من به آنجا رفته و آنها را دیده‌ام.

فقط در فرودگاه هستند، ما نمی‌خواهیم با قبایل عربی که آنجا هستند وارد جنگ شویم. ما در میان خودمان عرب‌هایی در بخش‌های تحت تسلط‌مان داریم. با آنها تنها به این دلیل که عرب هستند بجنگیم؟ ما جنگ عرب ـ کرد را قبول نداریم.

نیروهای اسد تنها در فرودگاه مستقر نیست. آنها اداره اطلاعات و پست را دراختیار دارند و برخی از شهرداری‌ها نیز با رژیم در ارتباط هستند. رژیم، حضور موثری در آن منطقه دارد.

بله، در آنجا حدود 25000 نفر از حامیان دولت وجود دارند و عاملان حکومت اسد آنجا زندگی می‌کنند. اگر ما با هر کدام از آنها برخورد کنیم باید با کل قبیله وارد جنگ شویم که این یک جنگ عرب ـ کرد خواهد شد.

اگر آمریکا و ترکیه روجاوا را منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند، همان‌طور که در شمال عراق در سال 1991 چنین کردند، آیا شما آرامش بیشتری خواهید داشت؟

البته که خواهیم داشت. مگر هدف ما چیست؟ دفاع از مردم‌مان. اگر کسی برای این‌ کار به ما کمک کند، حتما استقبال خواهیم کرد، اما کسی چنین پیشنهادی نداده است.

شرایط اقتصادی در روجاوا چگونه است؟

بد. مردم برای پیدا کردن غذا و سوخت دوران سختی را می‌گذرانند. تمام مرزهای عبور و مرور بسته شده‌اند. یک‌بار، ترکیه اجازه انتقال کمک‌های غذایی و تردد مردم به کوبانی از طریق سورک را داده بود، اما آن دروازه 20 روز پیش بسته شد و کسی نمی‌تواند از آنجا عبور کند. بیماران زیادی داریم و چندی قبل در کوبانی با شبه‌نظامیان داعش مشغول جنگ شدیم.

آیا جنگ عراق می‌تواند به داخل ترکیه نیز نفوذ کند؟

حتما. ترکیه گام بعدی خواهد بود. شما نمی‌دانید چه نقشه‌ای در سر داعش است. اگر آنها مسلمان‌ها را در سوریه قبول ندارند و قتل عام می‌کنند، تصور کنید چه بر سر مردم ترکیه خواهند آورد.

منبع: پایگاه خبری ـ تحلیلی ال‌مانیتور ‌/‌ مترجم: امین پاکزاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها