تیم 7 نفره ایران چشم به 7 مدال بازی‌های آسیایی دارد

وزنه‌برداری به‌دنبال شکستن طلسم 40 ساله

جام جم ورزشی: هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی برای تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان با روی تخته رفتن مجید عسکری در دسته 56 کیلوگرم شروع می‌شود.
کد خبر: ۷۱۸۷۲۱
وزنه‌برداری به‌دنبال شکستن طلسم 40 ساله

این بار ترکیب تیم ملی ناقص است. البته نه به اندازه بازی‌های آسیایی 2006 دوحه که تیم ملی وزنه‌برداری فقط حسین رضازاده بود و بس.

یک بدشانسی باعث شد محمدرضا براری از همراهی تیم ملی محروم شود. وزنه بی رحمی که باعث پارگی عضله ران‌ براری شد، تمام زحمات هشت ماهه این وزنه‌بردار را یک هفته قبل از پرواز تیم، نقش برآب کرد. براری آسیب دید تا تیم ملی وزنه‌برداری با هفت نماینده به اینچئون برود. او یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال برای کاروان وزنه‌برداری بود اما حالا درغیاب او انگیزه هفت وزنه‌بردار دیگر برای آن‌که نگذارند جای خالی او احساس شود، بیشتر شده است. نواب نصیرشلال، دیگر وزنه‌بردار دسته 105 کیلوگرم کشورمان که قرار بود با محمدرضا براری به روی تخته برود، در این باره می‌گوید: اتفاقی که برای براری افتاد واقعا ناراحت کننده بود. او یکی از آماده ترین‌های اردو بود و در این هشت ماه تلاش زیادی کرد تا شانس خود را برای کسب مدال بازی‌های آسیایی بالا ببرد. تلاش براری به من هم انگیزه داده بود تا در حضور یکی از جدی ترین رقبایم خوب تمرین کنم. حالا در غیاب او وظیفه من سنگین تر شده است، با این حال من و سایر وزنه‌برداران تلاش می‌کنیم با مهار بهترین وزنه‌ها و کسب خوشرنگ ترین مدال‌ها غیبت براری را جبران کنیم.

اما قبل از آن‌که نوبت قدرتنمایی نواب نصیرشلال برسد، تکلیف چهار وزنه‌بردار کشورمان در اوزان 56، 69 و 85 کیلوگرم مشخص شده است. اولین نماینده مجید عسکری است؛ کسی که مدالش می‌تواند یکی از ارزشمند‌ترین مدال‌های کاروان ایران در بازی‌های آسیایی باشد.

آنها که به وزنه‌برداری کمی نزدیک‌تر هستند می‌دانند کسب مدال در سبک وزن باوجود قهرمانان پرآوازه چین، کره‌شمالی و ویتنام چقدر دشوار است. سال گذشته کره‌شمالی، چین و ویتنام به ترتیب عناوین اول تا سوم رقابت‌های جهانی را به دست آوردند. در المپیک 2012 هم سکوهای اول و دوم را وزنه‌برداران کره‌شمالی و چین اشغال کردند و یک سال قبل از آن در رقابت‌های جهانی 2011 هم دو وزنه‌بردار چین به ترتیب اول و دوم شدند. اما عسکری، حداقل در تمرینات نشان داده با رکوردهایش می‌تواند رقیبی سرسخت برای این مدعیان آسیای شرقی باشد. او در آخرین رکوردگیری رسمی تیم ملی ضمن عبور از رکوردهای ایران، به حدنصاب مجموع 282 کیلوگرم رسید تا فقط هفت کیلوگرم با نفر اول سال 2013 دنیا فاصله داشته باشد.

نکته قابل توجه این‌که از ارزشمندترین مدال وزنه‌برداری ایران در دسته سبک وزن بازی‌های آسیایی، یعنی مدال طلای محمد نصیری در بازی‌های آسیایی 1970 بانکوک 44 سال می‌گذرد. بعد از آن سید مهدی پانزوان تنها سبک وزن ایران بود که در بازی‌های آسیایی 1998 بانکوک توانست روی سکوی سوم بایستد و حالا همه نگاه‌ها به مجید عسکری است. حسین رضازاده، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری که امید زیادی به درخشش این وزنه‌بردار سبک وزن دارد به جام‌جم می‌گوید: همیشه می‌گویند سرمایه‌گذاری‌ها در وزنه‌برداری ایران روی وزنه‌برداران سنگین وزن است اما فدراسیون برنامه گسترده‌ای را در دست اجرا دارد که علاوه بر اوزان سنگین، در اوزان سبک هم به جمع مدعیان اضافه شود. مجید عسکری یکی از ثمرات همین برنامه‌ریزی است. او بعد از نزدیک به 40 سال رکورد دوضرب دسته 56 کیلوگرم را که در اختیار محمد نصیری بود ارتقا بخشید و مطمئنا با تکرار همین وزنه در بازی‌های آسیایی می‌تواند یکی از شانس‌های ما برای کسب مدال باشد.

دیگر وزنه‌بردار سبک وزن تیم ملی جابر بهروزی است. جابر طی یک سال اخیر با نگه داشتن رکورد مجموع خود روی مرز 330 کیلوگرم همواره یکی از آماده‌ترین ملی‌پوشان بوده است. چهار سال پیش در بازی‌های آسیایی گوانگجو مرتضی رضائیان با رکورد 324 کیلوگرم درحالی به مدال نقره رسید که نماینده کره‌شمالی فقط با چند گرم وزن بدن کمتر توانست به مدال طلا دست پیدا کند. حالا جابر بهروزی با رکوردهایی بیشتر از نفر اول گوانگجو باید به رقابت با وزنه‌برداران سرشناس چین و کره‌شمالی برود. کسب مدال طلا در این وزن هم با توجه به این‌که چینی‌ها عناوین قهرمانی جهان و المپیک را در اختیار دارند واقعا سخت است اما هر مدالی در این وزن می‌تواند به خوشرنگی طلا باشد.

رسول تقیان، نواب نصیرشلال و بهادر مولایی دیگر وزنه‌بردارانی هستند که از آنها انتظار کسب مدال می‌رود. رسول در دسته 85 کیلوگرم همچون بهادر در فوق سنگین قبل از آن‌که چشم به حریفان آسیایی داشته باشند باید با کیانوش رستمی و بهداد سلیمی رقابت کنند. نواب نصیرشلال هم در وزن 105 کیلوگرم رقیبانی از قزاقستان و ازبکستان دارد که این دومی قهرمان جهان است و شانس مسلم کسب مدال طلا. البته اگر نورودینوف در اینچئون حضور نداشته باشد بدون شک نواب، دارنده مدال نقره المپیک به شانس اول کسب مدال طلا تبدیل خواهد شد که امیدواریم این‌گونه باشد.

شانس‌های طلا

بدون شک وقتی صحبت از شانس‌های کسب مدال طلا به میان می‌آید اول از همه باید به کیانوش رستمی و بهداد سلیمی اشاره کرد. دو مرد طلایی وزنه‌برداری دنیا در رقابت‌های جهانی 2011 که در المپیک لندن هم به ترتیب مدال‌های برنز و طلای اوزان 85 ؛ 105 + کیلوگرم را به دست آوردند.

بعد از دو سال دوری از میادین رسمی خیلی‌ها چشم به هنرنمایی این دو وزنه‌بردار و البته نواب نصیرشلال دوخته‌اند تا ببینند نسبت به المپیک 2012 چقدر تفاوت کرده‌اند. کیانوش رستمی که همراه بهداد سلیمی در دوره قبلی بازی‌های آسیایی هم حاضر بود، حالا به نسبت چهار سال پیش تفاوت‌های بسیاری کرده است. او در گوانگجو با رکورد مجموع 365 کیلوگرم ششم شد اما الان در شرایطی به اینچئون اعزام شده است که در مجموع چیزی در حدود 20 کیلوگرم بیشتر از دوره قبل را در تمرینات زده است. کیانوش با تکرار همین رکوردها بدون شک شانس اول کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی و حتی رقابت‌های جهانی است. بهداد سلیمی هم در تمرینات و رقابت‌های لیگ به حدنصاب مجموع 464 کیلوگرم رسیده که بالاتر از رکوردهای قهرمان روسیه سال گذشته جهان است. بهداد آنقدر آماده است که با هدف شکستن رکوردهای دنیا به اینچئون رفته است. اما به پشتوانه همین دو فوق ستاره، حسین رضازاده از رکوردشکنی وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب وزنه‌برداری هیچ‌گاه موفق نشده در بازی‌های آسیایی بیش از یک مدال طلا به دست بیاورد. اما ین بار می‌خواهیم طلسم را بشکنیم. ما هشت ماه اردوی شبانه روزی داشتیم امیدواریم برای نخستین بار طی 40 سال گذشته با دو مدال طلا یا بیشتر به تهران برگردیم. این تیم حتی پتانسیل کسب سه مدال طلا را هم دارد اما باید پذیرفت که با وجود وزنه‌برداران آماده چین، کره‌شمالی، ازبکستان، قزاقستان و کره جنوبی کار واقعا سخت است. توکل ما نیز به خداست و امیدواریم هر هفت وزنه‌بردار بتوانند مدال بگیرند. با این حال ما خودمان بر روی چهار، پنج مدال حساب باز کرده‌ایم اما همان‌طور که گفتم اگر بتوانند دو مدال طلا بگیرند طلسم شکسته خواهد شد.

بهترین عملکرد وزنه‌برداری ایران در سال‌های بعد از انقلاب به بازی‌های آسیایی 2002 بوسان برمی‌گردد که از تیم هشت نفره اعزامی، هفت نفر روی سکو رفتند و یک مدال طلا، سه مدال نقره و سه مدال برنز به دست آوردند. در آن تیم که هدایتش بر عهده اسلاو، سرمربی بلغارستانی بود حسین رضازاده، رئیس کنونی فدراسیون وزنه‌برداری تنها فرد طلایی بود ضمن این‌که بهمن زارع، سرمربی فعلی تیم هم یکی از اعضای کادر فنی به شمار می‌رفت. حال باید دید این تیم ملی در شرایطی که حسین رضازاده و بهمن زارع را در کنار تخته می‌بیند، آیا می‌تواند با مدال‌های خوشرنگ خود در اینچئون تاریخ ساز شود؟

سلیمی و تیم رویایی

از سال 1951 تا 2010 میلادی، تیم ملی وزنه‌برداری ایران در مجموع 13 بار در بازی‌های آسیایی شرکت کرده و موفق شده 30 مدال طلا، 28 مدال نقره و 18 مدال برنز از این آوردگاه بزرگ آسیایی به ارمغان بیاورد.

در این سال‌ها 73 ورزشکار در قالب تیم ملی وزنه‌برداری، کاروان ورزشی کشورمان را در بازی‌های آسیایی همراهی کرده‌اند که از این تعداد 45 نفر موفق به کسب مدال شدند. به عبارتی 76 مدال وزنه‌برداری ایران در بازی‌های آسیایی توسط 45 وزنه‌بردار به دست آمده است. پرافتخارترین وزنه‌بردار ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی محمد نصیری است که سه مدال طلای این بازی‌ها را در اوزان 52 و 56 کیلوگرم به‌دست آورد. حسین رضازاده هم تنها وزنه‌بردار کشورمان است که در یک وزن موفق به کسب سه مدال شد و توانست دو طلا و یک برنز دسته فوق سنگین را به گردن بیاویزد.

نصیری و رضازاده با این افتخارات بی‌نظیر بدون شک در تیم رویایی وزنه‌برداری ایران در بازی‌های آسیایی حضور دارند، اما شش وزنه‌بردار دیگر این تیم رویایی چه کسانی هستند؟

طی سال‌های 1951 تا 2010 میلادی فقط هشت وزنه‌بردار ایرانی موفق شدند بیش از یک مدال طلا در بازی‌های آسیایی به دست بیاورند. پس تا قبل از بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون، این هشت وزنه‌بردار ترکیب تیم رویایی وزنه‌برداری ایران در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی را تشکیل می‌دهند:

محمد نصیری (3 مدال طلا)، حسین رضازاده (2 طلا و یک برنز)، فیروز پژهان (2 طلا)، محمدحسن رهنوردی (2 طلا)، محمود نامجو (یک مدال طلا و یک نقره)، میرجلال غفارزاده (یک طلا و یک نقره)، نصرالله دهنوی (یک مدال طلا و یک نقره) و هوشنگ کارگرنژاد (یک طلا و یک برنز.)

البته این فهرست باید خود را آماده ورود یک اسم جدید کند؛ اسمی که دنیا او را به عنوان قویترین مرد جهان می‌شناسد. بهداد سلیمی را می‌گوییم. او که چهار سال پیش در بازی‌های آسیایی گوانگجو تنها مرد طلایی وزنه‌برداری ایران لقب گرفت، حالا به دنبال کسب دومین مدال طلای خود در این بازی‌هاست؛ افتخاری که تا قبل از این فقط نصیب چهار وزنه‌بردار شده است.

برنامه رقابت وزنه‌برداران ایران در اینچئون

رقابت‌های وزنه‌برداری هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی از ظهر امروز با رقابت‌های گروه B دسته 56 کیلوگرم آغاز می‌شود اما انتظارها برای قدرت‌نمایی اولین نماینده وزنه‌برداری ایران در اینچئون ساعت 14 و 30 دقیقه امروز با روی تخته رفتن مجید عسکری به پایان خواهد رسید. طبق برنامه روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه نیز دیگر نمایندگان کشورمان روی تخته می‌روند تا در نهایت پرونده رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی ساعت 16 و 30 دقیقه روز جمعه چهارم مهر با آخرین وزنه‌هایی که احتمالا بهداد سلیمی پشت آن قرار خواهد گرفت بسته شود. آنچه در ادامه می‌آید برنامه کامل رقابت‌های وزنه‌برداران ایرانی در این رقابت‌هاست.

شنبه 29 شهریور

مجید عسکری (گروه A دسته 56 کیلوگرم)

ساعت 14 و 30 دقیقه به وقت تهران

دوشنبه 31 شهریور

جابر بهروزی (گروه A دسته 69 کیلوگرم)

ساعت 14 و 30 دقیقه به وقت تهران

چهارشنبه 2 مهر

کیانوش رستمی و رسول تقیان (گروه A دسته 85 کیلوگرم)

ساعت 14 و 30 دقیقه به وقت تهران

جمعه 4 مهر

نواب نصیرشلال (گروه A دسته 105 کیلوگرم)

ساعت 8 و 30 دقیقه به وقت تهران

بهداد سلیمی و بهادر مولایی (گروه A دسته 105‌+ کیلوگرم)

ساعت 14 و 30 دقیقه به وقت تهران

رضا پورعالی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها