وزیر نیرو از افزایش تعرفه آب مشتریان پرمصرف خبر داد و گفت: 30 میلیارد تومان برای انتقال آب به تهران اختصاص یافت.
کد خبر: ۷۱۸۱۹۳
افزایش تعرفه آب مشتریان پرمصرف تهرانی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حمید چیت چیان امروز چهارشنبه پس از جلسه هیات وزیران در نشست خبری که به همراه سخنگوی دولت حضور یافت، گفت: در حال حاضر امکانی برای انتقال آب به تهران به جز از سدها وجود ندارد.

وی افزود: اصلاح الگوی مصرف و تعرفه پلکانی از راه های جبران کاهش منابع آب است و جزییات تعرفه پلکانی هفته آینده اعلام می شود.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: جمعیت تهران 12 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد اما مصرف آب آن حدود 25 درصد آب شرب مصرفی کل کشور است به طوری که مصرف آب شرب مردم تهران یک میلیارد و 30 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وزیر نیرو افزود: در ایام تابستان و ایام کم آبی، «دبی» آب مصرفی به 38 مترمکعب در ثانیه می رسد و با توجه به رشد متوسط 1.8 درصدی جمعیت تهران در سال های گذشته، رشد مصرف آب به حدود 3 درصد رسیده است.

چیت چیان، سه سامانه شرق، غرب و چاه های جنوب شهر تهران را سامانه تامین آب پایتخت بیان کرد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی ها به طور طبیعی برداشت آب از این منابع بیشتر شده است، به عنوان مثال در حالی که در شهریور ماه سال 91، در پشت سدهای لار، لتیان، طالقان و امیرکبیر 716 میلیون مترمکعب آب ذخیره داشتیم امروز این میزان به 355 ملیون متر مکعب رسیده است.

وی با تاکید بر این که تهران از نظر منابع آب در تنگنا و محدودیت جدی قرار دارد، افزود: میزان بارندگی در مقایسه با متوسط بارندگی سال های گذشته در تهران 35 درصد کاهش داشته است و با این شرایط در اطراف تهران ظرفیت بیشتری برای انتقال آب وجود ندارد.

وزیر نیرو با تاکید بر این که تنها راه جبران منابع آبی مدیریت مصرف آب است، گفت: تهرانی ها به ازای هر نفر روزانه 325 لیتر آب مصرف می کنند در حالی که این میزان در کل کشور کمتر از 200 لیتر است بنابراین تهرانی ها باید خود را هماهنگ کنند.

چیت چیان افزود: تنها اقدامی که متصور است انتقال آب از سد «ماملو» است که در حال حاضر سامانه انتقال و تسویه خانه در حال آماده سازی است و در جلسه امروز هیات وزیران تصمیم گرفته شد در انتقال آب این سد تسریع شود.

نصب تجهیزات و اعمال تعرفه پلکانی برای جلوگیری از مصرف بی رویه

وزیر نیرو همچنین به دو تصمیم امروز هیات دولت درباره مدیریت مصرف آب اشاره کرد و گفت:در اولین گام آب مشترکین پرمصرف قطع موقت می شود و در صورت ادامه مصرف غیرمجاز، تجهیزاتی نصب خواهد شد که اجازه ندهد مصرف کنندگان بیش از حد مجاز از آب مصرف کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید، اقدام دیگر مدیریت مصرف آب را نظام تعرفه پلکانی برای مصرف آب بیان کرد و گفت: این تعرفه ها در شهر تهران برای شهروندانی که مصرف بسیار زیادی دارند، اعمال خواهد شد تا آب بیهوده مصرف نشود و این گونه مشترکان به دلیل انگیزه اقتصادی مصرف خود را محدود کنند.

وی با تاکید بر این که چاره ای جز صرفه جویی در مصرف آب در تهران نداریم از همه مردم و آنهایی که مصارف بالایی دارند خواست خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند.

وزیر نیرو همچنین مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی را مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو و تمامی مسوولان عالی دولت عنوان کرد و افزود: سه راه حل اصلاح الگوی کشت، اصلاح شیوه های آبیاری و تغییر نوع کشت یعنی استفاده از کشت های صنعتی یا گلخانه ای برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

هنوز تصمیمی برای واردات آب از تاجیکستان گرفته نشده است

وی درباره واردات آب از تاجیکستان هم گفت: این موضوع در حال مطالعه است و هنوز هیچ تصمیمی درباره آن گرفته نشده است.

وزیر نیرو درباره صادرات برق به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی نیز گفت: ما در شرایط کنونی با هفت کشور همسایه ارتباط شبکه برق داریم و مقادیر قابل توجهی هم صادرات برق داشته ایم اما به دلیل محدودیتی که در تامین سوخت نیروگاه ها به وجود آمد به ناچار صادرات برق کاهش یافت.

ادغام وزارت نفت و نیرو به هیج وجه در دولت یازدهم مطرح نیست

چیت چیان در پاسخ به این سوال که شنیده شده است طرحی برای ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو وجود دارد، گفت: این موضوع به هیچ وجه در دولت یازدهم مورد توجه نبوده و هر کدام از این وزارتخانه ها وظیفه خود را انجام می دهند.

وی همچنین درباره احداث نیروگاه توسط وزارت نفت افزود: در نظام اجرایی کشور کارها تقسیم شده است و هر کدام از دستگاه ها وظایف قانونی دارند که تولید، انتقال و توزیع برق جزو وظایف قانونی وزارت نیرو است.

وزیر نیرو درمورد استفاده از متخصصان ایرانی در سدسازی ها گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که پس از انقلاب اسلامی صورت گرفت بومی کردن فناوری های ساخت سد، نیروگاه های برق آبی بوده است و اکنون نیز متخصصان داخلی در حال ساخت سد و نیروگاه در کشورهای همسایه هستند که افتتاح دومین و آخرین «نیروگاه سنگ توده 2» در تاجیکستان همزمان با سفر رییس جمهوری از آن جمله است.

وی همچنین درباره برنامه وزارت نیرو برای برخورد با برداشت های غیرمجاز آب از چاه های عمیق گفت: در این باره قانون تکلیف چاه های غیرمجاز را مشخص کرده است و در جلسه دیروز شورای عالی آب هم در این باره اتخاذ تصمیم شد که اطلاع رسانی می شود.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که گفته می شود سالانه بیش از 5 میلیارد متر مکعب آب از پشت سدها تبخیر می شود برنامه های وزارت نیرو برای جلوگیری از این هدررفت چیست؟، گفت: تبخیر آب در پشت سدها غیرقابل اجتناب است اما روش هایی در حال مطالعه است که در صورت مثبت بودن تاثیرات آن بر محیط زیست اجرایی خواهد شد.

برای انتقال آب خزر به مناطق مرکزی در انتظار نظر سازمان محیط زیست هستیم

چیت چیان در پاسخ به سوالی درباره انتقال آب خزر به کویر گفت: این طرح مورد مطالعه قرار گرفته است که بخشی از آن نمک زدایی و انتقال آب خزر به سمنان است که در حال حاضر منتظر اعلام نظر سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

عضو کابینه دولت یازدهم افزود: از مجموع منابع آب مصرفی 92 درصد در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش شرب و 2 درصد در بخش صنعت مصرف می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها