اگرچه گروه تروریستی داعش تهدید مشترک منطقه و امنیت بین المللی است و ضرورت مبارزه با آن تقریبا بر همه طرف ها مسجل است، اما اصرار غربی ها بر تسلیح کردها به عنوان تنها گروه مورد حمایت غرب در پروژه ضد تروریستی جدید، نگرانی ها، ملاحظات و ابهام هایی را درباره احتمال افتادن این سلاح ها به دست گروه های غیر ذیصلاح و تغییر موازنه قدرت آینده در منطقه برانگیخته است.
کد خبر: ۷۱۵۷۰۸
ملاحظاتی درباره تسلیح کردها برای مبارزه با داعش

به گزارش جام جم آنلاین، غرب به پیشاهنگی آمریکا، انگلیس، آلمان و سپس سایر کشورهای اروپایی در قالب اتحادیه اروپا، برای تسلیح کردهای عراق با طرح ضرورت این اقدام برای مبارزه با گروه تروریستی داعش اعلام آمادگی کرده اند و گزارش هایی هم از تحویل چند محموله اولیه به کردستان عراق منتشر شده است.

نگرانی ترکیه از نتیجه غیرمنتظره تسلیح کردها

مقامات ترکیه در این میان، با وجود تردید درباره مبارزه با داعش به علت نگرانی از احتمال اقدام تلافی جویانه این گروه از طریق کشتن گروگان های ترک - که 46 نفر بوده و مدت سه ماه است در اختیار داعش قرار دارند- و همچنین ترس از فعالیت این گروه تروریستی در خاک ترکیه ، از یک نگرانی دیگر نیز سخن گفته اند که در نوع خود تامل برانگیز است.

وزیر خارجه ترکیه در باره نگرانی کشورش از تجهیز کردهای عراق با جنگ‌افزارهای غربی گفته است: سلاح‌هایی که برای مقابله با تروریست‌های داعش در نظر گرفته شده، ممکن است به دست کردهای ترکیه بیفتد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: تضمینی وجود ندارد سلاح‌هایی که برای مقابله با داعش در نظر گرفته شده در نهایت به دست شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک.) نیفتد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاووش اوغلو افزود: احتمالا کنترل این که سلاح‌های غربی در آخر به دست چه کسانی می‌افتد، ممکن نیست.

راشاتودی نیز گزارش داد که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم نتوانسته است از خطرات احتمالی مترتب بر تسلیح کردستان چیزی نگوید و با اشاره به اینکه این موضوع می تواند خطرناک باشد گفته است: خیلی در این باره دقت کردیم، هیچ تضمین صد درصدی (برای خطرسازنبودن این سلاح ها در آینده) وجود ندارد، اما فقط دو گزینه پیش رو داشتیم؛ (تسلیح یا عدم تسلیح کردها)، با این حال، غلبه با دلایل اقدام (به تحویل سلاح) بود.

تیغ دولبه تسلیح

اگر چه مبارزه با داعش و تروریسمی که حالا دشنه برنده آن، گردن خود غربی ها را همزمان با مسلمان کشی متوحشانه در عراق و سوریه هدف قرار داده است، توجیه معقولی دارد و کسی نیز در این تردید ندارد که جریان برخاسته از آموزه های تکفیری تهدید مشترک امنیت کل منطقه و حتی امنیت بین المللی است، اما نباید فراموش کرد که سلاح های گرم اهدایی غرب نیز می تواند مانند سلاح سرد داعشی ها، دو لبه باشد و بعد از کارکرد ضد تروریستی آن، دوباره با چرخیدن لوله این سلاح ها در جهات دیگر، به تهدید کننده ثبات منطقه در راستای سیاست های غربی ها مبدل شود.

خوشبختانه، سوابق سیاستمداران کرد در همکاری های منطقه ای، عقلانیت و خرد سیاسی آنها را ثابت کرده است، اما به نظر می رسد لازم است همه طرف های ذینفع و درگیر در مبارزه با داعش - به ویژه مقامات اقلیم کردستان - مراقب باشند این سلاح ها به نام کردها و به کام گروه های مسلح تروریستی مانند پ.ک.ک نباشد که در چنین وضعیتی، باید انتظار سناریوی تلخ دیگری را در منطقه داشت، هر چند نفس تسلیح یک طرف و تضعیف طرف های دیگر در منطقه پر التهابی مانند خاورمیانه، می تواند تهدیدی بالقوه برای موازنه و ثبات آینده منطقه باشد.

از این زاویه، نگرانی ترک ها درباره افتادن سلاح های تحویلی غرب به کردستان عراق در دست شبه نظامیانی مانند حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بیراه نیست.

سوابق همکاری و نسبت پ.ک.ک با تل آویو

این ملاحظه وقتی جدی تر می شود که شواهد و سوابق متعدد ارتباطات پ.ک.ک با اسرائیل در چند سال گذشته، بررسی شود.

رئیس موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک ترکیه 4 سال پیش گفته بود شواهدی دال بر دست داشتن موساد و ارتش اسرائیل در آموزش شبه نظامیان گروه پ .ک .ک وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قربانیان ترور، سدات لاچینر، رئیس موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک ترکیه گفت: چریک های جدایی طلب حزب کارگران کردستان موسوم به پ .ک. ک در کردستان عراق تحت آموزش عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل و ارتش این رژیم قرار دارند.

این تحلیلگر برجسته سیاسی و کارشناس روابط بین الملل افزود: شواهد نشان می دهد شبه نظامیان گروه پ .ک .ک در چندین عملیات خود در شهرهای بزرگ از روش های تروریستی اسرائیل استفاده کرده اند.

شورشیان گروه جدایی طلب حزب کارگران کردستان از سال 1984 برای به بهانه استقلال و با ادعای تشکیل کردستان بزرگ در مناطقی از ترکیه، عراق، ایران و سوریه فعالیت مسلحانه ای را به راه انداخته اند.

سه سال پیش (1390) ، در پی افزایش تنش بین ترکیه و رژیم صهیونیستی که به اخراج دیپلمات‌های این رژیم از آنکارا انجامید، اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه دولت ضدصلح نتانیاهو تهدید کرد که این رژیم برای مقابله با ترکیه، اقدام به تجهیز و تسلیح مخالفان کرد داخلی این کشور موسوم به پ.ک.ک خواهد کرد.

همان سال، روزنامه زمان -چاپ ترکیه- براساس گزارش آژانس‌های اطلاعاتی این کشور نوشت: دیده شده است که هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی با نام "هرون" به منظور جمع‌آوری اطلاعات از استان "هاتای" واقع در مرز با سوریه و به منظور تعیین مناطقی با هدف ایجاد پایگاه‌های آموزشی برای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بر فراز ترکیه پرواز می‌کنند.

ضرورت مراقبت منطقه ای

موارد متعددی از این قبیل در کارنامه تشکیلات تروریستی منطقه در همکاری با تل آویو وجود دارد. امروز اما، منطقه، بحرانی شدیدتر از سالیان گذشته را تجربه می کند و مستعد تنش هایی این چنینی است.

بنابراین، بعید نیست که همین سلاح ها، روزی از سوی طرف های مورد حمایت رژیم اشغالگر به عنوان دشمن مشترک همه کشورهای منطقه، به دردسری بزرگ برای امنیت دسته جمعی خاورمیانه و تزلزل هر چه بیشتر ثبات آن تبدیل شود.

از این رو ضرورت دارد که طرف های منطقه ای، مراقب درآمدن از چاله تروریست های داعش و افتادن در چاله یا چاه تروریست های دیگری باز هم به سود رژیم صهیونیستی و پیشبرد پروژه های غربی مانند طرح خاورمیانه جدید باشند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها