وحدت در عین تکثر؛ بهترین عبارت برای توصیف سیاستمداران این روزهای عراق است. در حالی که از یک سو امنیت ملی عراق با فعالیت گروه تروریستی داعش به مخاطره افتاده است و از سوی دیگر برخی از سیاستمدارانِ چکمه‌پوش آمریکایی از قبیل جو بایدن، غزل تجزیه عراق را سر می‌دهند؛ گروه‌های سیاسی و کانون‌های قدرت در عراق، اعم از کرد و سنی و شیعه با هدف حفظ یکپارچگی عراق واحد، طناب‌کشی گذشته را رها کردند و با تقسیمِ متوازن و متناسب قدرت در دولت جدید به جهانیان نشان دادند، تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق، خط قرمز همه گروه‌های سیاسی در کشور عراق است.
کد خبر: ۷۱۵۴۳۱

این بلوغ دموکراتیک در ترکیب کابینه دولت حیدر عبادی، نخست‌وزیر جدید عراق خودنمایی کرد. حضور سه رقیب سیاسی در پست معاونت رئیس‌جمهوری شامل، نوری‌مالکی (شیعه ـ نخست‌وزیر سابق)‌،‌ ایاد علاوی (شیعه سکولار ـ نخست‌وزیر اسبق)‌ و اسامه نجیفی (عرب سنی ـ رئیس سابق پارلمان)، همچنین رأی اعتماد به سه معاون نخست‌وزیر شامل هوشیار زیباری (کرد ‌ـ‌‌ وزیر خارجه سابق )، صالح المطلک (عرب سنی ـ معاون سابق نخست‌وزیر) و بهاء الاعرجی (شیعه)‌؛ همگی نشان از اجماع نخبگان سیاسی برای توزیع متناسب قدرت است. انتخاب ابراهیم جعفری به عنوان وزیر امورخارجه جدید نیز تقویت ملی‌گرایی در عراق را نوید می‌دهد.

در این میان ایثار سیاسی نوری مالکی در چشم پوشی از پست نخست‌وزیری را باید سرآغاز اجماع ملی سیاستمداران برای حفظ و تقویت عراقی متحد تلقی کرد.

حیدر عبادی اولویت خود را تشکیل سپاه ملی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی تعریف کرده که قرار است از میان داوطلبان مردمی تشکیل شود. رقبای عراق در سطح منطقه‌ و در برابر تحولات عراق یا سکوت کرده‌اند یا تظاهر به خشنودی می‌کنند. داوود اوغلو از سفر آینده خود به عراق برای تحکیم روابط با این کشور گفته است و جان کری نیز با بیان این‌که این دولت قادر است تمامی گروه‌های عراقی را متحد کند، گفت: «دولت جدید عراق شامل تمامی گروه‌ها و فرصتی برای ساختن آینده عراق است.»

در ایجاد دولت وحدت ملی در عراق، بی‌شک نقش دوستانه جمهوری اسلامی و مرجعیت عراق بی‌بدیل بوده است. کمک‌های فکری و تجارب جمهوری اسلامی در اجماع‌سازی سیاسی و مبارزه با تروریسم در میدان عمل، برای گروه‌های مختلف سیاسی در عراق پوشیده نیست. کشورهایی که مولد و تکثیرکننده گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق بودند، اکنون مدعی مبارزه با آن هستند اما تحلیلگران مسائل خاورمیانه بخوبی می‌دانند که ادعاهای این کشورها تبلیغات رسانه‌ای و جوسازی به منظور اقناع افکار عمومی از «گناه نخستین» خود در سوریه است. دولتمردان عراقی اکنون دوست، رقیب و دشمن خود را بخوبی می‌شناسند و به فراست دریافته‌اند برای ریشه‌کنی گروه تروریستی داعش راه طولانی در پیش دارند که برای تحقق آن و ایجاد امنیت پایدار در عراق، نیازمند وحدت در عین تکثر حول منافع ملی عراق هستند.

دکتر سیدمحمد حسینی / استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها