داغی که قلب زاگرس را سوزاند

آتش در بلوطستان + عکس

رئیس سازمان جنگلها و مراتع از رایزنی و پیگیری برای اختصاص باقیمانده اعتبار 250 میلیارد تومانی مورد نیاز برای احیا جنگلهای زاگرس در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۷۱۵۲۷۶
آلودگی یک میلیون هکتار از جنگلهای زاگرس

خدا کرم جلالی در گفتگو با مهر افزود: در حال حاضر 75 میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان جنگلها و اعتبار ویژه رئیس جمهور برای احیای جنگلهای زاگرس در سال جاری اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه اما برای اجرای تمامی طرحها سالانه حدود 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اظهار داشت: البته اولویت ما مهار کانونهای بحران است و ما امیدواریم امسال اعتبار ویژه ای برای بازسازی مناطق آسیب دیده در نظر گرفته شود.

کرم جلالی تصریح کرد: رایزنی و پیگیریها در شورای عالی جنگلها و هیئت دولت برای اختصاص باقیمانده اعتبار مورد نیاز برای احیا جنگلها انجام شده و چنانچه وضعیت مالی دولت در سال جاری خوب شود تأمین می شود.

رئیس سازمان جنگلها و مراتع با اشاره به خشکیدگی درختان بلوط زاگرس تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم و اساسی که در سطح وزارتخانه مطرح است بحث خشکیدگی بلوط های زاگرس است که البته نه تنها این موضوع از چالش های اساسی سازمان جنگلها و مراتع که تمام کشور است بنابراین پیگیری های مربوط به آن با اولویت در دولت انجام می شود.

وی اظهار داشت: اعتبار لازم برای احیای کامل جنگلهای زاگرس در یک دوره پنج ساله هزار و 70 میلیارد تومان یعنی سالانه حدود 250 میلیارد تومان است اما برای سال جاری تنها 75 میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص داده شده است.

به گفته کرم جلالی، از این اعتبار 75 میلیارد تومانی 50 میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان جنگل ها و 25 میلیارد تومان دیگر به دنبال سفر رئیس جمهور به ایران در قالب برنامه احیای جنگل های زاگرس در دولت تصویب شد.

رئیس سازمان جنگلها و مراتع با اشاره به نقش درختان زاگرس در ذخیره آب، گفت: این درختان فقط در برخی مناطق 70 برابر سد ها آب ذخیره کرده و مقدار زیادی از ریزگردها را در خود رسوب می دهند. بنابراین با توجه به نقش درختان زاگرس در زندگی ایرانیان باید توجه ویژه ای به آنها داشت.

به گفته وی، هر ساله بین دو تا سه میلیون نهال بلوط تولید و برای احیای جنگل های زاگرسی در این عرصه ها کاشته می شود.

رئیس سازمان جنگلها و مراتع اظهار داشت: در سال جاری از ابتدای فروردین تاکنون هیچ گزارشی در خصوص توسعه خشکیدگی در کل استان های زاگرس نداشته ایم که مهم ترین علل آن وجود بارندگی های مناسب در سال گذشته دمای زیر 10 درجه در چند مدت است که موجب از بین رفتن افات شد و اقدامات بهداشتی و اورژانسی برای سازمان جنگل ها بوده است.

کرم جلالی یادآور شد: خشکیدگی جنگلهای زاگرس از 30 هزار هکتار در سال 88 شروع شد و هر سال این میزان دو تا سه برابر افزایش یافت تا اینکه در سال 92 خشکیدگی جنگلهای البرز به یک میلیون و 130 هزار هکتار رسید اما در سال 93 تا کنون این میزان خشکیدگی در عرصه های زاگرس افزایش نداشته است.

وی اظهار امیدواری کرد که در صورت عدم گسترش خشکیدگی در جنگل های زاگرس بتوان با تخصیص بودجه مناسب آسیب های وارد شده به این جنگل ها را ظرف پنج سال گذشته بازسازی کرد.

رئیس سازمان جنگلها اظهار داشت: احیا جنگلهای زاگرس جزء تاکیدات هیئت دولت است که امیدواریم با تأمین اعتبار طی 4 سال آینده احیا شود.

جلالی یادآور شد: طی آخرین بازدید از جنگل زاگرس مشخص شد که بیش از یک میلیون هکتار این جنگل دچار طغیان و آلودگی شده است. درختان بلوط جنگلهای زاگرس دچار آفت قارچی شده‌اند که به آن قارچ زغالی بلوط می‌گویند، همچنین سوسکهای چوب خوار نیز آسیبهای بسیاری را در این منطقه به وجود آورند.

به گفته وی، شرایط محیطی، وقوع ریزگرد‌ها و خشکسالی، استفاده بیش از حد دام از جنگل و زراعت بی‌حد سبب شده فشار به اکوسیستم جنگل آمده و شرایط برای آلودگی جنگل فراهم شده است.

رئیس سازمان جنگلها تصریح کرد: به دلیل بارندگی های اخیر وضع جنگلهای زاگرس رو به بهبود است، ولی چنانچه نتوانیم طرحهای حمایتی، بهداشتی و حفاظتی را به موقع اجرا کنیم، این شرایط دوام نخواهد آورد و دوباره وضع درختانی که اکنون جان تازه ای گرفته اند، وخیم می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها