عراق در دو سه روز اخیر با مجموعه‌ای از انفجارهای خونین همراه بوده که محور آن را بغداد پایتخت تشکیل می‌دهد بگونه‌ای که در این انفجارها صدها نفر کشته و زخمی شده‌اند. هر چند که انفجار از زمان حضور نیروهای آمریکایی تاکنون به رکن جدایی ناپذیر عراق مبدل شده اما انفجارهای این روزها رنگ و بویی دیگر دارد که نشانگر تحولاتی خاص در این کشور است.
کد خبر: ۷۱۵۱۸۴
چرایی انفجارهای خونین عراق

در روند کنونی عراق دو نکته مهم دیده می‌شود. در حوزه سیاسی جریا‌ن‌های سیاسی با درک شرایط حساس حاکم بر کشورشان بر لزوم هر چه سریعتر تشکیل دولت به نخست وزیری العبادی تاکید دارند. العبادی اسامی اعضا کابینه را به پارلمان داده و تشکیل دولت رسما اعلام شده است. همزمان با این مهم، اخباری مبنی بر رویکرد برخی از جریان‌ها برای بیان مطالباتی مغایر با منافع ملی عراق از جمله مسئله آزادی بازماندگان بعثی‌ها با لغو قانون بعثی زدایی مطرح شده است در حالی که برخی رسانه‌ها نیز فاش کردند آمریکا سعی دارد تا افرادی متمایل به خود را در وزارت کشور و دفاع به عراق تحمیل کند و با کارشکنی خود سعی در عدم تشکیل دولت عراق دارد.

در حوزه نظامی نیز گزارش‌ها نشان می‌دهد که ارتش و بسیج مردمی توانسته‌اند شکست‌های سنگینی را به تروریست‌های بعثی تکفیری موسوم به داعش وارد سازند که آزادی آمرلی و بخش‌هایی از موصل نمودی از آن است.

بررسی ریشه‌ای تحولات عراق نشان می‌دهد که دشمنان عراق در حوزه سیاسی و نظامی با شکست مواجه شده و روند تحولات در چارچوب بهبود شرایط سیاسی و امنیتی عراق پیش می رود. این امر مسلما مطلوب گروه‌های تروریستی و اربابان آنها نخواهد بود لذا به دنبال کم رنگ سازی دستاوردهای امنیتی عراق و اخلال در روند سیاسی این کشور هستند. اجرای انفجارهای خونین راهکار آنها برای رسیدن به این مقاصد است.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت که انفجارهای روزهای اخیر عراق نه برگرفته از قدرت تروریست ها و حامیان آنها است بلکه ناشی از شکست‌های گسترده آنها در حوزه سیاسی و امنیتی است که با ایجاد فضای بحرانی به دنبال پنهان سازی این شکست‌ها هستند. تحرکاتی که وحدت ملی عراقی‌ها در حوزه سیاسی و امنیتی زمینه ساز شکست این توطئه خواهد بود.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها