جام جم آنلاین گزارش می دهد

ترکیه بر سر دو راهی داعش و ناتو

غربی ها با تشکیل ائتلاف جدید ضد داعش، انتظار دارند ترکیه را وارد درگیری با گروهی تروریستی کنند که تا همین اواخر و شاید همچنان، خاک ترکیه برای آن بهترین گذرگاه و مامن بوده و آنکارا از آن برای پیشبرد منافع خود در سوریه و عراق استفاده کرده و بهترین خریدار نفت سرقتی این گروه با قیمت نازل بوده است.
کد خبر: ۷۱۴۹۶۷
ترکیه بر سر دو راهی داعش و ناتو

به گزارش جام جم آنلاین، آمریکایی ها چند روز است که مذاکراتی با ترکیه به عنوان عضو ناتو برگزار می کنند و همچنان در انتظار پاسخ آنکارا برای میزان و نوع مشارکت آن در ائتلاف ضد داعش هستند.

سفر امروز دوشنبه چاک هگل وزیر دفاع آمریکا به ترکیه نیز با هدف اطلاع از تصمیم نهایی مقام های ترک برای مشارکت علیه داعش انجام شد.

ترکیه تمایلی به جنگ با داعش ندارد

ترک ها هنوز پاسخ روشنی درباره میزان و کیفیت مشارکت خود در مبارزه با پدیده تروریستی جدید به شرکای غربی نداده اند و سایر اعضای ائتلاف در تلاشند تا آنها را برای این موضوع قانع کنند.

چرا ترکیه از جنگ با داعش طفره می رود؟ چرا تنها عضو مسلمان ناتو و ائتلاف ضد داعش نمی تواند تصمیم سریع و صریحی درباره مبارزه با تروریسم به عنوان کشوری که عضویت در پیمان نظامی غرب را پذیرفته است، بگیرد؟ و سوال دیگر اینکه، چرا غرب، با وجود اطلاع از نقش خود ترکیه در حمایت از داعش، از این کشور می خواهد برای جنگ با این گروه اعلام آمادگی کند؟

هفته گذشته، ترکیه هم در نشست 10 کشور ائتلاف ضد داعش در ولز انگلستان شرکت کرد. ائتلافی که متشکل از کشورهای آمریکا، کانادا، ترکیه، ایتالیا، انگلیس، لهستان، دانمارک، فرانسه، استرالیا و آلمان است.

ترکیه در دلیل تعلل خود برای اعلام نوع همکاری با غرب برای سرکوب داعش، می گوید که درباره وضعیت گروگان های ترکیه ای در دست داعش، نگرانی دارد و هرگونه اعلام همکاری آنکارا با این ائتلاف می تواند به قیمت جان این گروگان ها تمام شود.

ترکیه در دام داعش

در واقع یک بار دیگر ترکیه در دامی افتاد که خودش تنیده بود. حضور داعش در خاک ترکیه چیزی نیست که بدون خواست و اراده دولت ترکیه صورت گرفته باشد.

مردم ترکیه به خاطر حضور داعشی ها در خاک خود بارها تظاهرات و اعتراض کرده اند و مخالفان اردوغان و دولت اسلامگرای عدالت و توسعه بارها در تریبون های رسمی و غیر رسمی هشدار داده اند که حمایت ترکیه از داعش می تواند به تهدیدی علیه خود آن مبدل شود.

گزارش های متعدد حاکی از رفت و آمد عناصر داعش در ترکیه است.

پیش از این، پایگاه خبری سول، یکی از رسانه های مخالف دولت اردوغان نوشت: یکی از سرکردگان داعش در گفت و گو با خبرنگار واشنگتن پست در منطقه مرزی ریحانلی در مجاورت مرزهای ترکیه با سوریه گفت: اگر داعش توانسته بخش های از سوریه و عراق را تسخیر کند و به چنین قدرتی دست یابد، باید از ترکیه تشکر کرد.

ترکیه در صورت اعلام موضع خود برای مبارزه با داعش به دلیل نزدیکی جغرافیایی با این گروه تروریستی و حضور اعضای آن در خاک خود، باید منتظر پرداخت هزینه های بیشتری به نسبت سایر اعضای ائتلاف باشد.

به نوشته سول، این عضو 27 ساله گروه تروریستی داعش که خود را ابو یوسف معرفی کرده است،افزود: نیروهای داعش پیشتر بخش اعظمی از احتیاجات خود را از مرز ترکیه وارد می کرد و شماری از فرماندهان و عناصر داعش در بیمارستان های ترکیه درمان می شدند.

روزنامه آیدینلیک از رسانه های مخالف دولت آنکارا نیز فاش کرده بود که گروهک تروریستی داعش در آستانه اشغال موصل، تحت حمایت سازمان اطلاعات ترکیه، نشست محرمانه ای در استانبول برگزار کرده بود.

حضور داعش در عراق و سوریه برای ترکیه ناتوان از براندازی اسد منافعی اقتصادی هم داشته است.

گروه داعش طی چند هفته اخیر، مقادیر زیادی از نفت خام میدان‌های نفتی که در دست دارد را از طریق واسطه‌ها و با قیمت بسیار پایین به تجار ترکیه فروخته است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی اقتصادی بیزینس اینسایدر، نیروهای تکفیری داعش طی تهاجم خود به شمال عراق در ماه گذشته، موفق شدند 4 میدان نفتی کوچک را به تسخیر در آورند. این نیروها هم اکنون با فروش نفت خام و گازوئیل به تامین مالی دولت مورد ادعای خویش می پردازند.

آنکارا بر سر دوراهی داعش و ناتو

واقعیت این است که هیچ کدام از کشورهای ائتلاف جدید ضد داعش نیرویی اعزام نمی کنند و قرار نیست در این جنگ تلفات انسانی داشته باشند اما ترکیه در صورت اعلام موضع خود برای مبارزه با داعش به دلیل نزدیکی جغرافیایی با این گروه تروریستی و حضور اعضای آن در خاک خود، باید منتظر پرداخت هزینه های بیشتری به نسبت سایر اعضای ائتلاف باشد.

اکنون، ترکیه از یک سو نمی تواند به داعش اعلام جنگ کند زیرا این گروه تروریستی را صرفنظر از منافع آن مانند خرید نفت قاچاق، در خاک خود حاضر می بیند و نه می تواند به شرکای غربی خود جواب منفی بدهد زیرا علاوه بر تعارض چنین اقدامی با عضویت این کشور در ناتو، به حمایت از تروریسم یا دستکم کم کاری در همکاری با همپیمانان غرب خود متهم خواهد شد.

آنکارا یک بار دیگر با سیاست غلط منطقه ای و حمایت از داعش در بن بست دیگری افتاده است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
جواد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
سیاستهای تركها كار دست خودشان داد.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
۰
۰
لعنت خداوند به اردوغان صهیونیست و از خدا بی خبر و به ظاهر انسان . از اردبیل
اورانوس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
۰
۰
بی جهت نیست كه در اتحادیه‌ی اروپا راشون نمیدن.
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
۰
۰
كشور دودوزه بازی بوده ازاول وایشالله خودش هم گرفتار این آدمخوارای وحشی صفت داعش شود تا ببیند چه ظلمی درحق مظلومین سوریه وعراق كرده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها