اخبار مربوط به حادثه مرگبار در شهربازی‌های کشور، خبری تکراری برای مردم است و تقریبا هر چند سال یک بار، یک حادثه بزرگ در یکی از شهرهای ایران رخ می‌دهد و جان تعدادی از مردم را می‌گیرد. روز گذشته، مدیرکل سازمان استاندارد تهران گفت: از مجموع 63 شهربازی استان تهران، 11 شهربازی به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ملی پلمب و جمع‌آوری شده‌اند.
کد خبر: ۷۱۴۷۵۴
پلمب و جمع‌آوری 11 شهربازی در تهران

جام جم سرا: آخرین اتفاق، ماجرای سقوط ترن هوایی در پارک ارم تهران بود که اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری اتفاق افتاد که براساس آن ترن هوایی حامل سه دختر جوان از فاصله هشت متری به پایین پرتاب شد و هر سه نفر آنها دچار مصدومیت شدیدی شدند. علاوه بر این سال گذشته نیز برگشتن یکی از کابین‌های چرخ و فلک ائل‌گلی تبریز موجب سقوط کابین و فوت یک زن جوان شده بود.
براساس آمار، تعداد 606 شهربازی در کشور با 6452 تجهیزات (وسایل بازی) از سوی شرکت‌های بازرسی سازمان استاندارد ایران مورد بررسی قرار گرفته است که از این تعداد 892 دستگاه موفق شدند گواهی یا مجوز معتبر و استاندارد را به دست آورند. 596 دستگاه نیز دارای گواهی نامعتبر هستند، به این معنی که هنگام بازرسی گواهی معتبر داشتند، اما حالا با پایان دوره مجوز، اعتبار این گواهی تمام شده و نسبت به بازرسی و تمدید مجدد آن اقدامی نشده است.
نکته نگران‌کننده در این میان، آمار 4964 مورد دستگاه و وسایل بازی نصب‌شده در شهربازی‌هاست که در این بازرسی‌ها به دلایل مختلف موفق به گرفتن گواهی استاندارد و ایمنی نشده و به دلیل غیراستاندارد و ناایمن بودن در بازرسی انجام شده مردود شده‌اند.
با توجه به مسائل پیش آمده در این حوزه، روز گذشته، رئیس کل سازمان استاندارد تهران با بیان اینکه هم‌اکنون هیچ شهربازی مجوز فعالیت نمی‌گیرد مگر آنکه بازرسی حین ساخت، نصب و بعد نصب داشته باشد اظهار کرده است: درحال حاضر ابتدا و انتهای پروسه شهربازی‌ها را تحت کنترل داریم.
به گزارش جام جم سرا، مسلم بیات با اشاره به اینکه عمده تجهیزات در شهربازی‌ها قدیمی بوده و نصب آنها بیشتر مربوط به زمانی می‌شود که تحت نظارت سازمان استاندارد نبوده‌اند گفت: بنابراین ما اقدام به انجام تست‌های تخریبی و چشمی و... پس از نصب تجهیزات کرده‌ایم.
به گفته او خوشبختانه با این تمهیدات تا حدودی بحث ایمنی و عملکرد تجهیزات شهربازی‌ها ارتقا یافته است.
بیات اظهار داشت: از مجموع 63 شهربازی استان تهران 11 شهربازی ( 7 شهربازی جمع آوری و 4 شهربازی پلمب ) به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ملی پلمب و جمع‌آوری شده‌اند. بسیاری از تجهیزات سایر شهربازی‌ها نیز بازرسی مجدد می‌شوند و درصورت اخذ تاییدیه به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
این مقام مسئول ادامه داد: از مجموع 1300 وسیله و تجهیزی که در سطح استان تهران نصب شده، 564 وسیله موفق به اخذ تاییدیه شده‌اند و سایر وسایل درصورتی که رفع نقص نکنند و نتوانند تاییدیه ما را بگیرند جمع‌آوری می‌شود.
بیات با بیان اینکه از 4 شرکت بازرسی، شرکت بازرسی اصفهان به‌دلیل تخلفات لغو صلاحیت شده است گفت: وسایلی که توسط این شرکت بازرسی شد مجدد توسط شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران در حال بازرسی است.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به سطح استقبال مردم از شهربازی‌ها لازم است ایجاد شهربازی‌های استاندارد و مناسب در دستور کار قرار گیرد گفت: هم‌اکنون از شهربازی ارم نزدیک به 5/4 تا 5 میلیون نفر بازدید می‌کنند، بنابراین اگرچه ما مدت زمان بازرسی را کوتاه کرده‌ایم ولی باید اقداماتی در سطح استان تهران در زمینه ایجاد شهربازی‌های استاندارد صورت گیرد.
به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئیس کل سازمان استاندارد تهران تصریح کرد: اگر از وسیله و تجهیزات به‌درستی استفاده نشود و به لحاظ بهره‌برداری بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد ممکن است از استاندارد خارج شود، از این رو باید با ایجاد شهربازی‌های جدید و استاندارد فشار را از شهربازی‌های کنونی بکاهیم. (آرمان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
دریا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
خدارو شكرررررررررررررررررر
امیدوارم تا رفع نشدن مشكلات پلمپ با زیر میزی برداشته نشه
نیكو
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
۰
۰
خواهشا دیگه بچه هارو بیخیال شین دیگه با جون اونا بازی نكنین شما رو به تمام مقدسات عالم قسم بررسی و نظارت داشته باشین
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها