امروز آخرین فرصت نخست وزیر عراق برای معرفی کابینه به پارلمان است

دخالت آمریکا در ترکیب کابینه عراق

امروز در حالی مهلت حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق برای تشکیل کابینه به پایان می‌رسد که اختلافات سیاسی در این کشور، مانع از آن شده که اجماعی برای تشکیل دولت جدید عراق حاصل شود.
کد خبر: ۷۱۴۵۸۱

برخی نمایندگان پارلمان عراق اعلام کرده‌اند که دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی عراق و فشار برای تعیین افرادی نزدیک به آمریکا در پست‌های حساس کابینه همچون وزارتخانه‌های کشور و دفاع، موجب تاخیر در معرفی کابینه این کشور شده است.

بر همین اساس پارلمان عراق جلسه رای اعتماد به کابینه جدید این کشور را به امروز موکول کرده است تا شاید امکان دستیابی به اجماع بر سر کابینه ممکن شود.

بر اساس زمان‌بندی تعریف شده برای نخست‌وزیر، العبادی تا روز دوشنبه (امروز) وقت دارد کابینه خود را به پارلمان معرفی کند، در غیر این صورت باید به رئیس جمهور عراق اعلام کند که قادر به تشکیل کابینه نیست و در چنین شرایطی رئیس‌جمهور باید فرد دیگری را برای تصدی این پست انتخاب کند.

اختلافات سیاسی در بغداد بر سر تعیین کابینه، همزمان شده است با تشدید فعالیت‌های تروریستی داعش، به‌طوری که دیروز اعلام شد روزنامه‌نگاران نشریه آمریکایی فارین پالیسی اسنادی درباره استفاده گروه تروریستی داعش از سلاح‌های بیولوژیک بویژه به‌کارگیری طاعون به‌دست آورده‌اند. نشریه فرانسوی اکسپرس نوشته است داعش در حال استفاده از ویروس طاعون برای تبدیل به یک جنگ‌افزار است.

با وجود فراگیر شدن تهدیدات داعش، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای گفت واشنگتن عناصر داعش را در هر نقطه‌ای که باشند، شکار می‌کند.

برخی تحلیلگران، اظهارات اوباما را نمایشی دانسته و معتقدند واشنگتن همچنان به استفاده ابزاری از داعش ادامه می‌دهد. اوباما دیروز به شبکه خبری ان.بی.سی نیوز گفت: ما قصد داریم سرزمین‌هایی را که تحت کنترل داعش است کاهش دهیم و این روشی است که قصد داریم آنها را شکست دهیم.

اوباما در آستانه سالروز عملیات تروریستی 11 سپتامبر تاکید کرد: هیچ اطلاعات فوری وجود ندارد که نشان دهد آمریکا از سوی داعش با تهدیدی روبه‌رو باشد. وی هشدار داد: در عین حال اگر داعش اجازه رشد و گسترش داشته باشد و شبه‌نظامیان و جنگجویان بیشتری را اجیر کند، این گروه توانایی حمله به خاک آمریکا را خواهد داشت.

مشروح این خبر را در صفحه 6 بخوانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها