کمربند جومونگ و سوسانو، راه‌پله زندان عنوان طرح‌های طراحان و دوزندگان شلوارهای بندری زنان بندرعباس و جزیره هرمز است که باعث شده نرخ این صنایع دستی بالا برود تا جایی که اکنون در بازارهای بندرعباس شلوارهای دست‌دوز با طرح جومونگ تا یک میلیون تومان نیز فروخته می‌شود.
کد خبر: ۷۱۴۴۳۶

به گزارش مهر، گران قیمت‌ترین پوشش در میان زنان جنوب کشور شلوارهایی است که به وسیله هنرمندان صنایع دستی بندرعباس، جزیره قشم و هرمز تهیه و دوخته می‌شود. این شلوارها از مچ پا تا زیر زانو دارای طرح‌های مختلفی است که گاهی 10 تا 15 طرح متفاوت را در خود جای داده است.

خلیل، یکی از فروشندگان پوشاک در بندرعباس در این باره می‌گوید: نوارهای گلدوزی شده دستباف هم می‌فروشم. زنان بندر با مد روز خرید می‌کنند. این مد روز توسط خودشان به بازار می‌آید. به عنوان مثال یکی از همشهری‌های من طرح یکی از ردیف‌های شلوار را تغییر می‌دهد و نامش را طرح شبکه می‌گذارد، آن ردیف را به من می‌دهد تا بفروشم.

وقتی مشتری می‌پرسد چه طرح جدیدی دارید، می‌گویم امروز برایم طرح شبکه آمده، او هم که تا به حال چنین اسمی را در بازار نشنیده، تصور می‌کند مد روز است؛ بنابراین ردیف گلدوزی‌شده را می‌خرد و به شلوار بندری‌اش می‌دوزد به این ترتیب شلوار با طرح شبکه برایش ارزش بالایی دارد.

وی قیمت تمام شده شلوار بندری با طرح شبکه را 700 هزار تومان و طرح کمربند جومونگ را یک میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: برای دوخت کامل یک شلوار گاهی تا یک ماه نیز زمان لازم است ضمن این که هنوز طرح جومونگ و سوسانو مد روز است.

سهراب بناوند، معاون صنایع دستی استان هرمزگان نیز به دستمزد بالای دوخت شلوار بندری اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشتر از آن که قیمت نخ و پارچه گران باشد، دستمزد دوخت نرخ شلوارها را بالا برده است. مردم این شهر یا حتی جزایر شاید از توان مالی زیادی برخوردار نباشند، ولی همه از شلوار سنتی استفاده می‌کنند و باید حداقل یک نوع دوخت تزئینی بلد باشند.

وی با اشاره به این که به زنان هنرمند جزیره هرمز و بندرعباس تسهیلات داده می‌شود، می‌افزاید: برخی از آنها را بیمه می‌کنیم. به عنوان مثال شاید نزدیک به 60 نفر در جزیره هرمز باشند که در رشته‌های خوس‌بافی، شط‌بافی، گلابتون‌دوزی و کمه‌زنی فعالیت می‌کنند و بیمه شده‌اند.

تاج‌خاتون، یکی از اهالی جزیره هرمز نیز می‌گوید: شاید قیمت پارچه یک شلوار حدود ده هزار تومان باشد، اما 200 هزار تومان خرج تزئینات و گلدوزی آن می‌کنیم. ردیف‌های زریبافی هر کدام حدود 15 هزار تومان نرخ دارد.

چون دستمزدها گران است با این حال نخ و سوزن را خودمان به دوزنده می‌دهیم تا برایمان بدوزد. ولی دستمزد خیاط جداست. پس از آن که تمام این طرح‌ها آماده شد باید یک خیاط آنها را به هم متصل و طرح مورد نظر را روی شلوار پیاده کند.

وی که پیراهن ساده‌ای به تن دارد ادامه می‌دهد: آن قدر که به شلوار و چادر اهمیت داده می‌شود، به لباس تن و شیک بودن آن اهمیتی نمی‌دهند. چون چادر پوششی برای لباس است، ولی از آنجا که معمولا چادرها قد کوتاهی دارد، شلوارهای سنتی و دمپای آن بیشتر به چشم می‌آید؛ بنابراین باید این نوع پوشش مورد اهمیت قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها