عربستان برای یمن نسخه می پیچد

داعش در برابر حوثی‌ها

درگیری های خونبار میان حوثی ها، ارتش و افراد مسلح در یمن با 40 کشته طی 48 ساعت گذشته در حالی ادامه دارد که منابع آگاه از ورود نیروهای تکفیری داعشی به جنگ با حوثی ها به وسیله عربستان و با هدف مهار انقلاب یمن خبر می‌دهند.
کد خبر: ۷۱۴۲۵۹
داعش در برابر حوثی‌ها

منابع یمنی اعلام کردند که در درگیری‌های دو روز اخیر در شمال یمن میان حوثی‌ها و ارتش و افراد مسلح قبایل 40 تن کشته شده‌اند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، منابع امنیتی در یمن اعلام کردند که درگیری‌ها در استان الجوف، در شمال یمن موجب کشته شدن 18 تن از حوثی‌ها و 22 تن از ارتش یمن و افراد مسلح قبایل شد و تعداد زیادی در این درگیری‌ها زخمی شدند.

به گزارش منابع امنیتی افراد مسلح قبایل توانستند کنترل چندین پایگاه متعلق به حوثی‌ها را در شرق صنعاء در دست بگیرند.

حوثی‌ها از حدود سه هفته پیش در صنعاء در نزدیکی تاسیسات و موسسات اصلی کشور تحصن کرده و خواهان استعفای دولت و لغو تصمیم دولت برای برداشتن یارانه از فراورده‌های نفتی شدند.

از سوی دیگر لیزا موناکو، معاون رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم اعلام کرد که واشنگتن اقدامات حوثی‌ها در صنعا را محکوم می‌کند.

اوضاع پیچیده یمن

تشدید درگیریهای خونین در استان شمالی جوف، اعلام بیعت یک گروه مسلح در یمن با گروه تروریستی داعش و مخالفت رئیس جمهوری یمن با طرحی که قبایل این کشور آن را ارائه کرده اند، از جمله مسائلی است که اوضاع اخیر یمن را دچار آشفتگی و پیچیدگی گسترده ای کرده است.

بیش از سه هفته از آغاز اعتراضات ضد دولتی در یمن که در کانون این اعتراضات حوثی ها یا حامیان انصار الله یمن به رهبری عبدالملک الحوثی قرار دارند می گذرد.

در حالی که سازمان ملل از فقر و گرسنگی 10 میلیون نفر از جمعیت 24 میلیونی یمن گزارش می دهد، معترضان خواهان کاهش قیمتها و بازنگری در تصمیم حذف یارانه مشتقات نفتی توسط دولت، تشکیل یک دولت مستقل و تکنوکرات و محاکمه مفسدین اقتصادی هستند.

در همین حال عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن چهارشنبه هفته گذشته از ارائه طرحی در خصوص بر کناری محمد سالم باسندوه نخست وزیر یمن و همچنین کاهش اندک قیمت مشتقات نفتی خبر داد.

این در حالی است که این طرح با اقبال معترضان از جمله حوثی ها روبرو نشد و آنها طرح ارائه شده را پاسخگوی همه مطالبات خود ندانستند.

در همین راستا رهبر انصار الله بار دیگر از مردم یمن خواست که با برگزاری تظاهرات گسترده به اعتراضات خود ادامه دهند.

در حالی روزنامه مصری الیوم السابع از انتقال تسلیحات سنگین به صنعا توسط حوثی ها خبر می دهد که از آغاز اعتراضات ضد دولتی، نیروهای امنیتی یمن پایتخت این کشور را محاصره کرده و یک کمربند امنیتی در اطراف صنعا ایجاد کرده اند.

در ادامه این ناآرامی ها، منابع امنیتی وابسته به وزارت کشور یمن امروز از کشف و خنثی سازی یک بمب دست ساز و انبار سلاح در صنعا خبر دادند.

همچنین با حمله به خطوط انتقال برق از سوی گروه های مسلح در یمن منابع از قطعی برق در پایتخت و دیگر شهرهای مهم یمن خبر می دهند.

ورود غرب به حمایت از عربستان در برابر گسترش انقلاب

همزمان با ادامه اعتراضات، ناامنی در مناطق مختلف یمن از جمله شمال این کشور افزایش یافت . چنانکه در سه روز اخیر استان جوف شاهد درگیری های خونین میان گروههای تکفیری مسلح و حوثی ها بوده است.

این گروهها که گاه از سوی ارتش یمن نیز حمایت می شوند قصد سرکوب حوثی ها را دارند.

در درگیری های خونینی که روز گذشته در استان جوف در شمال صنعا میان حوثی ها و گروه های مسلح محلی رخ داد، دست کم 40 نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

عربستان با حمایت از دولت یمن تلاش می کند مانع از پیروزی انقلابیون یمن در حاشیه امنیتی خود شود.

غرب نیز بیکار ننشسته و برای حفظ منافع همپیمان قدیمی خود در منطقه یعنی عربستان سعودی وارد عمل شد. چندی پیش شورای امنیت تحت فشارهای آمریکا بیانیه ای را در محکومیت اعتراضات ضد دولتی به رهبری حوثی ها صادر کرد.

در همین راستا منابع یمنی روز یکشنبه از سفر یک هیئت آمریکایی به ریاست لیزا موناکو مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیت داخلی به صنعا خبر دادند.

هادی در جریان دیدار با موناکو، وی را در جریان آخرین تحولات اخیر در یمن گذاشت.

بیعت تکفیری های یمن با ابوبکر البغدادی

از سوی دیگر منابع آگاه خبر می دهند که با تشدید نا آرامی ها در یمن گروه های تکفیری که از سوی عربستان حمایت می شوند فعالتر شده و در راستای حفظ منافع ریاض در یمن تحرکات جدیدی را آغاز کردند.

شبکه المیادین با انتشار خبری فوری اعلام کرد که گروه مسلح انصار الدوله الاسلامیه در یمن با ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش که روز گذشته اخبار ضد و نقیضی درخصوص هلاکت وی در رسانه های منتشر شد، بیعت کردند.

از آنجا که عربستان مرز مشترک وسیعی را با یمن در قسمت های شمالی این کشور دارد لذا قدرت گرفتن حوثی ها بمثابه یک خطر بزرگ برای آنها محسوب شده و تمام تلاش خود را برای سرکوب کردن این گروه به کار می بندند.

با اعلام برکناری دولت یمن توسط هادی از هفته گذشته، رئیس جمهوری یمن عبدالقادر هلال شهردار صنعا را مکلف به ازسرگیری مذاکرات با حوثی ها کرد.

سفر مجدد رییس جمهور یمن به مقر حوثی ها

پایگاه یمن پرس امروز با انتشار خبری از سفر مجدد هادی به صعده و آغاز مجدد مذاکرات با حوثی ها خبر داد.

محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی ها در این خصوص به روزنامه السیاسیه گفت: علاوه بر طرحی که عبد القادر هلال از سوی دولت به انصارالله ارائه کرده است شیوخ برخی قبایل طرحی را به ما ارائه کرده اند که ما در حال حاضر در حال بررسی مفاد این طرح هستیم.

وی همچنین تاکید کرد که ما همچنان بر تشدید اعتراضات البته به شکل مسالمت آمیز تاکید داریم.

منابع یمنی همچنین از برگزاری تظاهرات میلیونی معترضان ضد دولتی در خیابان فرودگاه صنعا خبر دادند. گروهی از مخالفان این اعتراضات و حامیان دولت نیز در خیابان "ستین" در صنعا اقدام به برگزاری تظاهرات کردند. (ایسنا-مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها