امروز 15 شهریور 1393 هجری شمسی؛ 10 ذی القعده 1435 هجری قمری؛6 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده،بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۳۷۰۶
15  شهریور، وقوع اولین سانحه هوایی در ایران

هجری شمسی

15 شهریور 1289

علیرضا عضدالملک سیاستمدار بزرگ دوره قاجار و نایب السلطنه احمد شاه از درگذشت. او در زمان ناصرالدین شاه وزیر عدلیه شد و در وقایع تحریم تنباکو رابط میان ناصرالدین شاه و عده ای از علما بود. وی در زمان مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه از امور کشوری کناره گرفت و گاه به عنوان ریش سفید در امور نظر می داد. پس از محمدعلی شاه نیابت سلطنت احمد شاه خردسال به او سپرده شد.

15 شهریور 1308

اولین سانحه هوایی در ایران به وقوع پیوست‌. یک هواپیمای پستی متعلق به کمپانی ایرویز انگلیس ضمن پرواز در مسیر بنادر بوشهر و جاسک پیش از فرود، آتش گرفت. در این سانحه سه نفر کشته‌، دونفر مجروح شدند و محمولات پستی هم طعمه حریق شد.

15 شهریور 1334

ستاد ارتش ، اداره‌ای به نام اطلاعات تأسیس کرد که همه روزه اخبار محرمانه نیروهای سه گانه را جمع‌آوری و به رئیس ستاد تحویل می‌دهد.

هجری قمری

10 ذی القعده 389

سلسله سامانیان به دست ایلک خان منقرض شد. بر اثر نفوذ بیش از حد غلامان ترک در دربار سامانیان و دخالت آنان در تمام امور حاکمیت این سلسله رو به انحطاط نهاد. سامانیان در دوره اقتدار خود به آبادانی شهرهای قلمرو خود پرداختند و به گسترش علم و ادب و بزرگداشت ادیبان و شعرا توجه بسیار داشتند. در این دوره مرکز علمی متعددی در شهرهای مختلف آسیای مرکزی و خراسان در شمال شرقی ایران تاسیس شد. سامانیان پس از 128 سال منقرض شدند و پس از آنان سلسله غزنویان و خاندان آل بویه در ایران به قدرت رسیدند.

10 ذی القعده 1311

نخستین امتیاز برای استفاده از چوب درختان جنگل های شمال ایران به یک تجارتخانه روسی به نام تئوفیلاکتوس واگذار شد. مدت این امتیازنامه پنج سال بود اما در سال 1317 به مدت هشت سال دیگر تمدید شد.

میلادی

6 سپتامبر 1683

ژان باپتیست کلبر سیاستمدار بزرگ فرانسوی و وزیر لویی چهاردهم درگذشت. او در چهل و چهار سالگی عهده دار امور فرانسه شد و برای برای ترقی صنایع فرانسه، تاسیس نیروی دریایی و تنظیم امور مالیاتی فرانسه اقدامات مهمی انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها