درخصوص آزادی گروگان انگلیسی

نخست وزیر انگلستان: به داعش باج نمی دهیم

نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه در حاشیه نشست «ناتو» در ولز، با اشاره به تهدیدات گروه تروریستی «داعش» برای کشورش و سایر کشورهای جهان گفت: لندن برای آزادی گروگان انگلیسی، به این گروه «باج» نخواهد داد.
کد خبر: ۷۱۳۲۹۹
نخست وزیر انگلستان: به داعش باج نمی دهیم

دیوید کامرون در گفت وگو با شبکه خبری «اسکای نیوز» گفت: به رغم سخت بودن شرایط، ندادن باج سیاست درستی است، چرا که پرداخت این پول بیش از پیش به تروریست ها کمک خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس همچنین از اینکه برخی از کشورهای غربی بر خلاف توافقات صورت گرفته، برای آزادی اتباع شان اقدام به پرداخت باج به گروگانگیران کرده اند، ابراز تاسف کرد.

وی افزود: دولت انگلیس هم به مخالفان میانه رو سوریه و نیز دولت عراق پیشنهاد کمک برای مقابله با تهدیدات گروه داعش در این دو کشور داده است.

کامرون گفت: برای امن شدن محیط مان باید فشار زیادی را بر روی گروه داعش وارد سازیم.

وی در پاسخ به این سوال که انگلیس آیا حاضر است با بشار اسد، رییس جمهور سوریه برای شکست گروه داعش همکاری کند، ادعا کرد: من فکر می کنم که اسد بخشی از مشکل است و نه بخشی از راه حل.

پیش از این نیز «فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلیس به رغم تهدیدات آشکار داعش برای منطقه گفته بود که لندن برای مقابله با داعش با دولت سوریه همکاری نخواهد کرد.

دولت انگلیس به دنبال کشته شدن دومین روزنامه نگار آمریکایی و نیز تهدید گروه داعش برای کشتن یک شهروند انگلیسی دیروز با حضور مقام های ارشد سیاسی، دفاعی و اطلاعاتی این کشور، نشست اضطراری یا «نشست کبری» برگزار کرد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس از نشست «کبری» در سخنانی در پارلمان این کشور، مصایب شهروند انگلیسی که اکنون گروگان داعش است را «غیرقابل تصور» دانست و افزود: انگلیس هرگز تسلیم تروریسم نخواهد شد و مخالفت ما با گروه داعش در داخل و خارج از کشور ادامه خواهد یافت.

وی گفت: انگلیس تلاش های دیپلماتیک بیشتری را به منظور گرفتن این تضمین که اعضای گروه هشت کشور صنعتی به گروگانگیران باج نخواهند داد، صورت می دهد.

نخست وزیر انگلیس افزود: انگلیس و آمریکا به این سیاست ادامه خواهند داد، اما باید از پایبندی دیگر کشورهای عضو «گروه هشت» به مواضع شان نیز اطمینان یابیم.

کامرون به عنوان رییس دوره ای گروه هشت، در تابستان سال گذشته، اعضای این گروه را متقاعد کرد تا اعلامیه ای را به امضا برسانند مبنی بر این که پرداخت باج به گروه های تروریستی باعث افزایش توان و تقویت آنها خواهد شد.

یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این توافق را تایید کرد اما به نوشته روزنامه «دیلی تلگراف» فقط آمریکا و انگلیس به این توافق پایبند ماندند، در حالی که فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان راه هایی را برای رساندن پول به دست تروریست ها در ازای آزاد کردن اتباع شان پیدا کرده اند.

به گفته نخست وزیر انگلیس، مقابله با تهدیدات داعش و نیز تحرکات روسیه در شرق اوکراین از جمله موارد مهم مورد بحث در نشست دو روزه سران ناتو در ولز خواهد بود.

تحولات اخیر در شرق اوکراین به ویژه ادعاهای صورت گرفته درباره دخالت مستقیم روسیه در بحران این کشور و برجسته تر شدن تهدیدات داعش در پی کشته شدن دومین روزنامه نگار آمریکایی توسط این گروه تروریستی، سبب شده تا این دو موضوع بیش از سایر مسایل، نشست ناتو را تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس این گزارش، دفتر نخست وزیری انگلیس، علاوه بر باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه، در مجموع 180 مهمان ویژه از جمله رهبران و مقامات ارشد بیش از 60 کشور جهان در نشست ولز شرکت دارند.

دولت انگلیس در حالی سخن از تهدیدات داعش می گوید که به گفته تحلیل گران و آگاهان به مسایل منطقه، این گروه از حمایت مالی قدرتهای مهم در منطقه به ویژه از گروه ها و نهادهایی در عربستان سعودی و امارات عربی متحده و کویت برخوردار بوده و از طریق سرویس های اطلاعاتی به ویژه سرویس های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی تقویت می شوند.

این صاحب نظران همچنین سخنان کامرون را مقدمه چینی لشکرکشی دیگر آمریکا و انگلیس به خاک عراق و سوریه ارزیابی کرده اند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها