جام جم ورزشی: پیراهن شماره 7 در منچستریونایتد به دلیل این‌که اسطوره‌های متعددی آن را بر تن کرده‌اند بسیار مهم است. در هیچ باشگاهی در سراسر دنیا به اندازه منچستریونایتد شماره 7 تا این حد مهم نبوده و تا این اندازه بر تن اسطوره‌های مختلف نرفته است.
کد خبر: ۷۱۲۶۱۸
دی ماریا؛ میراث‌دار اسطوره‌های منچستریونایتد

به گزارش جام جم ورزشی، آنخل دی‌ماریا آخرین بازیکنی است که در باشگاه منچستریونایتد پیراهن افسانه‌ای شماره 7 را تن می‌کند. پیش از این در منچستریونایتد اسطوره‌هایی نظیر جورج بست، برایان رابسون، اریک کانتونا، دیوید بکام و کریستیانو رونالدو پیراهن شماره 7 را تن کرده بودند. هرکدام از آنها دنیایی خاطره برای هواداران تیم منچستری هستند. برخی از 7‌های تاریخ من یونایتد چندان مشهور نیستند، حتی برخی از آنها در زمره بدترین خریدهای تاریخ این باشگاه قرار می‌گیرند. یکی از این شماره 7‌های ناموفق مثل مایکل اوون شهرت بسیار زیادی دارد اما هرگز در اولدترافورد موفق نبود. چه کسانی شماره 7 منچستر را برداشتند و اصلا هم با این شماره موفق نبودند؟ با این 7‌های ناکام بیشتر آشنا می‌شویم.

استیو کاپل (از 1975 تا 1983)

غیرمنصفانه است اگر بگوییم کاپل اصلا شماره 7 خوبی برای منچستریونایتد نبود اما به هر حال این شماره 7 قدیمی من یونایتد در مدتی که برای منچستر بازی می‌کرد هیچ جامی کسب نکرد. او با پیراهن شماره 7 شاهد بود که تیمش جام‌های متعددی را در انگلیس از دست داد هر چند خود کاپل به هیچ عنوان بازیکن بدی برای منچستریونایتد به شمار نمی‌رفت. او 322 بار برای شیاطین سرخ به میدان رفت و 53 بار موفق به گلزنی شد. مصدومیت‌های پیاپی زانوی او باعث شد در سال 1983 بازنشسته شود آن هم در حالی که فقط 28 سال داشت. او بعدها مربی شد. کاپل، فصل گذشته مدیر ورزشی باشگاه پورتموث بود.

اشلی گریمس (از 1977 تا 1983)

بازیکن ایرلندی‌تبار منچستریونایتد 107 مرتبه برای این تیم به میدان رفت و در شش سالی که بازیکن این تیم بود در اکثر مواقع بازیکنی نیمکت‌نشین به شمار می‌رفت. او بازیکن مورد علاقه سرمربی وقت تیم یعنی سکستون نبود. این هافبک هجومی که 18 بازی هم برای تیم ملی ایرلند انجام داد در نهایت به کاونتری منتقل شد. گریمس یکی از ناکام ترین شماره 7 ‌های تاریخ منچستر است.

رالف میلنه (از 1988 تا 1991)

میلنه در سه سال ابتدایی آغاز مربیگری فرگوسن در یونایتد شماره 7 باشگاه به شمار می‌رفت. او شماره 7 بدی به‌شمار می‌رود که هیچ هواداری از او خاطرات خوشی ندارد. میلنه که دورانی تقریبا کوتاه در منچستر داشت در 30 باری که برای این تیم به میدان رفت فقط سه گل به ثمر رساند. او محبوب هواداران نبود و هنوز بحث بر سر این است که آیا میلنه، بدترین بازیکن تاریخ باشگاه منچستر محسوب می‌شود یا خیر. فرگوسن سال‌ها بعد اعتراف کرد پیوستن میلنه به من یونایتد کار بسیار اشتباهی بوده است. شماره 7 اصلا شماره مناسبی برای این بازیکن ناکام نبود.

کیت گیلسپی (از 1993 تا 1995)

غیر از این اسطوره‌ها بازیکنان دیگری هم بوده‌اند که پیراهن شماره 7 را در تاریخ منچستریونایتد تن کرده‌اند اما اصلا در این پیراهن موفق نبوده‌اند. گیلسپی از نسل بازیکنان درخشان و اسطوره‌ای نظیر رایان گیگز، دیوید بکام، پل اسکولز و گری نویل است اما هرگز به اندازه این بازیکنان هم نسل خود موفق نشد به چهره‌ای شاخص تبدیل شود. او زیر سایه هم تیمی‌های مستعدش گم شد و در حالی که همبازیانش روز به روز به قله پیشرفت نزدیک می‌شدند او روند معکوسی را در پیش گرفت.

گیلسپی سال 95 مجبور شد منچستر را ترک کند و به نیوکاسل برود تا اندی کول به جای او گام به اولدترافورد (ورزشگاه اختصاصی منچستریونایتد) بگذارد. این ایرلندی پس از نیوکاسل در تیم‌های دیگری هم نظیر بلکپول، لستر و شفیلد بازی کرد. به این ترتیب گیلسپی برای ترک شیاطین سرخ یکی دیگر از اعضای 7 ‌های ناکام منچستریونایتد در اولدترافورد لقب گرفت.

آنتونیو والنسیا (از 2009 تاکنون)

او با پیراهن شماره 7 در این سال‌ها اصلا خوب نبود تا در نهایت با ورود ستاره‌ای به نام آنخل دی‌ماریا، مسئولان باشگاه این شماره را از او بگیرند. او چهارمین فصل خود را در منچستریونایتد سپری می‌کند و هر چند در بسیاری مواقع تاثیرگذار بوده اما هرگز به یک شماره 7 واقعی که در شان منچستر باشد تبدیل نشد. این اکوادوری از این فصل پیراهن شماره 25 را تن خواهد کرد.

مایکل اوون (از 2009 تا 2012)

او که دوران درخشان خود را در لیورپول سپری کرده بود پس از پیوستن به من یونایتد صاحب پیراهن شماره 7 شد اما فقط 52 بار برای این تیم بازی کرد و بدتر از آن فقط 17 بار پایش به گلزنی باز شد. مصدومیت و نداشتن توانایی لازم برای رقابت با بازیکنانی نظیر وین رونی اصلی‌ترین عامل ناکامی او در منچستریونایتد شد. البته این شماره 7 منچستر دو بازی بسیار به یادماندنی از خود به جای گذاشت؛ یکی گل لحظات آخرش به منچسترسیتی در لیگ برتر که پیروزی تیمش را رقم زد و یکی هت تریک مقابل وولفسبورگ در لیگ قهرمانان اروپا، اما این دو بازی برای این‌که او یکی از 7‌های ماندگار یونایتد شود، کافی نبود.

و حالا دی‌ماریا...

آنخل دی‌ماریا، ستاره آرژانتیـنی و تازه وارد منچستریونایتد که بتازگی از رئال مادرید به منچستریونایتد پیوسته با گرفتن پیراهن شماره7 از والنسیا حالا میراث دار اسطوره‌هایی مثل رونالدو یا کانتونا خواهد بود. او که با انتقال 70 میلیون پوندی به منچستر در زمره گران‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال قرار گرفت با این پیراهن چه سرنوشتی در منچستریونایتد لوئیس فن خال خواهد داشت؟ او هم یک شماره 7 اسطوره‌ای می‌شود یا این‌که به صف 7‌‌های ناکام می‌پیوندد؟ زمان، پاسخ این پرسش را خواهد داد.

دیلی‌میل‌ / مترجم: ‌هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها