در پی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع قرق شده «تنگ سرخ» در شهرستان بویراحمد، 10 هکتار از گونه های ارزشمند گیاهی این منطقه در آتش سوخت.
کد خبر: ۷۱۲۴۹۸
10 هکتار از منطقه «تنگ سرخ» سوخت

تراژدی آتش سوزی جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته هم تکرار شد و این بار نوبت به مراتع و گونه های گیاهی بکر و تحت حفاظت تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد رسید.

منطقه تنگ سرخ که در 25 کیلومتری جاده یاسوج به شیراز قرار دارد، یکی از مناطق پایلوت کهگیلویه و بویراحمد در کشت گیاهان دارویی است.

گفته می شود حدود 12هزار هکتار از این منطقه زیر کشت گیاهان دارویی از جمله آنغوزه رفته است.

مردم منتظر امدادگران نماندند

با این حال روز گذشته بخشی از این منطقه دچار حریق شد و اگر همت و احساس مسئولیت مردم این منطقه نبود، بخش زیادی از مراتع و درختان طعمه حریق می شدند.

عصر روز گذشته که این آتش سوزی در دامنه کوه «تنگ سرخ» آغاز شد، مردم این روستا منتظر امدادگران و نیروهای اطفای حریق نماندند و تا دوشنبه شب حریق را مهار کردند.

به گفته یک شاهد عینی، در این آتش سوزی دهها درخت بادام کوهی، کیکم، بنه و... در آتش سوخت.

سجاد دهقان که خود در مهار آتش شرکت داشته است، گفت: این منطقه 10 سال است که قرق شده و در آن درختان کوهی و گیاهان دارویی زیادی کاشته شده بود.

وی افزود: پس از آغاز آتش سوزی ابتدا با دستگاه های امدادرسان تماس گرفتیم اما وقتی دیدیم تا آنها به منطقه برسند زمان زیادی طول می کشد، خود مردم دست به کار شدند.بیش از 100 نفر از اهالی با بیل و کلنگ و شاخه درختان به کوه زدند و اقدام به اطفای حریق کردند.

دهقان از آسیب دیدن برخی از اهالی در مهار آتش خبر داد و گفت: برخی دچار خفگی شده بودند که با کمک سه تن از امدادگران هلال احمر مداوا شدند.

ردی از عامل آتش سوزی پیدا شد

دهیار روستای تنگ سرخ نیز گفت: این منطقه بخشی از طرح صیانت از گونه های طبیعی بوده که چندین سال قرق است و دارای مراتع پرپشت و زیادی است.

سجاد اخلاق خوب افزود: اهالی این روستا توانستند طی دو ساعت آتش را در این عرصه های طبیعی مهار کنند.

وی گفت: تعداد زیادی از درختان بادام کوهی، بنه، کیکم و ... در این آتش سوزی از بین رفتند و تا شب گذشته هم برخی از این درختان و درختچه ها همچنان می سوختند.

«اخلاق خوب» همچنین از پیدا کردن ردی از عامل آتش سوزی خبر داد و افزود: یک نفر غیربومی که در منطقه حضور یافته بود به احتمال زیاد به طور سهوی عامل این آتش بوده است.

تقدیر از اقدام مسئولانه مردم تنگ سرخ

مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد هم با تقدیر از اقدام مسئولانه مردم تنگ سرخ در اطفای حریق روز گذشته در عرصه های طبیعی این منطقه گفت: پوست و گوشت مردم این روستا با طبیعت عجین شده است.

سعید نظری افزود: حفاظت از طبیعت بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست و هرجایی که مردم خود درصیانت از طبیعت احساس مسئولیت کنند، مسئولین نباید دغدغه و نگرانی داشته باشند.

وی گفت: منطقه تنگ سرخ یکی از مناطق الگوی منابع طبیعی است و گونه های گیاهی ارزشمندی در این منطقه وجود دارد و توقع نمی رفت این منطقه دچار آتش سوزی شود.

نظری افزود: مردم تنگ سرخ سالهاست که دامشان را از منطقه خارج کرده و اقدام به کشت و بهره برداری از گیاهان دارویی کرده اند.

وی گفت: باریجه، آنغوزه، بن سرخ، جاشیر و ... برخی از گیاهان دارویی است که توسط مردم در این منطقه کشت می شود و از این راه سود خوبی نیز عاید آنها شده است.

مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد افزود: اگر همه مردم استان مردم تنگ سرخ را الگو قرار بدهند، این استان نگین سبزی در کشور خواهد شد.

انگار تراژدی آتش سوزی جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد قرار نیست به این زودی ها به پایان برسد اما آنچه می تواند از این رنج بکاهد، مشارکت مردم در حفاظت از طبیعت است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها