پزشکان می گویند، در صورت رعایت پنج توصیه می توان به سادگی از ابتلا به ویروس ابولا که یکی از خطرناک ترین و کشنده ترین ویروس های جهان است پیشگیری کرد. دراین میان آب و صابون مهمترین عامل نابودی این ویروس مرگبار است.
کد خبر: ۷۱۲۴۶۲
آب و صابون، نابودکننده ویروسی که درمان ندارد

ابولا یکی از خطرناک ترین و کشنده ترین ویروس های جهان است ولی مثل ویروس از طریق هوا و تنفس شیوع پیدا نمی کند.

بر اساس آخرین آمار تاکنون بیش از ۱۵۵۰ تن در جهان در پی ابتلا به ابولا جان خود را از دست داده اند و دستکم ابتلای ۳۰۰۰ تن دیگر به این ویروس تایید شده که عمدتا در گینه، لیبریا و سیرالئون (غرب آفریقا) سکونت دارند.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تاکنون برای این بیماری همه گیر، درمان مشخصی کشف نشده است اما با برخی اقدامات می توان از سرعت واگیری آن کاست.

متخصصان این سازمان می گویند پنج راهکار مهم مقابله با این بیماری و عامل انتشار آن به شرح ذیل است:

1- آب و صابون: دستان خود را به طور مرتب با صابون و آب تمیز بشویید و با حوله تمیز خشک کنید. اجرای این توصیه در مناطق روستایی دور افتاده ممکن است کار ساده ای نباشد چون در این نقاط بسیاری از مردم به آب پاکیزه دسترسی ندارند، اما این روش به شکل موثری ویروس ابولا را از بین می برد و هر صابون معمولی می تواند این خاصیت را داشته باشد.در این حالت باید از دست دادن پرهیز کرد. دکتر اونی کریشنان از یک نهاد بهزیستی بین المللی به نام پلان اینترنشنال می گوید: بر اثر تماس مردم با مایعات بدن افراد آلوده به ابولا این ویروس به سرعت منتقل می شود.

عارضه های ناشی از ابتلا به این ویروس پس از مدتی طولانی در بدن افراد خود را نشان می دهد. بنابراین به مردم توصیه شده است که به جای دست دادن از روش های دیگری برای سلام دادن به یکدیگر استفاده کنند.

2- تماس پوستی ممنوع: اگر احتمال می دهید که فردی به ویروس ابولا آلوده شده به هیچ وجه به او دست نزنید.

شاید اجرای چنین توصیه ای در زمانی که یکی از اعضای خانواده شما آلوده شده و درد می کشد بی رحمانه به نظر بیاید ولی به یاد داشته باشید که تمام مایعات بدن یک فرد بیمار از جمله مدفوع و ادرار، آب دهان، آب بینی و خلط، اشک چشم حاوی این ویروس هستند.

عارضه های فرد مبتلا به ویروس ابولا عبارتند از: تب، درد عضلات و مفصل ها، گلودرد، سردرد و خستگی و به دنبال آن سرگیجه شدید، استفراغ و اسهال که ممکن است خونی باشد.

به هر فردی که چنین عارضه هایی دارد باید اکیداٌ توصیه کرد که در اسرع وقت به پزشک یا بیمارستان مراجعه کند.

علاوه بر این توصیه می شود که از لمس لباس و یا ملافه ها و رختخواب فرد مبتلا پرهیز شود.

سازمان پزشکان بدون مرز توصیه می کند که لباس ها و ملافه افراد مبتلا را سوزانده شود.

3- پرهیز از تماس با جنازه: اگر حدس می زنید که فردی بر اثر بیماری ابولا در گذشته است بدن او را لمس نکنید، حتی برای مراسم خاکسپاری. اگر فرد آلوده به این ویروس مرده باشد هنوز هم احتمال انتقال آن به افراد دیگر بسیار زیاد است چون بدن افرادی که بر اثر این بیماری مرده اند در دوران بیماری مایعات بیشتری ترشح می کند و بنابراین خطر گرفتن ویروس ابولا بر اثر تماس با جنازه حتی بیشتر از تماس با فرد بیمار است.

سعی کنید به سرعت افراد متخصص را برای جمع آوری و دفن جنازه خبر کنید. نگهداری جنازه فردی که بر اثر این ویروس درگذشته است در یک محیط عمومی یا درمحیط خانه برای سایرین بسیار خطرناک است.

4- پرهیز از گوشت شکار: از رفتن به شکار و لمس کردن و خوردن گوشت حیوانات وحشی از جمله خفاش، میمون و یا شامپانزه اکیدا پرهیز کنید چون دانشمندان معتقدند که اولین بار ویروس ابولا از همین طریق به بدن انسان منتقل شده است.

حتی اگر گوشت یک حیوان وحشی در منطقه زندگی شما جزو مواد غذایی لذیذ و کمیاب است از خوردن و یا لمس آن اکیدا پرهیز کنید چون گوشت یا خون این حیوان ممکن است آلوده باشد. حتما مراقب باشید که تمام غذاهایی را که مصرف می کنید به خوبی پخته شوند.

5- آشفته نشوید: پخش شایعه به هراس مردم می افزاید. از کارکنان درمانی و پزشکان نترسید، کار آنها کمک به شما است و بستری شدن بهترین امکان برای درمان و بازیابی سلامت افراد بیمار است. بیماران در مراکز درمانی مراقبت های لازم برای مقابله با عوارض این ویروس را دریافت خواهند کرد.

حدود نیمی از افرادی که در دور اخیر شیوع ویروس ابولا به آن مبتلا شده اند جان خود را از دست داده اند. در برخی موارد بیماران به پزشکان و کادر بهداشتی حمله کرده اند و در برخی موارد افراد بیمار را به حال خود رها کرده اند، حتی اگر دلیل بیماری آنها ویروس ابولا نبوده است.

در عین حال باورهای نادرست به داروهای سنتی و محلی شیوع این ویروس را تشدید و گسترده تر کرده است.

دکتر کریشنا می گوید: پیشگیری بهترین راه مقابله با ویروس ابولا است بنابراین مردم نباید شایعه پخش کنند و در عین حال نباید دچار سراسیمگی شوند. کاستن از درد و حتی نجات دادن بیماران امکان پذیر است.

بر اساس آخرین آمار، تاکنون بیش از ۱۵۵۰ تن در جهان در پی ابتلا به ابولا جان خود را از دست داده اند و دستکم ابتلای ۳۰۰۰ تن دیگر به این ویروس تایید شده که عمدتا در گینه، لیبریا، و سیرالئون سکونت دارند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که مجموع شمار حاملان ویروس ابولا به ۲۰ هزار تن برسد.

در یک دستورالعمل که سازمان بهداشت جهانی برای مواجهه با گسترش ابولا منتشر کرده آمده است:شمار واقعی موارد ابتلا می تواند دو تا چهار برابر بیش از عددی باشد که تاکنون گزارش شده است.

- درصد مرگ و میر افراد مبتلا به این بیماری می تواند به حدود ۹۰ درصد برسد ولی در دوره اخیر از شیوع این ویروس درصد مرگ و میر مبتلایان حدود ۵۵ درصد بوده است.

- دوره رشد این ویروس در بدن و بروز آن ممکن است بین ۲ تا ۲۱ روز طول بکشد.

- این ویروس واکسن و درمان ندارد.

- روش های مداوا و کمک به بیماران مثل تامین آب مورد نیاز بدن بیمارانی که به اسهال و استفراغ شدید مبتلا می شوند ممکن است به بازیابی سلامت آنها کمک کند.

- گفته می شود خفاش میوه خوار که از جمله غذاهای لذیذ و کمیاب برخی از مناطق غرب آفریقا محسوب می شود، میزبان طبیعی این نوع ویروس است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها