وقتی بشر دست خشکسالی را از پشت می بندد

مجوز معدن بهانه قطع درختان + عکس

تاغزارهای اطراف کرمان، مهم‌ترین عامل در زمینه جلوگیری از بروز توفان‌های شن در این شهر و همچنین روستاهای شرق استان است، با این حال طی سال‌های اخیر عوامل مختلفی ازجمله خشکسالی و عوامل انسانی همچون قطع درختان برای تهیه زغال، این جنگل‌ها را در معرض نابودی قرار داده است.
کد خبر: ۷۱۱۸۶۴

به گزارش مهر، کرمان در نزدیکی چند کانون بحرانی فرسایش بادی قرار گرفته است و کهنسالان این شهر می‌گویند که پیش از کاشت دستی این تاغزارها، کرمان به صورت مداوم شاهد بروز توفان‌های شن بوده، اما پس از کاشت دستی این تاغ‌ها. به مرور مشکل بروز توفان شن در کرمان رفع شده است و هم‌اکنون نیز این شهر سال‌هاست پدیده توفان شن را ندیده است.

در واقع از دیرباز تاکنون مردم کرمان برای رهایی از توفان‌های شن و گسترش بیابان، به کشت درختان مقاوم در برابر خشکسالی و بادهای سهمگین کویر روی آورده‌اند و در حقیقت رمز بقا و زندگی شهرنشینی و روستایی در مناطق کویری شمال کرمان وجود همین تاغ‌ها بوده است، اما این روزها تاغ‌های اطراف کرمان شاهد روزهای تلخ ناشی از تخریب‌های عوامل طبیعی و غیرطبیعی است.

عضو شورای شهر کرمان با تاکید بر این که حفظ و نگهداری و کاهش توسعه این جنگل‌های دست‌کاشت برای تداوم زندگی در شهر کرمان بسیار بااهمیت است، گفت: تلاش‌های گسترده‌ای برای حفظ و نگهداری از این جنگل‌ها صورت گرفته، اما در این میان برخی افراد سودجو نیز با بی‌تدبیری تیشه به ریشه این درختان می‌زنند.

علی‌اکبر مشرفی از مواردی از قطع این درختان توسط افراد سودجو برای تبدیل آنها به زغال خبر داد و افزود: این افراد به منظور سودجویی به قطع درختان به صورت شبانه و انتقال آنها به کوره‌های تولید زغال اقدام می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز این مسأله باید گشت‌های شبانه‌روزی ایجاد کرد تا جلوی قطع درختان گرفته شود.

ضربه جبران‌ناپذیر به کرمان

علی شاهی، کارشناس منابع طبیعی کرمان نیز با اشاره به این که استان کرمان دارای 16 کانون بادی و بیابانی است و 2/4 میلیون هکتار از اراضی بیابانی کرمان در خطر فرسایش قرار دارد، گفت: وجود برخی از ساختارهای طبیعی یا انسانی همچون جنگل‌های دست‌کاشت در کنترل تعدادی از این کانون‌ها، بویژه در حاشیه شهر کرمان بسیار بااهمیت است و از بروز توفان شن جلوگیری می‌کند.

علی شاهی افزود: طرح‌های متعددی برای نگهداری و حفاظت از این جنگل‌ها تاکنون اجرا شده است، اما همچنان شاهد قطع و نابودی این درختان هستیم.

وی با اشاره به این که در شرق استان نیز وجود این تاغزارها چشمگیر است، به طوری که در ریگان و فهرج کانون‌های قابل‌توجهی از درختان دست‌کاشت وجود دارد که زندگی بسیاری از روستاهای این شهرستان‌ها به وجود همین تاغ‌ها بستگی دارد، یادآور شد: هر سال میلیاردها تومان در استان کرمان به دلیل بروز توفان‌های شن به زیرساخت‌ها خسارات وارد می‌شود که نشان از اهمیت وجود تاغ‌ها دارد. علاوه بر این استفاده از عوامل طبیعی مانند جنگل‌ها، سال‌هاست جایگزین روش‌هایی ازجمله مالچ‌پاشی شده است، زیرا مالچ‌پاشی هم هزینه‌بر است و هم به طبیعت صدمه می‌زند.

به گفته وی کانون‌های فرسایش بحرانی باد در استان کرمان مساحتی معادل 676 هزار و 234 هکتار را دربرمی‌گیرد و اگر جنگل‌های دست‌کاشت و گاه طبیعی، اما کوچک اطراف شهر کرمان و پراکنده در سایر مناطق استان آسیب ببیند، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای مردم به دنبال دارد، زیرا هم‌اکنون زندگی صد روستا در شرق استان به دلیل گسترش بیابان‌ها در معرض خطر است و اگر تاغ‌های اطراف کرمان نیز تخریب شود، این خطر حتی شهر کرمان و بخصوص حومه شهر را تهدید می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها