هشدار معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر

افزایش ۲۰ درصدی مصرف محرک‌ها و آمفتامین‌های تخدیری

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: آنچه اکنون نگران کننده است پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر از سوی دختران و روی آوری به مواد محرک و صنعتی است؛ یعنی برعکس مردان که تمایل به استفاده از مواد مخدر سنتی دارند استقبال زنان و دختران از مواد مخدر صنعتی و محرک که بسیار آسیبزا هستند، هر روز در حال گسترش است و طبق پیش‌بینی‌ها، ما داریم به سمت زنانه شدن اعتیاد می‌رویم که در نتیجه آمار مبتلایان نیز رو به سمت دو رقمی شدن گذاشته است.
کد خبر: ۷۱۱۵۲۴
معاون رئیس جمهور: اعتیاد به سمت زنانه شدن می‌رود

جام جم سرا: شهیندخت مولاوردی در همایش تجلیل از زنان و دحتران نخبه و نمونه ملارد که شب گذشته برگزار شد، وضعیت دختران در جامعه امروز را بسیار مظلومانه خواند و عنوان کرد: مباحث مربوط به دختران به دلیل همپوشانی با برنامه‌های وزرات ورزش و جوانان (۱۵ تا ۲۹ سال) و حقوق کودک (زیر ۱۵ سال) دچار نوعی مظلومیت شده است.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده ادامه داد: یک سوم جمعیت کشور در حدود ۲۳ میلیون نفر را جوانان تشکیل می‌دهند و از این تعداد نیمی دختران هستند؛ این یک پدیده منحصر بفرد در کشور ما است که از آن به عنوان پنجره جمعیتی یاد می‌کنند، اگر نتوانیم از این فرصت ویژه استفاده کنیم تبدیل به بار جمعیتی خواهد شد و چالشهای اساسی پیش روی کشور قرار می‌دهد.

مسائل زنان نباید به گروه‌ها و اقشار خاص تقلیل داده شود
این مسئول با اشاره به عمکرد یکساله دولت در حوزه زنان و خانواده گفت: تعدد مراکز، موازی کاری و چندباره کاری‌ها که درد مشترک بسیاری از حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است، آسیبهای زیادی به برنامه‌ها وارد آورده است به ویزه در چند سال اخیر که مسائل زنان به گروه‌ها و اقشار خاص تقلیل داده شده است.

به نقل از مهر، وی اضافه کرد: در واقع مجموعه عملکرد‌ها، سوءمدیریت‌ها و شرایطی که بی‌انصافی است ریشه تمام آن‌ها را در هشت سال گذشته بدانیم، ما را با آسیبهایی مواجه کرد که بنیان خانواده را تهدید می‌کند.

تغییر نوع استفاده و کاهش سن مصرف مواد مخدر در دختران
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده خبر داد: طی پنج سال گذشته با افزایش قابل توجه زنان سرپرست خانوار مواجه بودیم که هم اکنون تعداد این زنان به ۱۲/۱درصد رسیده و زنانه شدن سالمندی و فقر از عواقب منفی آن است، در زمینه اعتیاد نیز هرچند کمتر از ۱۰ درصد معتادین کشور زنان هستند اما ۶۳ درصد معتادان متاهلند و زندگی با همسران معتاد به طور قطع زنان را در معرض انواع آسیب‌ها و خشونت‌ها قرار می‌دهد.

ملاوردی افزود: آنچه که در جال جاضر نگران کننده است پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر از سوی دختران و روی آوری به مواد محرک و صنعتی است، برعکس مردان که تمایل به استفاده از مواد مخدر سنتی دارند استقبال زنان و دختران از مواد مخدر صنعتی و محرک که بسیار آسیب زا هستند، هر روز در حال گسترش است و طبق پیش بینی‌ها به سمت زنانه شدن اعتیاد می‌رویم که در نتیجه آمار مبتلایان نیز به سمت دو رقمی شدن می‌رود.

۵۵ درصد طلاق‌ها ریشه در اعتیاد دارد
او با ذکر این مطلب که ۵۵ درصد طلاق‌ها ریشه در اعتیاد دارد، خاطرنشان کرد: بالا رفتن سن ازدواج، آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج قابل کتمان نیست که باید با علم به این واقعیات برنامه ریزی کنیم تا بتوان شاهد تاثیرگذاری لازم در بهبود وضعیت زنان و خانواده باشیم البته معاونت امور زنان به تنهایی از پس مشکلات موجود برنمی آید و تقویت بنیان خانواده با توجه به منویات رهبری، عزمی ملی و مدیریتی جهادی می‌طلبد.

وی رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار و زنان بهبود یافته را از اولویتهای این معاونت از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم برشمرد و گفت: در این رابطه و بر اساس ماده ۲۳۰ قانون پنجم توسعه، تفاهم نامه‌های اجرایی مشترکی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و... امضا و اجرایی شد که امیدواریم تا پایان امسال شاهد به ثمر نشستن اقدامات باشیم.

به کارگیری زنان در مدیریت میانی کشور امیدوار کننده است
مولاوردی یادآور شد: در حمایت از زنان سرپرست خانوار نیز طرحی به عنوان پایلوت کشوری در شهرستان ری با هدف دستیابی به یک مدل موثر حمایتی از زنان در حال اجرا است که اگر مدل موفقی به دست آید این طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود تا این زنان را از وضعیت موجود خارج کنیم.

تقویت بنیان خانواده؛ اولویت دولت یازدهم
وی تقویت بنیان خانواده را از دیگر موضوعات در دستور کار دولت برشمرد و ادامه داد: در این راستا تمام طرح‌هایی که در دولتهای نهم و دهم به اجرا درآمده مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت و ضعف‌ها، خلاء‌ها و نقاط قوت استخراج شد، در ‌‌نهایت هم اکنون پروژه خانواده سالم آغاز شده که امید می‌رود با همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط به سمت افزایش کارکرد خانواده برویم زیرا زیرا طی سنوات گذشته خانواده کارکرد خود را از دست داد و نهادی جایگزین نیز اثربخشی لازم را نداشتند.

این مسئول افزود: با توجه به گسترش تکنولوژی، اینترنت و... ارتباط میان اعضای خانواده به حداقل رسیده که به منظور بهینه سازی این روابط طرح ارتقای مهارتهای زندگی در دستور کار قرار گرفت و پروژه مربوطه در حال طی مراحل ابتدایی است.

جایگاه زنان در برنامه ششم توسعه ارتقا می‌یابد
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده از شناسایی هزار و ۷۰۰ سازمان غیردولتی در حوزه زنان و خانواده خبر داد و گفت: البته تمام این نهاد‌ها در یک سطح نیستند و ما در تلاش هستیم تا این سازمان‌ها را به جایی برسانیم که به معنای خاص خوشان در فعل و انفعالات جامعه تاثیرگذار باشند، در سفرهای استانی نیز حمایتهای لازم از این نهاد‌ها به عمل آمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها