مدعیان سری A را بهتر بشناسیم

همه به​دنبال تزلزل یوونتوس

اولین فصل بدون ال کاپیتانو و ماسیمو موراتی، رفتن کونته، آمدن الگری، قدرتمند شدن رم و البته بازگشت دوباره زدنیک زمان به سری A.
کد خبر: ۷۱۱۳۲۸

سری A آغاز شد. پیش‌بینی می‌شود این فصل نبرد بر سر عنوان قهرمانی نسب به سه دوره اخیر فشرده‌تر باشد. یوونتوس که با حضور کونته به سه قهرمانی سری A دست یافته بود، با خروج او از بانوی پیر شاید ثبات و ابهتی که وی در این مدت به تیم تزریق کرده بود مورد خطر قرار گیرد. کونته در سه فصل اخیر تمام رکورد‌های ممکن را جابه‌جا کرد. قهرمانی در فصل اول بدون حتی یک شکست و 102 امتیازی شدن در فصل گذشته. دو دستاوردی که در همان زمان چندان مورد توجه تحلیلگران اروپایی قرار نگرفت. ورود آلگری بازخورد‌های متفاوتی در فوتبال این کشور داشت. عده‌ای از هواداران یووه نسبت به این تصمیم مقابل دفتر باشگاه به نشانه اعتراض تجمع کردند.

عده‌ای از روزنامه‌نگاران برجسته مثل گابی مارکوتی و پائولو باندینی دیدگاه متفاوتی داشتند. مارکوتی عقیده دارد: «فراموش نباید کرد آلگری، میلان را بعد از سال‌ها به قهرمانی سری A رساند و حداقل در اروپا عملکرد قابل قبولی داشت.»

عصر پس از کونته

یووه تا چند روز مانده به پایان پنجره نقل و انتقالات تابستان جز پاتریس اورا وآلوارو موراتا خرید ویژه‌ای نداشته است. مهاجم جوان اسپانیایی که در فصل قبل در مادرید کمتر به بازی گرفته می‌شد مورد توجه آرسن‌ونگر نیز بود. البته او برای تطبیق با شرایط جدید به زمان نیاز دارد. حضور پاتریس اورا مدافع چپ با تجربه فرانسوی نیز بی‌شک برای آلگری ارزشمند خواهد بود. مردی که در سی و سه سالگی می‌تواند کوآدو آساموآ جوان را نیمکت‌نشین کند. اگر آلگری از نسخه ٢ـ ٥ ـ ٣ کونته استفاده کند، او را با توجه به این‌که در فاز هجومی بسیار قوی‌تر از دفاعی است، می‌تواند به‌عنوان وینگ ـ بک چپ (پیستون) بهترین انتخاب باشد. شاید برای یووه نگه داشتن ویدال و پوگبا کمتر از دو شکار آس نباشد. اما این‌که مربی سابق کالیاری و میلان با چه سیستمی بازی خواهد کرد هنوز قطعی نیست. سیستم ٢ـ٤ـ٤ لوزی یا ٣ـ٣ـ٤ محتمل‌تر از ٢ ـ ٥ـ٣ مورد علاقه کونته است.(پیش‌بینی: نایب قهرمان)

فرصتی برای گرگ​ها

رم، اما از سوی دیگر با تزلزل احتمالی یووه این فصل را بهترین فرصت برای تکرار قهرمانی سال ٢٠٠١ خود می‌بیند. تیمی که با حضور رودی گارسیا ـ که لیل را به قهرمانی فرانسه رسانده بود ـ فصل گذشته بهترین نمایش را داشت. فراموش نکنید که آنها فصل گذشته با ٨٥ امتیاز در مکان دوم قرار گرفتند. امتیازی که هر تیمی را می‌تواند در لیگ 20 تیمی به قهرمانی برساند. مجموعه‌ای که در تابستان با خرید خوان ایتوربه، بال سرعتی هلاس ورونا که بسیاری از تیم‌ها خواهانش بودند، قدم محکمی برداشت. همچنین به خدمت گرفتن اشلی کول مدافع چپ صاحب کلاس چلسی نیز می‌تواند قدم محکمی باشد. جایی که نه بالزارتی و نه دودو هیچ کدام عملکرد موفقی نداشتند. سیستم احتمالی آنها در این فصل همان ٣ ـ3 ـ٤ فصل گذشته است که بدون تارگت من (مهاجم هدف) بازی خواهند کرد. ایتوربه و ژروینیو در دو ضلع فاز تهاجمی قرار می‌گیرند و ماتیا دسترو یا فرانچسکو توتی با تمایل حرکت به عقب برای توپگیری تا میانه میدان، ضلع سوم را تشکیل می‌دهند، اما ستاره رم در این فصل هافبک برجسته بوسنیایی، میرالم پیانیچ خواهد بود که در فصل گذشته عملکرد بی‌نظیری داشت. بوکی‌ها رم را شانس اول قهرمانی می‌دانند. تنها نکته‌ای که برای موفقیت تیم نگران‌کننده است، درگیری آنها در بازی‌های پرفشار لیگ قهرمانان است که شاید قدرت آنها را برای رقابت در سری A و با حریفان اصلی‌شان ـ یووه، ناپولی و فیورنتینا ـ کاهش دهد. بخصوص که این مجموعه آنچنان نیمکت قوی برای رقابت در دو جبهه ندارد. (پیش‌بینی: قهرمان)

رویاهای رافا

ناپولی هم که با رافا بنیتس در فصل گذشته عملکرد موفقی داشت و به قهرمانی جام حذفی رسیده بود در تابستان بد کار نکرد. نتایج خوب در دیدارهای دوستان بخصوص پیروزی مقابل بارسا نشان از شرایط خوب تیم می‌دهد. البته این تیم مقابل اتلتیک بیلبائو در انتخابی لیگ قهرمانان به دردسر افتاد. در پنجره نقل و انتقالات، خرید هافبک جوان هلند یعنی جانی دی‌ گزمان که در جام جهانی عملکرد درخشانی داشت، حرکت قابل توجهی بود. حضور او در کنار گوخان اینلر کاپیتان مقتدر تیم محتمل به نظر می‌رسد. حفظ ستاره‌هایی مثل ایگوایین و کایه خون مهم‌ترین حرکت دی لورنتیس مالک ناپولی و تهیه‌کننده برجسته ایتالیایی بود. تنها خروجی تیم په‌په رینا و والون بهرامی دو بازیکن کلیدی فصل گذشته تیم بود. به نظر می‌رسد در این فصل خوسه کایه خون ستاره این تیم باشد، چرا‌که در اولین فصل حضورش در سان پائولو عملکرد درخشانی داشت. قهرمان کوپا ایتالیا در این فصل نیز مانند فصل گذشته ١ـ٣ـ٢ـ٤ بازی خواهد کرد. مرتنس و کایه خون نقش کلیدی در گوش‌ها برای تغذیه ایگوایین خواهند داشت. (پیش‌بینی: چهارم)

تقویت در سکوت

دیگر تیم مدعی این فصل فیورنتیناست. تیمی که بی‌سر و صدا تابستان خوبی را سپری کرد. بازی‌های تدارکاتی مفید که مهم‌ترین آن پیروزی مقابل مادرید بود. وینچنسو مونتلا برخلاف تابستان گذشته در پنجره نقل و انتقالات عملکرد آرامی داشت و تنها صید قابل توجه مارکو مارین آلمانی بود. ماریو گومز و جوزپه روسی که فصل گذشته به دلیل مصدومیت در حاشیه بودند در بازی‌های پیش فصل عملکرد خوبی داشتند و مونتلا می‌تواند به این دو مهره به چشم یک خرید تازه نگاه کند. حفظ چهره‌های موثری مثل کوادرادو و بورخا والرو مهم‌ترین حرکت دلا واله رئیس باشگاه بود. مونتلا احتمالا مانند فصل پیش از سیستم ٢ ـ ٥ ـ٣ استفاده خواهد کرد.(پیش‌بینی: پنجم)

هدف منطقی میلان

میلان با حضور پیپو اینتزاگی که در فصل گذشته در پریماورا میلان ـ تیم جوانان میلان ـ عملکرد موفقی داشت، برای نخستین بار حضور در سری A را به‌عنوان مربی تجربه می‌کند. با تزریق ١٦ میلیون پوند که از فروش ماریو بالوتلی به دست آمد، میلان می‌تواند اوضاع مالی‌اش را بهبود بخشد. بیشترین تغییر تیم در خط دفاعی رخ داده است. جایی که دیه​گو لوپس درون دروازه قرار خواهد گرفت تا هواداران تیم بعد از مدت‌ها از وجود یک سنگربان عالی مطمئن باشند. الکس، مدافع برزیلی سابق چلسی و پاریس دیگر خرید خوب تیم بود. مدافعی که با وجود سن بالا می‌تواند به بحران قلب خط دفاعی میلان پایان دهد، اما بهترین حرکت تیم در تابستان صید ژرمی منز هافبک هجومی خلاق فرانسوی بود. او که پیشتر در لباس رم تجربه حضور در سریA را دارد، با جو فوتبال این کشور بیگانه نیست. حالا که بالوتلی از این تیم رفته او می‌تواند در کنار الشراوی تازه از مصدومیت رها شده و هوندا در فاز تهاجمی از مهره‌های کلیدی سوپر پیپو باشد. احتمالا اینزاگی در این فصل از سیستم ٣ـ٣ـ٤ استفاده می‌کند و تجربه دو سال حضور در تیم جوانان میلان دستش را برای میدان دادن استعداد‌های جویای نام باز خواهد کرد. با این حال هواداران روسونری از گالیانی بابت عملکرد ضعیف تیم در نقل و انتقالات شاکی‌ هستند. این‌که تیمشان همیشه دنبال بازیکنان آزاد است و در سال‌های اخیر کمتر صید قابل توجهی داشته است. گذشته از این نتایج تیم در بازی‌های قبل از فصل تور ایالت متحده نگران‌کننده بود. شکست‌های سنگین و متوالی میلان مقابل المپیاکوس، سیتی و لیورپول برای هواداران تیم ناامید‌کننده بود. میلان بعد از سال ١٩٩٨ در هیچ رقابت اروپایی حضور ندارد و گرفتن سهمیه لیگ اروپا منطقی‌ترین هدف این فصل است. (پیش‌بینی: ششم)

جاه​طلبی اندونزیایی

در آن طرف شهر اینترناسیوناله حضور دارد که بعد از دو دهه برای نخستین بار خاویر زانتی افسانه‌ای را کنار خود نمی‌بیند. اریک توهیر مالک اندونزیایی و جدید نراتزوری در دومین فصل والتر ماتزاری به دنبال کارنامه بهتر است. مهم‌ترین ورودی تیم نمانیا ویدیچ مدافع برجسته و کهنه‌کار یونایتد بود که باوجود سن و سال بالا، می‌تواند حداقل دو فصل، خط دفاع تیم را سر و سامان دهد. دیگر خرید خوب اینتر ‌گری مدل هافبک دفاعی جنگنده کاردیف بود که در جام جهانی در لباس شیلی نمایش فوق‌العاده‌ای داشت. کسی که در دو سال اخیر در پست غیرتخصصی یعنی دفاع میانی به کار گرفته شده است. او درکنار یان ام ویلا دیگر خرید جدید تیم می‌تواند میانه زمین را در فاز تدافعی مستحکم‌تر کند تا هرنانس یا ماتئو کواچیچ در فاز هجومی آزادانه‌تر عمل کنند. رودریگو پالاسیو اگر مانند فصل گذشته در گلزنی موفق باشد شاید انتظار حضور در جمع چهار تیم اول جدول برای هواداران منطقی به نظر برسد. جدال این تیم با ناپولی و فیورنتینا برای گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان تماشایی خواهد بود. (پیش‌بینی: هفتم)

جبران گذشته

لاتسیو قهرمان سری A در سال ٢٠٠٠ و قهرمان دو فصل قبل کوپا ایتالیا بعد از بحران فصل قبل با مربی جدید و ناشناخته‌اش سیلویو پیولی به دنبال جبران گذشته است. هواداران تیم بشدت مخالف حضور کلودیو لوتیتو و ایگلی تاره در این تیم هستند. رئیس و مدیر ورزشی باشگاه مدت‌هاست به جرم عملکرد سوال‌برانگیز و واسطه‌گری در نقل و انتقال بازیکنان از سوی هواداران تیم در «کوروا نورد» ـ پرشور‌ترین هواداران تیم در بخش شمالی ورزشگاه المپیکو ـ متهم هستند. آنها اعتقاد دارند تنها هنر لوتیتو خرید بازیکنان ارزان و فروش با سود سرشار است. مواردی که در سال‌های اخیر در اشتفان لیشتش‌تینر، الکس کولاروف و هرنانس دیده شد. هواداران تیم برای تحت فشار گذاشتن لوتیتو اعلام کردند که به هیچ وجه لباس‌های این فصل لاتسیو را نخواهند خرید و رو به خرید لباس‌های غیر‌رسمی تیم خواهند آورد؛ حرکتی که ضرر زیادی را متوجه باشگاه خواهد کرد. میزان پیش‌خرید بلیت فصل باشگاه نیز از هر زمانی کمتر بود. در پنجره نقل و انتقالات لوتیتو در همان فصل قبل با خرید فیلیپ جورجویچ مهاجم صرب و گلزن نانت خیال خود را راحت کرد. دوشان باشتا مدافع راست اودینزه و مارکو پارولو هافبک بیست و نه ساله ایتالیا نیز دیگر ورودی‌های تیم بودند، اما کمبود تیم در مرکز خط دفاعی بود. ابتدا لوتیتو به سراغ داویده آستوری مدافع مطمئن کالیاری و ایتالیا رفت. در حالی که گفته می‌شد انتقال او نهایی شده، او ناگهان قراردادش را با باشگاه جنوبی تمدید کرد. چند ساعت بعد خبری هواداران بیانکوچلستی را تا مرز جنون رساند. آستوری به صورت قرضی راهی رم، دشمن همیشگی لاتسیو شد. بعد از این اتفاق اعتراض‌ها علیه لوتیتو و مدیر ورزشی آلبانیایی‌تبارش ایگلی تاره افزایش یافت. تا این‌که پرونده خرید استفان دی فرای به جریان افتاد. در حالی که هواداران منتظر یک شکست دیگر بودند، مدافع جوان فاینورد و تیم ملی هلند که در جام جهانی یکی از بهترین مدافعان بود به صورت رسمی با تیم به توافق رسید. باید دید هواداران تیم تا چند هفته به سرمربی ناشناخته تیم زمان می‌دهند؛ مربی‌ای که فصل قبل از بولونیا اخراج شد و در تیم‌های پارما، پالرمو و کیه‌وو عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشت. لوتیتو مدت‌هاست که به هواداران قول گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان داده، اما بعید است این هدف در آینده نزدیک محقق شود. (پیش‌بینی: هشتم)

بیشتر بدانیم

دیگر اتفاقات مهم این فصل تمدید قرار داد توتو دی ناتاله گلزن افسانه‌ای اودینزه و بازگشت مجدد زدنیک زمان به سری A است. دو تیم پرطرفدار ایتالیا یعنی تورینو و هلاس ورونا امیدوارند تا درخشش فصل قبل را تکرار کنند، اما شاید سوال کلیدی این است که آیا الگری می‌تواند از میراث ارزشمند کونته مراقبت کند و این تیم را برای چهارمین فصل متوالی به قهرمانی برساند؟

سهیل نوری‌پناه‌ / ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها