جام جم ورزشی: جام جهانی بسکتبال از بامداد یکشنبه آغاز می‌شود و تیم ملی بسکتبال کشورمان در دومین حضورش به رقابت با حریفانش خواهد پرداخت.
کد خبر: ۷۱۰۷۵۰
آسمان‌خراش‌های ایرانی در سرزمین ماتادورها

هفدمین دوره جام جهانی بسکتبال از بامداد یکشنبه نهم شهریور به وقت ایران در حالی آغاز می‌شود که دیدار افتتاحیه را باید تیم ملی کشورمان مقابل اسپانیا یکی از مدعیان قهرمانی و میزبان مسابقات برگزار کند.

تیم ملی کشورمان در حالی پای به اسپانیا و شهر گرانادا، محل برگزاری مسابقاتش گذاشته است که قرار است دومین حضورش در این رویداد بزرگ جهانی تجربه کند.

در دوره گذشته بسکتبال ایران در نخستین حضورش که در ترکیه بود تجربه آنچنانی نداشت و در دور مقدماتی حذف شد و حالا این دوره شرایط فرق کرده است؛ بازیکنانی با تجربه که حالا به پختگی کامل رسیده و با بازی‌های نسبتا خوب تدارکاتی می‌خواهند در یک رویداد بزرگ جهانی خود را محک جدی بزنند.

صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق، حامد حدادی، اوشین ساهاکیان، اصغر کاردوست، ارسلان کاظمی، روزبه ارغوان، محمد جمشیدی، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی و آرمان زنگنه 12 بازیکنی هستند که باید برای نام ایران بجنگند.

در این دوره به گفته اکثر بازیکنان تیم ملی و کارشناسان، صرف حضور مهم نیست و باید بهترین بازی‌ها و نتایج تاریخ بسکتبال کسب شود. صعود به دور بعد در صحبت‌های ملی پوشان شنیده می‌شود و رسیدن به این مهم می‌تواند بسکتبال ایران را به پیشرفت خوبی برساند.

مهمد بچیرووچ تیمی را در جام جهانی هدایت خواهد کرد که همه از آن انتظار دارند که حداقل بهتر از دوره قبل نتیجه بگیرد، خواسته‌ای که به نظر کاملا معقول به نظر می‌رسد
*قهرمانی در کاپ آسیا و 8 بازی تدارکاتی اروپایی پیش از جام جهانی

تیم ملی کشورمان برای جام جهانی ابتدا در کاپ آسیا شرکت کرد و با وجود نداشتن سه بازیکن اصلی خود به قهرمانی رسید پس از قهرمانی در کاپ آسیا بازیکنان اصلی یعنی صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد آفاق به جمع اردونشینان آمدند و تیم ملی با نفرات کامل در اردوی اروپایی خود حاضر شد.

لهستان اولین مقصد ملی پوشان بود. سه بازی تدارکاتی که دو شکست و یک برد را در برداشت. ملی پوشان کشورمان به محض رسیدن به لهستان با سوئد بازی کردند و نتیجه را واگذار کردند. در دومین بازی خود پرتغال را شکست دادند و در نهایت نیز مقابل لهستان شکست خوردند.

اسلوواکی مقصد بعدی شاگردان مهمد بچیروویج بود که با مشقت زیاد انجام شد و بازیکنان به صورت زمینی و 12 ساعته از لهستان به این کشور رفتند. دو بازی تدارکاتی که حاصلش یک برد و یک باخت بود. باختی که به دلیل خستگی راه اتفاق افتاد.

بازگشت به ایران و چند روز تمرین، اردوی بعدی تیم ملی بود. ملی پوشان کشورمان پس از شارژ مالی که توسط وزیر ورزش و جوانان شدند برای حضور در تورنمنت اسلوونی عازم این کشور شدند.

سه بازی تدارکاتی با تیم‌های مطرح اروپا و جهان. اسلوونی، لیتوانی و برزیل حریفان ایران در این تورنمنت بودند که سه شکست در پایان حاصل شد. سه شکستی که شاید برای ایران برد محسوب شود، چون پس از مدت‌ها این نوع بازی‌ها برای بسکتبال ایران فراهم شد.


*حریفان ایران چه شرایطی دارند؟

ایران در گروه A جام جهانی با اسپانیا میزبان مسابقات، فرانسه، صربستان، برزیل و مصر همگروه است.

اسپانیا بدون شک سخت ترین حریف ایران در دور مقدماتی خواهد بود. غول بسکتبال اروپا و جهان با میزبانی در این دوره به فکر قهرمانی در کشورش است. برادران گسول (مارک و پائو) به همراه ناوارو، اسپانیا را در بازی‌های تدارکاتی به 7 پیروزی پیاپی رساندند و حالا باید در جام جهانی مقابل تماشاگران خودی به میدان بروند. با وضعیت کنونی اسپانیا را باید یکی از تیم های حاضر در فینال نامید. اصلی ترین رقیب آنها آمریکایی محسوب می‌شود که قهرمان جهان و المپیک شده است و تیم قدرتمندی را در اختیار دارد.

برزیل دومین حریف ایران و شاید بعد از اسپانیا سخت ترین. برزیل هرچند در انتخابی جام جهانی موفق نبود و با سهمیه به این رقابت‌ها آمد، اما در بازی‌های تدارکاتی که انجام داده است یکی از مدعیان حضور در مراحل پایانی است. زرد پوشان منطقه آمریکای جنوبی دو قهرمانی جام جهانی را در کارنامه دارند.

آنها در 6 بازی تدارکاتی خود سه برد و سه باخت را در کارنامه دارند و در آخرین بازی خود هم ایران را با 40 امتیاز اختلاف از پیش رو برداشتند. برزیل در دوره گذشته جام جهانی نیز با ایران هم گروه بود و توانست به برتری برسد.

صربستان یکی از تیم های خوب اروپا مطرح می‌شود و سابقه 5 دوره قهرمانی جهان را در کارنامه دارد. آخرین قهرمانی این تیم به سال 2002 باز می‌گرد. بسکتبال صربستان در چند سال گذشته دچار افت نسبی شده است و دیگر در مراحل پایانی جام جهانی و المپیک هم نمی تواند حضور داشته باشد. التبه بازیکنان خوبی از این کشور در NBA بازی می‌کنند که قطعاً تیم ملی کشورمان کار راحتی مقابل آنها نخواهد داشت.

صرب‌ها در 6 بازی تدارکاتی خود برای جام جهانی 5 برد را کسب کردند و تنها مقابل نیوزیلند بازی را واگذار کردند.

مصر تنها تیمی در گروه کشورمان است که همه اهالی بسکتبال شانس برد را مقابل این تیم متصور هستند. مصر نایب قهرمان آفریقا است که البته قدرتی برای عرضه در جام‌جهانی ندارد و به نوعی ضعیف ترین گروه A محسوب می‌شود. آنها بازی‌های تدارکاتی چندانی هم انجام نداده و تنها در جام ویلیام جونز حضور پیدا کردند. چهارمین بازی تیم ملی کشورمان مقابل این تیم خواهد بود.

فرانسه را همه با تونی پارک می‌شناسند؛ البته او در جام جهانی حضور ندارد و از سوی دیگر سنترهای این تیم که در NBA حاضر هستند هم به اسپانیا نمی‌آیند و با این وجود قدرت آنها تا حدود زیادی کاهش یافته است. صمد نیکخواه بهرامی در مصاحبه‌اش از شکست فرانسه هم صحبت کرده است.

فرانسه سه برد و سه شکست را در بازی‌های تدارکاتی کسب کرده است. آنها فیلیپین یکی از نمایندگان آسیا را تنها با 7 اختلاف شکست دادند که این بازی هم برای شناخت از تیم های آسیایی ترتیب داده شده بود.


تیم ملی بسکتبال اسپانیا

* نتایج تیم ملی بسکتبال در دوره گذشته

ایران 65 - برزیل 81

کرواسی 75 - ایران 54

ایران 71 - تونس 58

ایران 51 - آمریکا 88

اسلوونی 65 - ایران 60

*گروه بندی مسابقات:

گروه A: اسپانیا، ایران، صربستان، برزیل، فرانسه و مصر

گروه B: آرژانتین، کرواسی، یونان، فیلیپین، پورتوریکو و سنگال

گروه C: دومنیکن، فنلاند، نیوزیلند، ترکیه، اوکراین و آمریکا

گروه D: آنگولا، استرالیا، کره‌جنوبی، لیتوانی، اسلوونی و مکزیک

*برنامه بازی‌های تیم ملی بسکتبال ایران

یکشنبه 9 شهریور ساعت 30 دقیقه بامداد

اسپانیا - ایران

یکشنبه 9 شهریور ساعت 20:30

ایران - برزیل

دوشنبه 10 شهریور ساعت 17:30

ایران - صربستان

سه شنبه 11 شهریور

استراحت

چهارشنبه 12 شهریور ساعت 18

ایران مصر

پنجشنبه 13 شهریور ساعت 20:30

ایران - فرانسه

*صربستان با 5 قهرمانی در صدر، آمریکا در رده دوم

تیم ملی صربستان با کسب 5 عنوان قهرمانی در جام جهانی رکورد دار است و پس از آن آمریکا با 4 مدال طلا در رده دوم قرار دارد.

با آماری که در زیر آمده است مشخص می‌شود که اسپانیا، صربستان و برزیل که در این گروه ایران هستند، سابقه قهرمانی در جام جهانی را دارند.

2010

1- آمریکا 2- ترکیه 3- لیتوانی

2006

1-اسپانیا 2- یونان 3- آمریکا

2002

1-صربستان 2- آرژانتین 3- آلمان

1998

1-صربستان 2- روسیه 3- آمریکا

1994

1-آمریکا 2- روسیه 3- کرواسی

1990

1-صربستان 2- یوگسلاوی - آمریکا

1986

1- آمریکا 2- یوگسلاوی 3- روسیه

1982

1-یوگسلاوی 2- آمریکا 3- صربستان

1978

1- صربستان - 2- یوگسلاوی 3- برزیل

1974

1-یوگسلاوی 2- صربستان 3- آمریکا

1970

1- صربستان 2- برزیل 3- یوگسلاوی

1967

1-یوگسلاوی 2- آمریکا 3- برزیل

1963

1- برزیل 2- صربستان 3- یوگسلاوی

1959

1-برزیل 2- آمریکا 3- یوگسلاوی

1954

1-آمریکا 2- برزیل 3- فیلیپین

1950

1- آرژانتین 2- آمریکا 3- شیلی(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها