بر اساس آمار دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، سوءتغذیه و ناامنی غذایی در پنج استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خوزستان بیشتر از دیگر استان‌های کشور وجود دارد و کمبود ریزمغذی‌ها، آهن و انواع ویتامین‌ها بویژه در کودکان دو تا پنج سال، دانش‌آموزان و زنان باردار این استان‌ها بیش از افراد دیگر مشاهده می شود.
کد خبر: ۷۱۰۵۰۱
مقابله با سوء تغذیه در 5 استان​

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که در نشست کمیته سلامت و امنیت غذایی یاسوج و در گفت‌وگو با ایرنا این خبر را اعلام کرده، یادآور شده است که از میان این پنج استان که دچار ناامنی غذایی هستند، وضع سه استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خیلی ناامن برآورد شده است و به همین دلیل برای مقابله با سوءتغذیه در این سه استان و تامین ویتامین مورد نیاز دانش‌آموزان، امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی و برای اولین بار، طرح توزیع مکمل مگادوز ویتامین D در مدارس مقطع دبیرستان این استان‌ها اجرا می‌شود.

زهرا عبداللهی با بیان این‌که اجرای برنامه شیر مدرسه، یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از سوء تغذیه در مدارس این مناطق است که با همکاری آموزش و پرورش اجرا خواهد شد، تاکید کرد: رفع و کاهش این چالش اساسی، نیازمند یک عزم جدی ملی، همکاری، تعامل و حمایت بیش از پیش بین‌بخشی در سطح کشور و این استان‌هاست و سازمان‌هایی همچون جهاد کشاورزی به لحاظ تولید و تامین مواد غذایی، سازمان صنعت، معدن و تجارت در زمینه توزیع و کنترل قیمت و دیگر دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی از جمله آموزش و پرورش به جهت فرهنگ‌سازی و افزایش دانش غذایی می‌توانند به وزارت بهداشت در رفع این محرومیت کمک کنند.

به گفته وی، استان‌های یادشده گرچه همراه با تحول و بهبودی که در دو دهه اخیر در دیگر استان‌های کشور در زمینه امنیت غذایی ایجاد شده، بهبود نسبی یافته‌اند، ولی همچنان با توجه به شاخص‌های مورد نظر جزو استان‌های بسیار ناامن غذایی قرار دارند، به طوری که کودکان زیر پنج سال کهگیلویه و بویراحمد هم‌اکنون دو برابر متوسط کشوری مشکل سوءتغذیه دارند.

کودکان کوتاه قد در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به میزان کوتاهی قد در این استان‌های محروم افزود: میانگین کوتاهی قد در برخی از این استان‌ها همچون کهگیلویه و بویراحمد بیش از دو برابر شاخص کشوری است، به طور مثال شاخص کشوری میانگین قد هم‌اکنون 6 درصد است، در حالی که در کهگیلویه و بویراحمد این میزان با دو برابر افزایش، حدود 12 درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با جام‌جم به چاره‌اندیشی در سطح استان برای رفع این محرومیت و سوءتغذیه اشاره می‌کند و می‌گوید: به همین منظور، جلسه‌ای زیر نظر ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان با حضور عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت کشور، نماینده استانداری استان، مدیران سازمان‌هایی همچون جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بهزیستی و کمیته امداد برگزار و قرار شد کمیته‌هایی مشترک با حضور این سازمان‌ها در زمینه تولید، توزیع مناسب و سلامت مواد غذایی تشکیل شود و طرح‌هایی را برای مقابله با این سوءتغذیه و ناامنی غذایی تدوین و اجرایی کند.

غفاری با بیان این‌که این کمیته‌ها از هفته آینده تشکیل شده و کار خود را آغاز می‌کنند، می‌افزاید: اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح‌های مذکور و زمانبندی آن، بزودی در این جلسات مشخص و اعلام می‌شود.

به گفته وی، همزمان امسال یک برنامه از سوی وزارت بهداشت در این استان اجرا خواهد شد که قرار است به رفع کمبود ویتامین D در برنامه غذایی مردم از طریق افزودن آن به آرد و نان کمک کند.

خوزستان یکی دیگر از استان‌هایی است که بسیاری از کودکان و زنان باردار آن بویژه در مناطق محروم و روستاها دچار سوءتغذیه هستند. این استان در حالی در رده استان‌های ناامن غذایی قرار گرفته که یکی از قطب‌های بزرگ تولیدات کشاورزی، بویژه تولید گندم و صادرکننده این محصولات به دیگر استان‌های کشور است.

کاهش اختلال رشد کودکان

با این حال به گفته کارشناس مسئول واحد بهبود و تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ضعف اقتصادی و قدرت خرید پایین بسیاری از مردم خوزستان موجب شده که این شرایط خوب تولیدات کشاورزی به حال این مردم مفید واقع نشود.

مهنوش صاحبدل با اشاره به این‌که جانمایی خوزستان در فهرست پنج استان دارای سوءتغذیه در کشور مربوط به بررسی آمار سال‌های 78 تا88 است، تصریح می‌کند: از سال 88 به بعد شرایط استان از این لحاظ بهبود یافته، به طوری که اختلال رشد کودکان استان بسیار کم شده و کم‌وزنی شدید و متوسط کودکان زیر شش سال از 5.1 درصد در سال 86 به 2.3 در سال 89 ارتقا یافته است.صاحبدل با اشاره به این‌که آموزش و فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه‌های حمایتی تغذیه‌ای طی سال‌های اخیر در بهبود این شرایط تاثیرگذار بوده است، به سه گروه از این برنامه‌های حمایتی اشاره می‌کند و می‌گوید:یکی از این برنامه‌ها که با حمایت کمیته امداد استان از سال 84 به اجرا درآمد، پرداخت سبد غذایی ماهانه به کودکان کم‌وزن و دارای اختلال رشد زیر شش سال، در تمام شهرستان‌های خوزستان است که اقلام این سبد ابتدا معادل 20 هزار تومان بود، در سال گذشته 50 هزار تومان شد و امسال به 60 هزار تومان افزایش یافته است.

وی یادآور می‌شود: برنامه حمایتی دوم که با کمک بهزیستی از سال 87 اجرا می‌شود، تامین وعده ناهار مهدکودک‌های روستایی استان است که در روستاهای تمام شهرستان‌ها بجز ماهشهر و هویزه که مهدکودک روستایی ندارد، از آبان تا فروردین اجرایی می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود و تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز سومین برنامه را مربوط به حمایت از مادران باردار مناطق روستایی که دچار کم‌وزنی و سوءتغذیه هستند، عنوان و تصریح می‌کند: این برنامه از سال 87 با کمک بنیاد خیریه علوی زیر نظر بنیاد مستضعفان در استان اجرایی شده و هم‌اکنون به 17 شهرستان تعمیم یافته است و براساس آن هر ماه یک سبد کالا به این دسته از زنان استان اهدا می‌شود.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها