تا دیروز اگر فقط مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد در چشم بود و تخلفاتشان یکی یکی فاش می‌شد، حالا قرار است اگر مراکز مجاز نیز خطا کنند، سیستم دولتی از انفعال سال‌های اخیرش خارج شود و با متخلفان برخورد کند. دیروز این خبر را وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر که به مناسبت هفته دولت نشستی خبری داشت در پاسخ به جام‌جم اعلام کرد.
کد خبر: ۷۱۰۱۵۸

موضوع مد نظر ما، آن دسته از مراکز ترک اعتیاد مجاز است که یا از روی سودجویی یا با انگیزه جبران خسارت‌های ناشی از کاهش مشتری، از متادون معتادان در حال ترک کم می‌گذارند که در نتیجه چون دز کافی به بدنشان نمی‌رسد برای جبران خماری، وسوسه مصرف دوباره مواد در وجودشان رخنه می‌کند و بناچار به چرخه مصرف برمی‌گردند.

این وضع، ناخوشایند و خطرناک است چون افرادی که در چنین مخمصه‌ای گیر افتاده‌اند در آمار معتادان در حال ترک شمرده می‌شوند و از مزایای درمان اعتیاد بهره می‌برند، در حالی که همچنان اعتیاد دارند و ارتباطشان را با سیستم توزیع و قاچاق مواد مخدر حفظ می‌کنند. در واقع این یک بام و دو هواست که خطرناک است که البته دیروز عبدالرضا رحمانی فضلی اطمینان داد این تخلف و تخلفاتی از این دست بزودی کاهش خواهد یافت. ابزار این کار نیز دستورالعمل برخورد با تخلفات مراکز مجاز است که به گفته او بعد از سه سال سرگردانی، بتازگی از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده و در آن به ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز جایگاه نظارتی داده است.البته تخلفات برخی مراکز مجاز ترک اعتیاد فقط به کم‌فروشی متادون محدود نمی‌شود، بلکه کم گذاشتن از خوراک افراد تحت درمان یا استفاده از مواد اولیه نامرغوب در وعده‌های غذایی آنها نیز در زمره تخلفات است؛ هرچند فعالان این صنف نه همیشه نیت سوء، بلکه به صرفه نبودن ماندن در این حرفه را علت اصلی این تخلفات می‌دانند، بویژه سختگیرانه بودن بخش‌هایی از پروتکل درمان اعتیاد که باعث کم شدن مشتریان مراکز ترک شده است.

با این حال وزیر کشور خطابش به همه متخلفان بود (مجازها و غیرمجازها)، آنهایی که او، درآمدهای به دست‌آمده‌شان از این راه را کثیف‌ترین درآمدها توصیف کرد و آن را مصداق سوءاستفاده از معتادان مستاصل که به مراکز ترک پناه می‌آورند، دانست.

گسترش کمپ‌های ترک اعتیاد کودکان

ایران 2000 کیلومتر مرز شرقی دارد که طرح انسداد مرز تاکنون در 90 درصد از این مرز گسترده، اجرا شده است. با این حال همچنان ورود مواد مخدر به کشور ادامه دارد و انجام 694 عملیات، انهدام 926 باند تهیه و توزیع مواد مخدر و کشف 175 تن تریاک، حشیش، هروئین، مرفین و شیشه از ابتدای سال 93 فقط بخشی از موادی را که وارد کشور می‌شود، کنترل کرده است.

یکی از دلایلی که موج اعتیاد در کشور فروکش نمی‌کند و هر سال افراد بیشتری درگیر مواد مخدر و روانگردان‌ها می‌شوند، همین است. آمارهای رسمی می‌گوید سن آغاز مصرف مواد در ایران از پانزده سالگی است، اما شواهد از اعتیاد افرادی کمتر از این سن نیز اشاره دارد، به طوری که این روزها اعتیاد کودکان در برخی نقاط کشور تبدیل به معضل شده است.

راه‌اندازی آزمایشی کمپ‌های ترک اعتیاد ویژه کودکان مصرف‌کننده در کشور از جمله دو مرکزی که هم‌اکنون در زاهدان فعالیت دارند و روز گذشته بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر به آنها اشاره کرد، سندی است بر کوچک‌تر شدن مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور و درگیر شدن گروه بیشتری از کودکان و نوجوانان با معضل اعتیاد.

جام‌جم، روزنامه برتر در حوزه مبارزه با مواد مخدر

رسانه‌های فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر در دو بخش روزنامه و خبرگزاری روز گذشته با حضور وزیر کشور معرفی شد.

مریم خباز، خبرنگار گروه جامعه‌جام جم نیز در جمع برگزیدگان بود که در میان روزنامه‌های سراسری در بخش گزارش و کیفیت محتوا، رتبه برتر را به دست آورد.

در این مراسم از خبرگزاری‌های ایرنا، فارس و ایسنا و نیز روزنامه‌های آرمان، امتیاز و ایران به دلیل تولید بیشترین حجم اخبار قدردانی شد.

مریم خباز / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها