اجرای 3 راهکار فوری کلید خورد

تدابیر جدید برای نجات دریاچه ارومیه

رییس جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: اجرای مصوبات کمیته راهبردی دریاچه ارومیه در زمینه کشاورزی در حوزه آبریز این دریاچه نیازمند تامین اعتبار مورد نیاز در اسرع وقت است.
کد خبر: ۷۰۹۹۸۷
احیای دریاچه ارومیه نیازمند تامین اعتبار است

اسماعیل کریم زاده امروز سه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: اجرای 10 راهکار از 19 راهکار مصوب کمیته راهبردی دریاچه ارومیه بر عهده جهادکشاورزی است که اجرای آنها منوط به تامین بودجه است.با عملیاتی شدن این راهکارها طی یک دوره پنج ساله، 40 درصد از آب مصرفی در اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرفه جویی و به سوی دریاچه آزادسازی می شود.

رییس جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: استقرار کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه با راهبرد مدیریت مشارکتی از اولویت های جهادکشاورزی برای نجات این حوضه آبی است.

وی افزود: برنامه استقرار کشاورزی پایدار در 40 سایت حوضه آبریز دریاچه در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است که نتایج آن را می توان در اواخر سال مشاهده کرد.

کریم زاده گفت: هر چند که زنگ خطر بحران دریاچه ارومیه از 10 سال پیش نواخته شده اما تاکنون اقدامات موثر و اساسی در این زمینه در استان صورت نگرفته بود که جای تاسف دارد.از این فرصت به وجود آمده باید برای احیای دریاچه ارومیه و تمامی منابع آبی استان استفاده شود.

رییس جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی توسعه کشاورزی صنعتی در این استان را مهم عنوان کرد و افزود: این امر می تواند روند احیای دریاچه ارومیه را تسریع بخشد و راندمان آبیاری و تولید را نیز افزایش دهد.

کریم زاده گفت: حوضه آبریز دریاچه ارومیه که سه درصد مساحت کل کشور ایران را در بر می گیرد با داشتن دشت هایی مانند دشت تبریز، ارومیه، مراغه، مهاباد، میاندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، آذرشهر و اشنویه یکی از کانون های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران به شمار می رود.

در راستای احیای دریاچه ارومیه و برای اجرای 10 راهکار پیشنهادی در بخش کشاورزی حدود چهار هزار و 280 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات کارگروه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه برای سال جاری مصوب شده است.

روند خشک شدن دریاچه ارومیه از 17 سال پیش آغاز شد و اکنون حدود پنج تا 10 درصد از آن باقی نمانده که شامل دو میلیارد مترمکعب آب است.

بیش از میلیون ها تن نمک در بستر دریاچه وجود دارد که تهدیدی مهم برای کشاورزی و محیط زیست منطقه به شمار می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها