جام جم آنلاین بررسی می کند

نقش روسیه در ائتلاف علیه داعش

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه می گوید که مقابله با داعش در سوریه باید با هماهنگی دمشق باشد و در نظری مشابه درباره عراق و سوریه همتای روسی المعلم مقابله با داعش در عراق و سوریه را مستلزم موافقت دولت‌های آنها دانست.
کد خبر: ۷۰۹۵۷۸
سوریه و روسیه: مداخله آمریکا علیه داعش با هماهنگی باشد

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه با برگزاری نشستی مطبوعاتی در دمشق بر لزوم متوقف ساختن راه‌های صادرات تروریسم داعش و جبهه النصره تاکید کرد و افزود: از قطعنامه شورای امنیت برای مبارزه با تروریسم استقبال می‌کنیم.

وی با اعلام آمادگی دمشق برای همکاری با محافل بین‌المللی در مبارزه با تروریسم در چهار چوب قطعنامه شورای امنیت، بر لزوم هماهنگی با دولت سوریه تاکید کرد و یادآور شد که هر گونه تلاشی برای مبارزه با تروریسم بایستی با هماهنگی با دولت سوریه صورت بگیرد و هر گونه نقض حاکمیت سوریه، به مثابه اعلام جنگ خواهد بود. ما آماده همکاری در این زمینه هستیم ولی باید اراده‌ای جدی برای این همکاری لمس کنیم.

اعراب به تماشای جنایات صهیونیست ها در غزه نشسته اند

المعلم با اشاره به حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، تاکید کرد: در حالی پنجاهمین روز این جنگ را سپری می‌کنیم که کشورهای عربی و محافل بین‌المللی همچنان به تماشای جنایت‌ها علیه مردم غزه نشسته‌اند... تحولات یمن،‌ عراق و سوریه را مشاهده می‌کنید. برجسته‌ترین تحول در این زمینه صدور قطعنامه شورای امنیت درباره مبارزه با تروریشم «داعش» و «جبهه النصره» در سوریه است. ما از این قطعنامه دیرهنگام استقبال می‌کنیم و به آن پایبند خواهیم بود و از همه طرف‌هایی که به این قطعنامه پایبند باشند، استقبال می‌کنیم.

وی افزود: مهمترین نکته‌ای که در این قطعنامه آمده است، تاکید بر استقلال و حاکمیت سوریه است و این امر تاکیدی است بر اینکه همه انواع تروریسم خطری برای امنیت بین‌المللی به شمار می‌روند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به مصاحبه هفته گذشته یکی از سرکردگان گروهک داعش با روزنامه واشنگتن پست که رابطه این گروهک با ترکیه را محکم توصیف کرده بود،‌ این سوال را مطرح کرد که «آیا پهن کردن فرش قرمز در ترکیه برای داعش و درمان مجروحان این گروهک در این کشور در چهارچوب قطعنامه شورای امنیت دیده می شود؟»

نقش قطر در ارتباط با النصره

وی افزود:‌ روز گذشته خبرنگار آمریکایی ربوده شده توسط جبهه النصره آزاد شد. ما از آزادی وی استقبال می‌کنیم ولی بیانیه وزارت خارجه قطر اعلام کرد که تلاش‌های دوحه منجر به آزادی وی شد. آیا این تلاش‌ها با گروهک تروریستی جبهه النصره در ارتباط نیست؟ پیش از آن یکی از وزرای آلمان اعلام کرده بود که اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد قطر از گروهک جبهه النصره حمایت مالی می‌کند.

معلم تاکید کرد: ما از کسانی که از تروریست‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند مدارکی در اختیار داریم. الان از غرب انتظار داریم که موضع خود را برای مبارزه با تروریسم تغییر دهد.

وزیر خارجه سوریه کشتن روزنامه نگار آمریکایی به دست افراد مسلح را به شدت محکوم کرد و افزود: دو و نیم ساعت پیش با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت‌‌وگو کردم و تاکید می‌کنم که مواضع روسیه و سوریه کاملا با همدیگر منطبق هستند.

لاوروف: مداخله آمریکا با رضایت دولت‌ها باشد

در موضعی هماهنگ با دمشق، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مبارزه با گروه تروریستی داعش در خاک عراق، سوریه و یا هر کشور دیگری، تنها با موافقت دولت‌های قانونی آنها مجاز است، در غیراین صورت منطقه را با خطر هرج و مرج تازه‌ای مواجه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز، دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو، در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در خاک عراق تاکید کرد که مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و یا خاک هر یک از کشورهای دیگر باید با موافقت دولت‌های قانونی آنها و بر اساس حقوق و ضوابط بین المللی انجام شود.

لاوروف گفت: «البته اخباری در این رابطه شنیده شد که حملات هوایی آمریکا به مواضع گروه تروریستی داعش با موافقت دولت مرکزی عراق صورت گرفته است. ما امیدواریم که این مسئله صحت داشته و همینطور باشد. ولی اگر همانطور که نظامیان آمریکایی اعلام کرده اند که چنین قصدی دارند که با این گروه در خاک سوریه و سایر کشورهای منطقه هم مبارزه کنند، باید توجه داشته باشند که چنین حملاتی تنها در صورت موافقت دولت‌های قانونی آنها جایز خواهد بود، چرا که در غیراین صورت منطقه شاهد موج تازه‌ای از هرج و مرج خواهد شد.» (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها